Nox sensor fejlkode fra Carly. 523i F11

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
RHHF
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 30. jul 2019 20:50
Navn: René Frahm
By: Kastrup

Nox sensor fejlkode fra Carly. 523i F11

Indlæg af RHHF »

Hej med jer

Takker for aktiveringen af min konto. :TU1 Det virker som et rigtigt godt BMW-forum. :TU2

Jeg har et enkelt spørgsmål vedr. diagnose af min bil via Carly.
Jeg bliver ved med at få følgende fejl på min Nox sensor:

Engine / Motor Fault Code: 12C304
Fault Explanation: Nitrogen oxide sensor, heating: control, open circuit


Spørgsmålet er om det er en ny sensor der skal til, for at fejlen forsvinder?
Bilen kører fint og ret økonomisk omk. de 17 km/l imellem 50-80 km/t men kommer jeg på motorvejen går den ikke længere så godt dvs. kan næsten ikke får den til at gå mere en 10 km/l og NEJ vi snakker ikke om at højre skøjten hviler lidt for tungt, :lol: Det er ved omk. 110-140 km/t. og tænker at en def. sensor vel godt kan lave lidt rod i systemet?

Dbh.
René
Mvh. René Frahm
F11 523i
Brugeravatar
HenrikT56
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 109
Tilmeldt: lør 12. okt 2013 11:38
Navn: Henrik T
By: Bagsværd

Re: Nox sensor fejlkode fra Carly. 523i F11

Indlæg af HenrikT56 »

Når nu ikke der er kommet andre svar, vil jeg da gerne deltage med min viden på området. Ved ikke om det hjælper.

Ku’ i øvrigt være interessant at høre, hvor mange km din bil har kørt.

Men når din bil har NOx-katalysator er det fordi den kører med meget mager forbrænding (for at spare benzin). Det kaldes stratified mode. Det store luftoverskud genererer så en masse (giftige) kvælstofilter (NOx), og de kan ikke forbrændes i den normale katalysator, derfor den ekstra NOx-katalysator.

Gassens sammensætning i forbrændingskammeret måles ved lambda-værdien. Lambda 1 betyder, at der er præcis den mængde luft til stede i forhold til benzin, der giver en perfekt forbrænding. Lambda 3 betyder, at der er tre gange så meget luft som nødvendigt. De moderne BMW benzinmotorer kan køre med lambda over 3. Det sker kun i tomgang og ved konstant hastighed (helt op til 160 km/t).

Når motorstyringen mærker, at der er noget galt med NOx katalysatoren eller -sonden, vil den ikke køre i stratified mode (pga NOx-forureningen), og kører så med lambda 1 hele tiden. Og det stemmer jo meget godt med, at du kun kører 10 km/l på motorvej. Hvis du kan måle på din bil mens du kører, vil du sikkert kunne se, at din lambda-værdi aldrig kommer over 1.

Hvordan det så kan lade sig gøre at køre 17 km/l ved 50-80 km/t er mig dog en gåde. Det er mig i det hele taget en gåde hvordan en benzindrevet bil på 1.600 kg kan køre 17 km/l ved nogen hastighed :D

Det koster i øvrigt kr 8-10.000 at få skiftet sådan en sonde på et autoriseret BMW-værksted. Men hvad kan man ellers gøre. Hvis den er i stykker, er den jo i stykker. Jeg havde selv en lignende fejl på min NOx-sonde. Det var efter, at jeg havde kørt med (meget) dårlige indsprøjtningsdyser i et års tid. Sonde-fejlene fortsatte de første 1-2.000 km efter at jeg havde fået dyserne skiftet, men er nu heldigvis stoppet.
-------------------
Mvh. Henrik T
G30 540i 2020 (pre-LCI)
Tidligere: E60 (LCI) 525i aut. 2008
RHHF
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 30. jul 2019 20:50
Navn: René Frahm
By: Kastrup

Re: Nox sensor fejlkode fra Carly. 523i F11

Indlæg af RHHF »

Hej Henrik,

Takker for en meget udførlig forklaring af hvordan det hele fungerer. :TU1
Jeg har valgt/satset lidt på en ny uoriginal sonde som jeg smider på når den kommer hjem. Der burde vist nok ikke være noget, der skulle kodes efterfølgende. :?

Min bil har lige rundet de 115.000 km.

Jeg vil lige smide en kommentar til de 17 km/l. Det er kun set ude fra målingen i bilen. :) men på flad vej ligge nålen sku lige omk. de 17 men skal bilen yde det mindste ligesom en lille bakke eller lignende, så daler det tal temmelig hurtigt. :)

Jeg har i øvrigt lige måtte udskifte en enkelt infsprøjtningsdysse, da den var utæt og ved godt at man burde skifte alle 6, men finanserne skal lige op også skal de sidste fem også skiftes. :)
Mvh. René Frahm
F11 523i
Brugeravatar
HenrikT56
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 109
Tilmeldt: lør 12. okt 2013 11:38
Navn: Henrik T
By: Bagsværd

Re: Nox sensor fejlkode fra Carly. 523i F11

Indlæg af HenrikT56 »

Nej, man skal ikke kode en nox-sonde.

Men jeg mener, at man bør (eller skal) nulstille adaptionsværdierne efter NOx-problemer. Ellers kommer den ikke til at køre stratified igen, har jeg forstået på flere andre indlæg her.

