Min bil, en 525i 3,0 aut. fra 2008 (LCI) har for høj tomgang, når man slipper speederen.
Normalt ligger dens tomgang på ca. 600 o/m, men når man har kørt, og bremser ned for f.eks rødt lys, eller skal ned i en parkeringskælder, bliver tomgangen oppe på 900-1000 o/m. Og det er faktisk temmeligt meget (ja sådan ca. 50% for højt) Hvis jeg sætter den i frigear eller P, falder den ned på 600 igen.
Samtidig går bilens computer - eller noget - ind og bremser bilen, og det gør det meget vanskeligt f.eks at mingelere den forsigtigt ind på en parkeringsplads, med den høje tomgang, og bremserne, der ikke rigtigt vil slippe. Og nej, jeg har ingen fodgængersensor el.l. Der er for mig ingen tvivl om, at det er den høje tomgang, og dermed større træk ved stilstand, der får bilen til at bremse automatisk.
Det er muligt, at det er tilfældigt, men det startede da min kilerem-strammer røg for et par måneder siden. Jeg fik skiftet kilerem og -strammer, men tomgsproblemerne varede ved.
Nogen, der har prøvet noget tilsvarende?
E60, Forhøjet tomgang [LØST]
E60, Forhøjet tomgang [LØST]
-------------------
Mvh. Henrik T
G30 540i 2020 (pre-LCI)
Tidligere: E60 (LCI) 525i aut. 2008
Mvh. Henrik T
G30 540i 2020 (pre-LCI)
Tidligere: E60 (LCI) 525i aut. 2008
Re: E60, Forhøjet tomgang
Måske en tester kan finde en fejl.. kunne måske være en defekt føler, kan jo også være falsk luft fra indsugningsbælg mm.
Mvh. Kurt
E39 520 1996 solgt
Volvo S40 2.4 2004
E39 520 1996 solgt
Volvo S40 2.4 2004
Re: E60, Forhøjet tomgang
Joo - men hvorfor er den så kun for høj, når bilen er i gear?
Anyway - den skal have skiftet indsprøjtningsdyser her torsdag d. 22. Håber, det afhjælper de sidste småproblemer jeg har med lidt ujævn motorgang. Er jeg MEGET heldig, afhjælper det også den forhøjede tomgang, men jeg tvivler. Vi må se...
Elers må jeg jo tagen den med værkstedet derfra. Kunne bare være interessant, hvis nogen her havde været ude for det samme.
Anyway - den skal have skiftet indsprøjtningsdyser her torsdag d. 22. Håber, det afhjælper de sidste småproblemer jeg har med lidt ujævn motorgang. Er jeg MEGET heldig, afhjælper det også den forhøjede tomgang, men jeg tvivler. Vi må se...
Elers må jeg jo tagen den med værkstedet derfra. Kunne bare være interessant, hvis nogen her havde været ude for det samme.
-------------------
Mvh. Henrik T
G30 540i 2020 (pre-LCI)
Tidligere: E60 (LCI) 525i aut. 2008
Mvh. Henrik T
G30 540i 2020 (pre-LCI)
Tidligere: E60 (LCI) 525i aut. 2008
Re: E60, Forhøjet tomgang
Tror det er meget normalt når bilen bliver sat i gear, at den øger omdr. en smule pga. der kommer belastning på..
Mvh. Kurt
E39 520 1996 solgt
Volvo S40 2.4 2004
E39 520 1996 solgt
Volvo S40 2.4 2004
Re: E60, Forhøjet tomgang
Nå, indsprøjtningsdyserne er skiftede nu. Det hjalp lidt på den urolige motorgang - tror jeg - det SKAL det - kostede 19.000 Der kommer også færre fejl i loggen.
Men der er stadig lidt udsættere, nu typisk, når jeg starter motoren “lun” (efter en kørtur og et par timers stilstand.
Har også stadig tomgang 50% for høj - 1000-1100 o/m - efter nedbremsning med gearvælgeren stadig i Drive.
Og der kommer ind imellem “Mixture control” fejlmeldinger i loggen, og den gule “motor” lampe tændes.
Ak...
Har set på andre indlæg her om urolig motorgang og tomgang med N53 motoren. De mest interessante er et par stykker, som har fundet ud af, at deres PCV membran var i stykker. Diagnose som her :
https://youtu.be/0f22aPacKRI
Jeg opdagede efterfølgende, at min har eksakt samme symptomer.
Den ene af de to skiftede hele ventildækslet, den anden reparerede det med et reparationskit. Dækslet alene koster ca. Kr 3.000 hos Schmiedman. Jeg tør næsten ikke tænke på, hvad dæksel, pakning, skruer og arbejdsløn koster hos Jan Nygaard Må undersøge det nærmere, men jeg er desværre ikke så meget hjemmemekaniker, at jeg går i gang med det selv.
