Jeg tænker på at tjekke mit batteris tilstand. Jeg har bl.a. fået en fejlkode, der tyder på at det ikke er helt som det bør være, og den ene af mine låse virker heller ikke altid - noget, som jeg har læst mig til, kan skyldes dårligt batteri.
Hvilke værdier bør batteriet have? Under hvilke omstændigheder bør man måle - slukket motor, tomgang, belastning?
E39 - tjek af batteri
-
- Almindelig bruger
- Indlæg: 31
- Tilmeldt: søn 21. okt 2018 21:44
- Navn: Rasmus L
- By: Storkøbenhavn
E39 - tjek af batteri
E39 525iA 2001
- 97746117
- Super Star
- Indlæg: 1004
- Tilmeldt: ons 12. nov 2008 20:45
- Navn: Peter Kibsgaard
- By: Sundby Mors
Re: E39 - tjek af batteri
er dit batteri over 3 - 4 år gammel, nyt på køb et start stop batteri i god kvalitet
du kan jo prøve at lade det helt op og så se om dine symptomer er væk
du kan jo prøve at lade det helt op og så se om dine symptomer er væk
Mvh. Peter Kibsgaard
1 stk. E66 730ld individual `07, 2 stk. E39 525tds touring aut.´98, 1 stk. Toyota MR2 turbo´85, 1 stk. VW beach buggy´70
Tidl. Toyota Corolla van 1,8d turbo´86, Mazda mx5´90, BMW E34 525 tds van´95
1 stk. E66 730ld individual `07, 2 stk. E39 525tds touring aut.´98, 1 stk. Toyota MR2 turbo´85, 1 stk. VW beach buggy´70
Tidl. Toyota Corolla van 1,8d turbo´86, Mazda mx5´90, BMW E34 525 tds van´95
- 640Poststreet
- Meget Aktiv Bruger
- Indlæg: 246
- Tilmeldt: tors 19. apr 2012 20:48
- Navn: Jens Ostenfeld
- By: Allerød
Re: E39 - tjek af batteri
Det med låsene kan også godt skyldes at den polskoene på batteriet ikke har ordentlig forbindelse. Vær sikker på at de er spændt ordenligt på.
Mvh. Jens Ostenfeld
F11 535d Touring 2014
E39 520d Touring 2001
F11 535d Touring 2014
E39 520d Touring 2001
-
- Almindelig bruger
- Indlæg: 31
- Tilmeldt: søn 21. okt 2018 21:44
- Navn: Rasmus L
- By: Storkøbenhavn
Re: E39 - tjek af batteri
Tak for tipsene. Jeg vil prøve at kigge på polskoene.
Er er nogen, der ved, hvilke værdier batteriet bør ligge på (spænding)?
Er er nogen, der ved, hvilke værdier batteriet bør ligge på (spænding)?
E39 525iA 2001
- Krone2000
- Aktiv Bruger
- Indlæg: 182
- Tilmeldt: fre 16. jan 2015 19:02
- Geografisk sted: Struer
- Navn: Ivan Kronborg
- By: Struer
Re: E39 - tjek af batteri
Du skal måle batteriet med motoren slukket, men gerne med tænding og lys på bilen, mål over en periode på ca. 5 minutter, hvis spændingen ved den lille smule belastning i den periode kommer under 12 volt, så skal du have et nyt batteri.
Spændingen bør ligge mellem 12,5 og 13 volt, uden belastning, men den måling i sig selv fortæller ikke noget om batteriets tilstand, batteriet skal belastes hvorved det bliver afladet, og hvis batteriet er dårligt vil det aflades hurtigere og du vil opleve et spændingsfald.
Med tænding på bilen og lyset tændt, slukket blæser, radio, og sædevarme vil der være et forbrug på ca. 200watt (2xforløgter 55w + 2xpositionlys 5w + 2xbaglygter 5w + diverse instrumenter = ca. 200watt)
200w belastning på et 12 volts batteri, svare til et strømforbrug på 16,6 Ampere.
Så hvis du har et batteri på 80 Ampere timer, vil et frisk batteri i teorien kunne holde spændingen i 4,8 timer.
Spændingen bør ligge mellem 12,5 og 13 volt, uden belastning, men den måling i sig selv fortæller ikke noget om batteriets tilstand, batteriet skal belastes hvorved det bliver afladet, og hvis batteriet er dårligt vil det aflades hurtigere og du vil opleve et spændingsfald.
Med tænding på bilen og lyset tændt, slukket blæser, radio, og sædevarme vil der være et forbrug på ca. 200watt (2xforløgter 55w + 2xpositionlys 5w + 2xbaglygter 5w + diverse instrumenter = ca. 200watt)
200w belastning på et 12 volts batteri, svare til et strømforbrug på 16,6 Ampere.
Så hvis du har et batteri på 80 Ampere timer, vil et frisk batteri i teorien kunne holde spændingen i 4,8 timer.
Mvh. Ivan Kronborg
E60 520d M47N2
F10 525d N57D30A
F30 316d N47D20C
E60 520d M47N2
F10 525d N57D30A
F30 316d N47D20C