F10/F11 520d - mekanisk blokering af EGR
Re: F10/F11 520d - mekanisk blokering af EGR
Hvordan går det med projektet?
Mvh. Thomas Weng
F11 520d 2012
F11 520d 2012
Re: F10/F11 520d - mekanisk blokering af EGR
Tjaaa - har kørt lidt over 1000 km, og værdierne har da ændret sig lidt:
Aske 45,2 g
Sod 26,1 g
Antal reg. 824
1775 km siden sidste regenerering og stadig 69000 km tilbage i DPF
Så ingen regenerering (endnu) - og kan se at back pressure stadig er lavt, ca 40 mbar ved lidt over 2000 RPM dog i tomgang, men den skal have noget seriøs pedal for bare at nærme sig 100 mbar under kørsel. Har læst at den kan gå helt op til 750 mbar før det bliver 'alvorligt' ?
Aske 45,2 g
Sod 26,1 g
Antal reg. 824
1775 km siden sidste regenerering og stadig 69000 km tilbage i DPF
Så ingen regenerering (endnu) - og kan se at back pressure stadig er lavt, ca 40 mbar ved lidt over 2000 RPM dog i tomgang, men den skal have noget seriøs pedal for bare at nærme sig 100 mbar under kørsel. Har læst at den kan gå helt op til 750 mbar før det bliver 'alvorligt' ?
Mvh. Kim Jensen
F11 520d 2010
F11 520d 2010
Re: F10/F11 520d - mekanisk blokering af EGR
Her er i øvrigt en af grundene til at jeg valgte at blokere min EGR.
Opdagede for noget tid siden lidt 'snask' længere oppe i indsuget, så valgte at skille det lidt ad for at se hvor slemt det stod til på en motor der "kun" har gået små 200.000 km . Det fandt jeg så ud af....
Først er der spjældhuset som ligger før EGR - lidt beskidt men ikke noget kriminelt.
Så indgangen fra EGR køleren - MEGET mere sod/snask
Dernæst indsuget omkring EGR indgang - RIGTIG MEGET MERE sod/snask...
Til sidst et billede af de rensede dele. Mmmmm....dejligt
Selve indsuget orkede jeg ikke at afmontere og rense, men skrabede bare det værste væk og tog det med en støvsuger. Håber at kunne tage resten - eller bare noget af det - med nogle dåser indsugningsrens.
Det mest overraskende/skræmmende var nok at jeg ikke kunne mærke alverden på bilen hverken før eller efter denne omgang. Så hvis bilen først begynder at hoste/skabe sig, må det være ved at være rigtigt slemt
Opdagede for noget tid siden lidt 'snask' længere oppe i indsuget, så valgte at skille det lidt ad for at se hvor slemt det stod til på en motor der "kun" har gået små 200.000 km . Det fandt jeg så ud af....
Først er der spjældhuset som ligger før EGR - lidt beskidt men ikke noget kriminelt.
Så indgangen fra EGR køleren - MEGET mere sod/snask
Dernæst indsuget omkring EGR indgang - RIGTIG MEGET MERE sod/snask...
Til sidst et billede af de rensede dele. Mmmmm....dejligt
Selve indsuget orkede jeg ikke at afmontere og rense, men skrabede bare det værste væk og tog det med en støvsuger. Håber at kunne tage resten - eller bare noget af det - med nogle dåser indsugningsrens.
Det mest overraskende/skræmmende var nok at jeg ikke kunne mærke alverden på bilen hverken før eller efter denne omgang. Så hvis bilen først begynder at hoste/skabe sig, må det være ved at være rigtigt slemt
- Vedhæftede filer
-
- spjældhus
- spjældhus.png (381.9 KiB) Vist 1933 gange
-
- EGR
- ventil.PNG (722.07 KiB) Vist 1933 gange
-
- indsug
- indsug.PNG (1.44 MiB) Vist 1933 gange
-
- efter rens - mmmmm......
- after.PNG (712.74 KiB) Vist 1933 gange
Mvh. Kim Jensen
F11 520d 2010
F11 520d 2010
Re: F10/F11 520d - mekanisk blokering af EGR
En lille opdateringen for dem der kunne have interesse.
Bemærkede at min sod-opbygning gik langsommere end tidligere, og ville så sammenligne tallene.
Kort tid efter jeg købte bilen var tallene ca. 770 km siden sidste regenerering og 18 g sod. Jeg kørte altså (770/18) = 42,8 km pr gram sod der opbygges.
Ca 1000 km senere (uden regenerering) var tallene 1775 km og 26,1 g = 1775/26,1 = 68 km pr gram
Efter nogle regenereringer siger tallene nu 1306 km og 13,2 g sod = 1306/13,2 = 98,9 km pr gram
Antallet af kørte km pr gram sod er altså mere end fordoblet
De første tal er påvirket af tidligere ejers kørselsmønster som nok indebar en del småture.
Jeg har 65 km til arbejde og kører stort set altid på bell add diesel additiver.
Kunne være interessant at sammenligne med tal fra andre?
Bemærkede at min sod-opbygning gik langsommere end tidligere, og ville så sammenligne tallene.
Kort tid efter jeg købte bilen var tallene ca. 770 km siden sidste regenerering og 18 g sod. Jeg kørte altså (770/18) = 42,8 km pr gram sod der opbygges.
Ca 1000 km senere (uden regenerering) var tallene 1775 km og 26,1 g = 1775/26,1 = 68 km pr gram
Efter nogle regenereringer siger tallene nu 1306 km og 13,2 g sod = 1306/13,2 = 98,9 km pr gram
Antallet af kørte km pr gram sod er altså mere end fordoblet
De første tal er påvirket af tidligere ejers kørselsmønster som nok indebar en del småture.
Jeg har 65 km til arbejde og kører stort set altid på bell add diesel additiver.
Kunne være interessant at sammenligne med tal fra andre?
Mvh. Kim Jensen
F11 520d 2010
F11 520d 2010