Update følger ...
Men der er stadig lidt udsættere, nu typisk, når jeg starter motoren “lun” (efter en kørtur og et par timers stilstand.
Har også stadig tomgang 50% for høj - 1000-1100 o/m - efter nedbremsning med gearvælgeren stadig i Drive.
Og der kommer ind imellem “Mixture control” fejlmeldinger i loggen, og den gule “motor” lampe tændes.
Ak...
Har set på andre indlæg her om urolig motorgang og tomgang med N53 motoren. De mest interessante er et par stykker, som har fundet ud af, at deres PCV membran var i stykker. Diagnose som her :
https://youtu.be/0f22aPacKRI
Jeg opdagede efterfølgende, at min har eksakt samme symptomer.
Den ene af de to skiftede hele ventildækslet, den anden reparerede det med et reparationskit. Dækslet alene koster ca. Kr 3.000 hos Schmiedman. Jeg tør næsten ikke tænke på, hvad dæksel, pakning, skruer og arbejdsløn koster hos Jan Nygaard Må undersøge det nærmere, men jeg er desværre ikke så meget hjemmemekaniker, at jeg går i gang med det selv.
Update følger ...
-------------------
Mvh. Henrik T
G30 540i 2020 (pre-LCI)
Tidligere: E60 (LCI) 525i aut. 2008
Mvh. Henrik T
G30 540i 2020 (pre-LCI)
Tidligere: E60 (LCI) 525i aut. 2008
Re: E60, Forhøjet tomgang
Lige et hurtigt spørgsmål: kan du læse nogen som helst fejl ud relateret til NOX-systemet?
Mvh. Rene Lindberg
E61 523i LCI 2007
E61 523i LCI 2007
Re: E60, Forhøjet tomgang
Næste kapitel:
Midt i december fik jeg så skiftet ventildækslet med den defekte PCV ventil. Fy for satan en regning Den skal splittes temmelig meget ad, så det tog 4-5 mekanikertimer.
Til gengæld går den nu perfekt i tomgang igen. Omkring 600 o/m. Starter også perfekt, og ikke flere udsættere hverken i kold eller varm tilstand. MEN:
Der er desværre STADIG et eller andet galt
På de lidt længere ture (mest motorvej) jeg har været på her omkring jul og nytår, går den kun 10-11 km/l, hvor den plejer at gå over 12 km/l. Jeg har først lagt mærke til det høje benzinforbrug efter at jeg fik skiftet ventildæksel, så jeg mistænker værkstedet for at have lavet en fejl. Men hvad ved jeg...
Og så - ReneDK - giver den nu med sjældne mellemrum 3 fejl vedr NOx sonden:
============
Carly for BMW - detailed Fault-Code Log
Found Faults:
--Engine / Motor--
*** 2B07:Nitrogen oxide sensor, electrically ***
Fault-Set 1 - ( 156264 km)
Airflow OBD: 48.00 g/s
engine status: 3.00 0-n
Status NOx sensor: 2.00 -
Voltage Kl.87 raw value: 2.56 V
Fault-Set 2 - ( 156280 km)
Airflow OBD: 3.00 g/s
engine status: 5.00 0-n
Status NOx sensor: 2.00 -
Voltage Kl.87 raw value: 2.42 V
*** 2B06:Nitrogen oxide sensor, lambda linear ***
Fault-Set 1 - ( 156264 km)
Airflow OBD: 48.00 g/s
engine status: 3.00 0-n
Status NOx sensor: 2.00 -
Voltage Kl.87 raw value: 2.56 V
Fault-Set 2 - ( 156280 km)
Airflow OBD: 3.00 g/s
engine status: 5.00 0-n
Status NOx sensor: 2.00 -
Voltage Kl.87 raw value: 2.42 V
*** 2AFB:Nitrogen oxide sensor, binary lambda ***
Fault-Set 1 - ( 156264 km)
Airflow OBD: 48.00 g/s
engine status: 3.00 0-n
Status NOx sensor: 2.00 -
Voltage Kl.87 raw value: 2.56 V
Fault-Set 2 - ( 156280 km)
Airflow OBD: 3.00 g/s
engine status: 5.00 0-n
...... (der mangler lidt)
================
SUK.....
Jeg tænker, at det høje benzinforbrug måske skyldes, at den ikke vil køre i det, nogen her kalder “lean mode”. Måske pga. en fejl i forbindelse af skiftet af ventildækslet. Måske pga. en defekt NOx-sensor.
