Jeg har for snart 3 måneder siden købt mig en E39 fra 2001. Jeg havde den kort tid efter købet forbi FDM til en gennemgang, og de anbefalede at give den rustbeskyttelse. Da bilen ikke har været undervognsbehandlet før, er der naturligvis begyndende rust i undervognen, ligesom der er også er en smule i et par af dørene. Ganske normalt alderen taget i betragtning og pt. ikke noget slemt.
Jeg har på den ene side hørt, at det kan være dumt at "lukke" eksisterende rust "inde" med en rustbehandling, men hos FDM sagde de, at man kunne give noget ekstra sugende rustbeskyttelse på de steder, hvor der er noget, inden man går i gang med behandlingen. Det talte jeg med Dinitol om, som (sjovt nok...) var enige. Jeg tænker, at hvis jeg ofrer rustbeskyttelse på den, så skal jeg også beholde den nogle år, så det ikke er spildt. Det har jeg det OK med, jeg lige har haft den til en større omgang hos mekaniker og den kører perfekt.
Hvad tænker I? Giver det mening? Kan den "reddes"? Jeg har vedhæftet nogen billeder jeg tog hos FDM i oktober:
Rustbeskyttelse af E39?
-
- Almindelig bruger
- Indlæg: 31
- Tilmeldt: søn 21. okt 2018 21:44
- Navn: Rasmus L
- By: Storkøbenhavn
Re: Rustbeskyttelse af E39?
Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at jeg ville rustbeskytte den bil. De rustangreb der er nu, som har været 17 år om at komme, kan du være forvisset om vil accelere kraftigt de kommende år.
Jeg har haft rustbeskyttet alle mine biler, nye og brugte. For det meste to gange i løbet af de første 2-4 års ejerskab. Og jeg har aldrig haft problemer med rust.
Dinitrol er fint. Giv bilen en “dobbeltbehandling”. Koster ikke ret meget ekstra. Så beholder de bilen to dage, splitter den temmelig meget ad (se deres reklamer), og giver den flere omgange. Først noget tyndt, der kan trænge helt ind og bremse rustangrebene. De laver fotodokumentation af arbejdet.
Dinitrol lugter heller ikke “grimt” særlig længe.
Check prisen på flere værksteder. Den er lokalt bestemt, og jeg mener, at f.eks Rødovre er billigere end Gentofte. Jeg mener også, at du får rabat som FDM medlem.
Jeg har haft rustbeskyttet alle mine biler, nye og brugte. For det meste to gange i løbet af de første 2-4 års ejerskab. Og jeg har aldrig haft problemer med rust.
Dinitrol er fint. Giv bilen en “dobbeltbehandling”. Koster ikke ret meget ekstra. Så beholder de bilen to dage, splitter den temmelig meget ad (se deres reklamer), og giver den flere omgange. Først noget tyndt, der kan trænge helt ind og bremse rustangrebene. De laver fotodokumentation af arbejdet.
Dinitrol lugter heller ikke “grimt” særlig længe.
Check prisen på flere værksteder. Den er lokalt bestemt, og jeg mener, at f.eks Rødovre er billigere end Gentofte. Jeg mener også, at du får rabat som FDM medlem.
-------------------
Mvh. Henrik T
G30 540i 2020 (pre-LCI)
Tidligere: E60 (LCI) 525i aut. 2008
Mvh. Henrik T
G30 540i 2020 (pre-LCI)
Tidligere: E60 (LCI) 525i aut. 2008
-
- Almindelig bruger
- Indlæg: 31
- Tilmeldt: søn 21. okt 2018 21:44
- Navn: Rasmus L
- By: Storkøbenhavn
Re: Rustbeskyttelse af E39?
Mange tak for input. Jeg tror, jeg vil gå videre med det.
Andre input modtages selvfølgelig også gerne.
Andre input modtages selvfølgelig også gerne.
E39 525iA 2001
Re: Rustbeskyttelse af E39?
Jeg siger det samme som Henrik min har fået Dinitrol flere gange og har meget lidt rust i forhold til at den snart er 23 år
Mvh. Kurt
E39 520 1996 solgt
Volvo S40 2.4 2004
E39 520 1996 solgt
Volvo S40 2.4 2004
- Tonnyl
- Aktiv Bruger
- Indlæg: 75
- Tilmeldt: tirs 14. jul 2015 05:47
- Geografisk sted: Nørresundby
- Navn: Tonny Larsen
- By: Aalborg
Re: Rustbeskyttelse af E39?
Det rust der allerede er der spec i samlingerne skal slibes godt rene grundes og males inden rustbehandling, fordi der kommer noget Dinitrol oven på hjælper ingen ting, så vil det være spildte penge...
PS din gearkasse ligner en der trænger til et olie/filterskift
PS din gearkasse ligner en der trænger til et olie/filterskift
Mvh. Tonny Larsen
E39 523i 1999
E39 523i 1999
- JM540466
- Meget Aktiv Bruger
- Indlæg: 220
- Tilmeldt: lør 29. sep 2012 09:24
- Geografisk sted: Skagen
- Navn: Torben Larsen
- By: Skagen
Re: Rustbeskyttelse af E39?
Hej
Som der også er skrevet. Der er kun den besværlige måde . Rusten skal slibes væk med stålbørste på bormaskine , sliberondeller m.m. Derefter Hammerrite grunder og slut med sort Hammerite glat. Så kan du da godt give den dinitrol eller andet , men du kan også hvis hænderne er skruet rigtig på selv sprøjte med en kompressor og voks m.v. fra Biltema. Har altid selv sprøjtet selv min gamle commodore fra 1967 og min tidlige BMW E34 fik samme tur . Men det sviner og er temmelig ubehageligt , men så ved man også at der ikke er snydt. Men under alle omstændigheder skal rusten slibes væk , ellers fortsætter det bare. Alt andet dur ikke.
Som der også er skrevet. Der er kun den besværlige måde . Rusten skal slibes væk med stålbørste på bormaskine , sliberondeller m.m. Derefter Hammerrite grunder og slut med sort Hammerite glat. Så kan du da godt give den dinitrol eller andet , men du kan også hvis hænderne er skruet rigtig på selv sprøjte med en kompressor og voks m.v. fra Biltema. Har altid selv sprøjtet selv min gamle commodore fra 1967 og min tidlige BMW E34 fik samme tur . Men det sviner og er temmelig ubehageligt , men så ved man også at der ikke er snydt. Men under alle omstændigheder skal rusten slibes væk , ellers fortsætter det bare. Alt andet dur ikke.
Mvh. Torben Larsen
E 39 540 I V 8 M62 TU B44
E 39 540 I V 8 M62 TU B44
-
- Almindelig bruger
- Indlæg: 31
- Tilmeldt: søn 21. okt 2018 21:44
- Navn: Rasmus L
- By: Storkøbenhavn
Re: Rustbeskyttelse af E39?
Tak for svarene alle sammen. Jeg valgte at give den en 3 lags-behandling hos Dinitrol. Jeg er med på, at holdbarheden utvivlsomt ville være bedre med nedslidning først, men da jeg ikke har nogen lift, ville jeg skulle have fundet nogen, der kunne lave det, og som jeg stolede på samt betalt mig fra det, hvilket jeg ikke orkede at kaste mig ud i. Nu må vi se, om rustbeskyttelsen så er skønne spildte penge - det må tiden vise.
Jeg takker for input.
Jeg takker for input.
E39 525iA 2001