E30 larmende kobling og rystende undervogn??

Alle 3'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Besvar
Brugeravatar
Ole
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 252
Tilmeldt: man 15. dec 2008 22:14
Navn: Ole Schmidt Sørensen
By: Aalborg

E30 larmende kobling og rystende undervogn??

Indlæg af Ole »

Hej
Jeg ved godt at E30-spørgsmål måske ikke hører til på dette forum, men nu prøver jeg alligevel.
Jeg har en 325i Cabrio fra 1986. Den har i det sidste års tid larmet fra gearkassen ved tomgang. Så snart jeg trådte koblingen ned, så forsvandt det. Så jeg tænkte at det må være udrykkerlejet. Nu har bilen så fået ny kobling og udrykkerleje. Men da gearkassen blev afmonteret, så kunne vi konstatere at udrykkerlejet ikke var defekt. Det hverken larmede eller noget. Til gengæld sidder der på akslen derinde 3 stk skiver. 2 i metal og 1 i filt. Filtskiven var væk og de 2 andre var helt slidte i selve hullet hvor akslen går gennem. Så det blev køb nye skiver. Nu er det hele samlet og til min store forundring så er lyden inde fra kobleing og gearkasse der stadig!!!! Og den forsvinder så snart jeg træder koblingen ned.. Hvad pokker kan det være???
Som om det ikke er nok så er bilen nu begyndt at ryste helt vildt under acceleration. Det er som om det kommer kardan eller lign. Hvad kan det nu være. Det her ophæng på kardanakslen virkede til at være helt ok da vi samlede det og jeg har aldrig tidligere mærket noget til dette "rystende" før.
Mvh Ole

2014 F31 330dA M-paket
1986 E30 325 i Cabriolet
Brugeravatar
OleDupont
Moderator
Moderator
Indlæg: 3912
Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
Navn: Ole Dupont
By: Nordsjælland

Re: E30 larmende kobling og rystende undervogn??

Indlæg af OleDupont »

Hej Ole,

Dit emne er bestemt lagt det helt rigtige sted :TU1

Så nu er det kun at vente på nogle gode indspark :mrgreen:
De bedste hilsner

Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Brugeravatar
Kurt
Super Star
Super Star
Indlæg: 1521
Tilmeldt: fre 9. mar 2007 09:55
Navn: Kurt Larsen
By: Odense

Re: E30 larmende kobling og rystende undervogn??

Indlæg af Kurt »

Ang. raslende gearkasse, er ikke noget nyt for en E30, det kommer fra højgearsakslen og går væk når du træder koblingen ned, veddet står gearkassen stille, det er synchromesh ringe der rasler og ikke noget du behøver/skal være bange for ;)

Ang. den ryster, kan du prøve at skrue kardanenen af og flytte den et hul af gangen og se om det hjælper, midterleje skal også sidde samme sted som før, eller også skal den stå på hjulene når det spændes..
Mvh. Kurt
E39 520 1996 solgt

Volvo S40 2.4 2004
Brugeravatar
Ole
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 252
Tilmeldt: man 15. dec 2008 22:14
Navn: Ole Schmidt Sørensen
By: Aalborg

Re: E30 larmende kobling og rystende undervogn??

Indlæg af Ole »

Hej Kurt

Tak for input. Når du skriver skrue kardanen af og flytte den et hul, er det så oppe på gear kasse du mener?
Mvh Ole

2014 F31 330dA M-paket
1986 E30 325 i Cabriolet
Brugeravatar
Kurt
Super Star
Super Star
Indlæg: 1521
Tilmeldt: fre 9. mar 2007 09:55
Navn: Kurt Larsen
By: Odense

Re: E30 larmende kobling og rystende undervogn??

Indlæg af Kurt »

Jep.
Mvh. Kurt
E39 520 1996 solgt

Volvo S40 2.4 2004
Brugeravatar
Ole
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 252
Tilmeldt: man 15. dec 2008 22:14
Navn: Ole Schmidt Sørensen
By: Aalborg

Re: E30 larmende kobling og rystende undervogn??

Indlæg af Ole »

Hej

Så har jeg været igang med at løse mit problem med rystende kardan/undervogn. Jeg prøvede at flytte kardan oppe på gearkassen uden held. Nu har jeg købt en anden kardan og et nyt midterleje. Det er monteret, men nu har rystelserne ændret sig fra at være kraftige under acceleration til at rystelserne er der hele tiden men ikke så voldsomme som før. Kan man få afbalanceret sin kardan mens den sidder på bilen? Er den eneste løsning at flytte kardanen stråle for stråle? Det bliver et KÆMPE arbejde. 😟 Længere oppe i tråden bliver der skrevet at det skal monteres mens bilen står på jorden. Min mekaniker har skiftet mange kardaner og han har aldrig haft disse problemer efterfølgende.
Mvh Ole

2014 F31 330dA M-paket
1986 E30 325 i Cabriolet
Brugeravatar
Kurt
Super Star
Super Star
Indlæg: 1521
Tilmeldt: fre 9. mar 2007 09:55
Navn: Kurt Larsen
By: Odense

Re: E30 larmende kobling og rystende undervogn??

Indlæg af Kurt »

Det er vigtigt, at når der bliver skiftet midterleje, at kardan'en bliver mærket op, så den bliver samlet samme sted igen, så måske dit problem ligger der..?? Du kan prøve at flytte midterleje en smule frem eller tilbage og se om det ændre noget, eller's må du prøve at flytte kardan et hul af gangen, kan også gøres ved bagtøj, jeg går ud fra, at din hardyskive er i orden..??
Afvejning af kardan forgår med den afmont.. dette kan blive nødvendigt, men prøv de andre ting først..
Mvh. Kurt
E39 520 1996 solgt

Volvo S40 2.4 2004
Besvar