Nå, værkstedet kigger på den igen på onsdag
Midt i december fik jeg så skiftet ventildækslet med den defekte PCV ventil. Fy for satan en regning Den skal splittes temmelig meget ad, så det tog 4-5 mekanikertimer.
Til gengæld går den nu perfekt i tomgang igen. Omkring 600 o/m. Starter også perfekt, og ikke flere udsættere hverken i kold eller varm tilstand. MEN:
Der er desværre STADIG et eller andet galt
På de lidt længere ture (mest motorvej) jeg har været på her omkring jul og nytår, går den kun 10-11 km/l, hvor den plejer at gå over 12 km/l. Jeg har først lagt mærke til det høje benzinforbrug efter at jeg fik skiftet ventildæksel, så jeg mistænker værkstedet for at have lavet en fejl. Men hvad ved jeg...
Og så - ReneDK - giver den nu med sjældne mellemrum 3 fejl vedr NOx sonden:
============
Carly for BMW - detailed Fault-Code Log
Found Faults:
--Engine / Motor--
*** 2B07:Nitrogen oxide sensor, electrically ***
Fault-Set 1 - ( 156264 km)
Airflow OBD: 48.00 g/s
engine status: 3.00 0-n
Status NOx sensor: 2.00 -
Voltage Kl.87 raw value: 2.56 V
Fault-Set 2 - ( 156280 km)
Airflow OBD: 3.00 g/s
engine status: 5.00 0-n
Status NOx sensor: 2.00 -
Voltage Kl.87 raw value: 2.42 V
*** 2B06:Nitrogen oxide sensor, lambda linear ***
Fault-Set 1 - ( 156264 km)
Airflow OBD: 48.00 g/s
engine status: 3.00 0-n
Status NOx sensor: 2.00 -
Voltage Kl.87 raw value: 2.56 V
Fault-Set 2 - ( 156280 km)
Airflow OBD: 3.00 g/s
engine status: 5.00 0-n
Status NOx sensor: 2.00 -
Voltage Kl.87 raw value: 2.42 V
*** 2AFB:Nitrogen oxide sensor, binary lambda ***
Fault-Set 1 - ( 156264 km)
Airflow OBD: 48.00 g/s
engine status: 3.00 0-n
Status NOx sensor: 2.00 -
Voltage Kl.87 raw value: 2.56 V
Fault-Set 2 - ( 156280 km)
Airflow OBD: 3.00 g/s
engine status: 5.00 0-n
...... (der mangler lidt)
================
SUK.....
Jeg tænker, at det høje benzinforbrug måske skyldes, at den ikke vil køre i det, nogen her kalder “lean mode”. Måske pga. en fejl i forbindelse af skiftet af ventildækslet. Måske pga. en defekt NOx-sensor.
Nå, værkstedet kigger på den igen på onsdag
-------------------
Mvh. Henrik T
G30 540i 2020 (pre-LCI)
Tidligere: E60 (LCI) 525i aut. 2008
Mvh. Henrik T
G30 540i 2020 (pre-LCI)
Tidligere: E60 (LCI) 525i aut. 2008
Re: E60, Forhøjet tomgang
Hej igen
Hvis du har en fejlkode relateret til dit NOX-system vil bilen ikke kunne køre lean eller stratified mode, og derved køre dårligere og bruge mere benzin!
Tit når du har fejl på NOX, så kan den os finde på at sætte fejl på eks. dyser osv. Mange skifter dyser, tændspoler, tændrør inden, men som sagt slet ikke det som er galt!
Hvis du har en fejlkode relateret til dit NOX-system vil bilen ikke kunne køre lean eller stratified mode, og derved køre dårligere og bruge mere benzin!
Tit når du har fejl på NOX, så kan den os finde på at sætte fejl på eks. dyser osv. Mange skifter dyser, tændspoler, tændrør inden, men som sagt slet ikke det som er galt!
HenrikT56 skrev: ↑søn 6. jan 2019 14:05 Næste kapitel:
Midt i december fik jeg så skiftet ventildækslet med den defekte PCV ventil. Fy for satan en regning Den skal splittes temmelig meget ad, så det tog 4-5 mekanikertimer.
Til gengæld går den nu perfekt i tomgang igen. Omkring 600 o/m. Starter også perfekt, og ikke flere udsættere hverken i kold eller varm tilstand. MEN:
Der er desværre STADIG et eller andet galt
På de lidt længere ture (mest motorvej) jeg har været på her omkring jul og nytår, går den kun 10-11 km/l, hvor den plejer at gå over 12 km/l. Jeg har først lagt mærke til det høje benzinforbrug efter at jeg fik skiftet ventildæksel, så jeg mistænker værkstedet for at have lavet en fejl. Men hvad ved jeg...