Og det mener jeg ikke, at man kan gøre med en Carly. Der skal du kende nogen med f.eks en ISTA eller INPA.
-------------------
Mvh. Henrik T
G30 540i 2020 (pre-LCI)
Tidligere: E60 (LCI) 525i aut. 2008
RHHF
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 30. jul 2019 20:50
Navn: René Frahm
By: Kastrup

Re: Nox sensor fejlkode fra Carly. 523i F11

Indlæg af RHHF »

Der er en menu i Carly der hedder Nox catalyst og der kan man lave en "regenerate Nox" men har ikke selv prøvet at trykke på den endnu, så ved ikke helt om den virker på min, eller om det er en rigtig nulstilling? :?: Men det bliver prøvet af, når jeg får sat den nye sonde på og så bliver det sku spændende om der kan mærkes forskel. :?
Mvh. René Frahm
F11 523i
Brugeravatar
HenrikT56
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 109
Tilmeldt: lør 12. okt 2013 11:38
Navn: Henrik T
By: Bagsværd

Re: Nox sensor fejlkode fra Carly. 523i F11

Indlæg af HenrikT56 »

NOx regenerering er noget andet. Det kaldes også “desulfation”. Det er noget man bruger fordi NOx-katalysatoren med tiden oparbejder en mætning med svovl fra benzinen, og det skal så brændes af. Jeg ved ikke, hvorfor man skulle starte det manuelt, fordi det er noget bilen selv tager sig af. Og jeg har i øvrigt aldrig kunnet få det til at virke.

Adaptionsværdier er motorstyringens måde - med tiden - at docere brændstoftilførslen ultra-præcist efter det individuelle kørselsmønster - så vidt jeg forstår :) . De ændres løbende hele tiden.

Men efter en reparation af dele, der vedrører forbrændingen - katalysatorer, tænding, brændstoftilførsel etc. - bør man nulstille adaptations. Særligt hvis der har været fejlmeddelelser i motorstyringen, da de typisk vil slå stratified mode (lean forbrænding) fra, og det kommer ikke i gang igen, før man nulstiller adaptations. Og det er ikke noget Carly kan.

Det siger teorien i hvert fald. Men du kan jo prøve. Du kan - mens du kører - måle på den værdi, der hedder “Lambda-istwert”. Den skal blive markant større end 1, når du kører med konstant hastighed på vandret vej, og for det meste også i tomgang.

Af en eller anden mystisk årsag kommer min aldrig over 1,99. Jeg ved ikke hvorfor. Den burde teoretisk ligge ml. 2,7 og 3,2. Måske kan Carly bare ikke måle højere :? Anyway - min kører 12-13 km/l på motorvej, så jeg gider ikke gøre mere ved det. Men det ku’ da være interessant at høre hvilken lambda-værdi du kan komme op på, når din bil er ok.
-------------------
Mvh. Henrik T
G30 540i 2020 (pre-LCI)
Tidligere: E60 (LCI) 525i aut. 2008
RHHF
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 30. jul 2019 20:50
Navn: René Frahm
By: Kastrup

Re: Nox sensor fejlkode fra Carly. 523i F11

Indlæg af RHHF »

Har nu fået den nye sensor hjem, men der går lige et par dage før jeg har tid til at smide den på. :(

Har været inde for at læse live data på lambda'en men kan ikke helt finde den værdi Du beskriver, for der er RIGTIG mange med både lambda 1 og 2 og før/efter cat. samt en hel masse andre lambda-værdier, men ingen af dem hedder noget med istwert. :?:
Mvh. René Frahm
F11 523i
Brugeravatar
HenrikT56
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 109
Tilmeldt: lør 12. okt 2013 11:38
Navn: Henrik T
By: Bagsværd

Re: Nox sensor fejlkode fra Carly. 523i F11

Indlæg af HenrikT56 »

Den står bagerst i listen med lambda-parametre, sikkert fordi der ikke er mellemrum efter “Lambda” :D
Vedhæftede filer
Parameter-valg
Parameter-valg
6BE8E585-8825-4E4D-91CD-EBBAA96F427E.png (222.49 KiB) Vist 3488 gange
Mine målinger
Mine målinger
8F4E3CEE-2288-4BD7-BA23-AFBDFF4B4DF3.png (128.22 KiB) Vist 3488 gange
-------------------
Mvh. Henrik T
G30 540i 2020 (pre-LCI)
Tidligere: E60 (LCI) 525i aut. 2008
RHHF
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 30. jul 2019 20:50
Navn: René Frahm
By: Kastrup

Re: Nox sensor fejlkode fra Carly. 523i F11

Indlæg af RHHF »

Hvilken en version af Carly kører Du med? for min ser noget anderledes ud. :?:
Mvh. René Frahm
F11 523i
Brugeravatar
HenrikT56
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 109
Tilmeldt: lør 12. okt 2013 11:38
Navn: Henrik T
By: Bagsværd

Re: Nox sensor fejlkode fra Carly. 523i F11

Indlæg af HenrikT56 »

Det er iPad app’en.

Den hedder 38.0.7

Jeg købte den for lidt over 1 1/2 år siden, og betalte ca kr 500 for adapteren og 500 for app’en, og nogen tid efter måske 100 for featuren til batteri-konfiguration.

Men jeg har vist været heldig, for senere har jeg fået åbnet alle features gratis, og skal ikke betale noget årligt gebyr. Lad os se, hvor længe det holder :?


Men hvis du går ind i “Read out real-time data”, skulle du gerne få en tom liste med parametre, og trykker du på et af de tomme felter, skulle du gerne få listen op med 100-vis af parametre at vælge imellem.
Vedhæftede filer
96FDAADC-E129-4E18-A9C1-FF3F5061EBD6.png
96FDAADC-E129-4E18-A9C1-FF3F5061EBD6.png (216.87 KiB) Vist 3470 gange
-------------------
Mvh. Henrik T
G30 540i 2020 (pre-LCI)
Tidligere: E60 (LCI) 525i aut. 2008
Besvar