G30 - opgradering af lyd

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Besvar
Kasse
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: tirs 2. okt 2018 09:26
Navn: Kasper Sellebjerg
By: Kolding

G30 - opgradering af lyd

Indlæg af Kasse »

Jeg har netop fået en G30 520d, der desværre er født med det ret tarvelige standard lydsystem med fire fuldtonehøjtalere og to basser under sæderne.

Hvad er jeres erfaringer med opgraderinger? Jeg kan se, at man kan få et sæt Match med indbyggede diskanter til hattehylden, og et Match komponentsæt til fordørene med to mellemtoner, delefiltre og diskanter. Jeg ved, at det kræver, at jeg køber nye "trekanter" (afdækninger) til dørene, så der er plads til diskanterne.

Det andet alternativ er, at finde et sæt Harman Kardon højtalere fra en skadet bil (mellemtone/diskant til bag og det samme til fordørene).

Prisen er nogenlunde den samme, kan jeg se.

Hvad har I af erfaringer, hvad ville I vælge, og hvorfor?

Jeg hælder umiddelbart til Harman Kardon, da de passer 100% fysisk.

Jeg eftermonterer ikke en forstærker i første omgang, men kunne overveje en Helix/Match "Plug´n´play" forstærker senere.
G31 520d Sport Line
Brugeravatar
SNIF10
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 102
Tilmeldt: fre 22. jan 2016 00:49
Navn: Søren Nielsen
By: Aalborg

Re: G30 - opgradering af lyd

Indlæg af SNIF10 »

Hejsa

Jeg har lidt indsigt i både HIFI højtalersystemet, som jeg havde i min gamle F10 og i min nuværende G30, som din, har jeg Harmon Kardon og jeg synes, at det gamle HIFI system spillede en anelse bedre. Der var mere dybde og mere fylde i lyden fra starten af. HK spiller også godt især når det får noget power og så kommer fylden og dybden også med. Jeg vil dog ud fra prisen til enhver til vælge HIF anlægget i stedet for HK. Det spiller ganske udemærket.

Nu står du jo så i den situation, at du skal eftermontere, så her er jeg lidt rådvild, men ud fra ovenstående, så er HIFI anlægget en rigtig fin løsning. Det er dog smag og behag.
Mvh. Søren Nielsen
BMW E60 523i 7/2007 LCI Tidl.
BMW F10 523i 5/2011
BMW G30 520D/2017
BMW G30 520i/2019
BMW G20 330i m sport/2020
Kasse
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: tirs 2. okt 2018 09:26
Navn: Kasper Sellebjerg
By: Kolding

Re: G30 - opgradering af lyd

Indlæg af Kasse »

Tak for dit svar.

For at holde det originalt og ikke ændre i bilens ledningsnet, har jeg fundet nye (brugte) Harman Kardon højtalere på eBay. Jeg har bestilt 2 x diskanter til fordørene, 2 x diskanter til hattehylden, 2 x mellemtone til fordørene og 2 x mellemtone til hattehylden.

Dette burde give en noget mere klar lyd. Falder jeg engang over to basser til rimelige penge, bliver de også skiftet til Harman Kardon - ønsket er i første omgang en mere ren og klar lyd, end de standardmonteret fuldtonehøjtalere giver.

Dette setup giver naturligvis ikke mere "power", så jeg overvejer en Helix/Match "plug´n´play" forstærker, der også kan tilsluttes uden at ændre i ledningsnettet - men det bliver senere.

Jeg giver en opdatering, når delene lander og er monteret.
G31 520d Sport Line
Kasse
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: tirs 2. okt 2018 09:26
Navn: Kasper Sellebjerg
By: Kolding

Re: G30 - opgradering af lyd

Indlæg af Kasse »

Højtalerne kom i dag.

Udover de førnævnte højtalere skulle der også bruges nogle nye afdækninger ved sidespejlene, med plads til diskanterne. Der skulle også bruges fire clips og fire skruer til at holde diskanterne bagi.

Det hele er "plug´n´play" bortset fra diskanterne foran. Fordi bilen er født uden diskanter, er der heller ikke den del af ledningsnettet, der går fra mellemtonen og op til hvor diskanten sidder. Derfor forlængede jeg bare kablerne på diskanterne.

Det er en kæmpe forskel før/efter. Lydbilledet er meget klarere og detaljeret, og det kan spille højere uden at forvrænge, fordi mellemtonen ikke skal forsøge at spille diskant også. Det er som nat og dag.

Så alt i alt er det en billig opgradering, jeg kun kan anbefale.
G31 520d Sport Line
Besvar