Og så - ReneDK - giver den nu med sjældne mellemrum 3 fejl vedr NOx sonden:
============
Carly for BMW - detailed Fault-Code Log
Found Faults:
--Engine / Motor--
*** 2B07:Nitrogen oxide sensor, electrically ***
Fault-Set 1 - ( 156264 km)
Airflow OBD: 48.00 g/s
engine status: 3.00 0-n
Status NOx sensor: 2.00 -
Voltage Kl.87 raw value: 2.56 V
Fault-Set 2 - ( 156280 km)
Airflow OBD: 3.00 g/s
engine status: 5.00 0-n
Status NOx sensor: 2.00 -
Voltage Kl.87 raw value: 2.42 V
*** 2B06:Nitrogen oxide sensor, lambda linear ***
Fault-Set 1 - ( 156264 km)
Airflow OBD: 48.00 g/s
engine status: 3.00 0-n
Status NOx sensor: 2.00 -
Voltage Kl.87 raw value: 2.56 V
Fault-Set 2 - ( 156280 km)
Airflow OBD: 3.00 g/s
engine status: 5.00 0-n
Status NOx sensor: 2.00 -
Voltage Kl.87 raw value: 2.42 V
*** 2AFB:Nitrogen oxide sensor, binary lambda ***
Fault-Set 1 - ( 156264 km)
Airflow OBD: 48.00 g/s
engine status: 3.00 0-n
Status NOx sensor: 2.00 -
Voltage Kl.87 raw value: 2.56 V
Fault-Set 2 - ( 156280 km)
Airflow OBD: 3.00 g/s
engine status: 5.00 0-n
...... (der mangler lidt)
================
SUK.....
Jeg tænker, at det høje benzinforbrug måske skyldes, at den ikke vil køre i det, nogen her kalder “lean mode”. Måske pga. en fejl i forbindelse af skiftet af ventildækslet. Måske pga. en defekt NOx-sensor.
Nå, værkstedet kigger på den igen på onsdag
Mvh. Rene Lindberg
E61 523i LCI 2007
E61 523i LCI 2007
- admin
- Administrator
- Indlæg: 2867
- Tilmeldt: tirs 19. maj 2015 10:26
- Navn: Mogens Juhl
- By: Viby Sjælland
- Kontakt:
Re: E60, Forhøjet tomgang
Hvis NOx sensor er defekt. Hvilket den er på næste alle de biler jeg har udlæst fejl på fra 2008/2009 så kører du helt sikkert ikke ret langt på literen. Få NOx sensoren skiftet. Nulstil fejl og adoptions værdier tip fuel system.
Mvh
Mogens Juhl
http://5erbmw.dk/forum
BMW F45 225xe M-Sport - 2017
BMW F20 LCI 118ia M-Sport - 2018
BMW E36 Compact 316I - 1997
Mogens Juhl
http://5erbmw.dk/forum
BMW F45 225xe M-Sport - 2017
BMW F20 LCI 118ia M-Sport - 2018
BMW E36 Compact 316I - 1997
Re: E60, Forhøjet tomgang
Jeg fandt den her video, der meget pædagogisk forklarer formål og funktion med NOx katalysator og NOx sonde. Den kræver desværre, at man forstår tysk, men han taler meget tydeligt.
https://youtu.be/z2xjyton0ls
Er der nogen der ved, hvilken lambda-værdi N53 motoren normalt kører med, når den kører i “lean” mode?
(Jeg har nogle papirer fra BMW, der forklarer, at acceptable lambda-værdier for N53 motoren ligger i intervallet 0,7-4.)
Og er der nogen der ved, om N53 motoren også regenererer (“tømmer”) NOx kat’en med en fed brændstofblanding, lambda <= 1, ca. hvert 5. sekund, eller hvad er intervallet for N53?
Kan man se nogen af delene med Carly?
https://youtu.be/z2xjyton0ls
Er der nogen der ved, hvilken lambda-værdi N53 motoren normalt kører med, når den kører i “lean” mode?
(Jeg har nogle papirer fra BMW, der forklarer, at acceptable lambda-værdier for N53 motoren ligger i intervallet 0,7-4.)
Og er der nogen der ved, om N53 motoren også regenererer (“tømmer”) NOx kat’en med en fed brændstofblanding, lambda <= 1, ca. hvert 5. sekund, eller hvad er intervallet for N53?
Kan man se nogen af delene med Carly?
-------------------
Mvh. Henrik T
G30 540i 2020 (pre-LCI)
Tidligere: E60 (LCI) 525i aut. 2008
Mvh. Henrik T
G30 540i 2020 (pre-LCI)
Tidligere: E60 (LCI) 525i aut. 2008