Kære med BMWtosser,
Jeg har et problem jeg går og nørkler lidt med. Min BMW 525i e61 LCI sætter ud i tomgang - dette sker kun når den er helt kold. Når det sker (efter ca. 30 sek. - 60 sek.) dykker den en smule i omdrejninger, går uroligt og begynder til sidst at gå på 5 cylindre. Motorlampen lyser når dette sker. Den melder fejl :
3104 Ujævn gang ved drift med lag. ladn. værdi for høj
29CD Forbrændingsudsættere cylinder 1 brændstoffrakobling aktiveret.
Tændrørene er skiftet. Det samme er tændspole og dyse til cylinder 1 - den tættest på fronten.
Er der andre, der har døjet med dette?
Skal en ny dyse kodes?
Håber I kan hjælpe.
/Jens
N53 ujævn tomgang ved start.
-
- Ny bruger
- Indlæg: 3
- Tilmeldt: tirs 17. jan 2017 20:04
- Navn: Jens Marthinsen
- By: Sporup
N53 ujævn tomgang ved start.
Mvh. Jens Marthinsen
E61 525i LCI
E61 525i LCI
- admin
- Administrator
- Indlæg: 2867
- Tilmeldt: tirs 19. maj 2015 10:26
- Navn: Mogens Juhl
- By: Viby Sjælland
- Kontakt:
Re: N53 ujævn tomgang ved start.
Jeg ville skifte den dyse også og ja den skal kodes til bilen husk at tage et billed af alle talene på dysen inden du monterer den!
Mvh
Mogens Juhl
http://5erbmw.dk/forum
BMW F45 225xe M-Sport - 2017
BMW F20 LCI 118ia M-Sport - 2018
BMW E36 Compact 316I - 1997
Mogens Juhl
http://5erbmw.dk/forum
BMW F45 225xe M-Sport - 2017
BMW F20 LCI 118ia M-Sport - 2018
BMW E36 Compact 316I - 1997
-
- Ny bruger
- Indlæg: 3
- Tilmeldt: tirs 17. jan 2017 20:04
- Navn: Jens Marthinsen
- By: Sporup
Re: N53 ujævn tomgang ved start.
Jeg har lige været ude omkring mekanikeren og ændre koden på dysen. Det "sjove" er, at den dyse der sad i inden jeg skiftede, heller ikke havde rigtig kodning..... Kan det være nok til mit problem? Og så fejler den dyse jeg tog ud måske intet?
Jeg må jo se, hvad der sker imorgen tidlig, når den bliver startet
Jeg må jo se, hvad der sker imorgen tidlig, når den bliver startet
Mvh. Jens Marthinsen
E61 525i LCI
E61 525i LCI
- admin
- Administrator
- Indlæg: 2867
- Tilmeldt: tirs 19. maj 2015 10:26
- Navn: Mogens Juhl
- By: Viby Sjælland
- Kontakt:
Re: N53 ujævn tomgang ved start.
Husk når du koder dyserne så ændres 3 og 6 ciffer af testeren, så du kan ikke sammenligne 100%
Mvh
Mogens Juhl
http://5erbmw.dk/forum
BMW F45 225xe M-Sport - 2017
BMW F20 LCI 118ia M-Sport - 2018
BMW E36 Compact 316I - 1997
Mogens Juhl
http://5erbmw.dk/forum
BMW F45 225xe M-Sport - 2017
BMW F20 LCI 118ia M-Sport - 2018
BMW E36 Compact 316I - 1997
-
- Ny bruger
- Indlæg: 3
- Tilmeldt: tirs 17. jan 2017 20:04
- Navn: Jens Marthinsen
- By: Sporup
Re: N53 ujævn tomgang ved start.
Nå okay. Det var det 6. tal, der var et 7-tal og ikke et 8-tal som på dysen. Men, nevermind. Det gjorde ingen forskel - det blev nærmest bare værre. Kan jeg have ødelagt dyser ved at køre ukodet med den?
Andre idéer til hvad der kan gøre det? Jeg synes det er lidt voldsomt at smide 13.000 kr. efter 6 nye dyser og 6 nye tændspoler, hvis det ikke giver noget resultat
Andre idéer til hvad der kan gøre det? Jeg synes det er lidt voldsomt at smide 13.000 kr. efter 6 nye dyser og 6 nye tændspoler, hvis det ikke giver noget resultat
Mvh. Jens Marthinsen
E61 525i LCI
E61 525i LCI
Re: N53 ujævn tomgang ved start.
Hej Jens.
Jeg har en bil næsten magen til, bare 4-dørs. Og jeg har fået næsten samme problem:
Bilen starter perfekt hver gang. Men de første 5 minutter, når den er helt kold, går den meget ujævnt - med mange udsættere. Især ved langsom kørsel.
BMW har haft den inde til diagnose, og anbefaler udskiftning af 6x tændrør, tændspoler og dyser. For kun kr. 26.000. Så jeg gad godt vide, hvor du kan få det lavet for 13
Har du fået løst dit problem, og i givet fald hvordan?
Jeg har en bil næsten magen til, bare 4-dørs. Og jeg har fået næsten samme problem:
Bilen starter perfekt hver gang. Men de første 5 minutter, når den er helt kold, går den meget ujævnt - med mange udsættere. Især ved langsom kørsel.
BMW har haft den inde til diagnose, og anbefaler udskiftning af 6x tændrør, tændspoler og dyser. For kun kr. 26.000. Så jeg gad godt vide, hvor du kan få det lavet for 13
Har du fået løst dit problem, og i givet fald hvordan?
-------------------
Mvh. Henrik T
G30 540i 2020 (pre-LCI)
Tidligere: E60 (LCI) 525i aut. 2008
Mvh. Henrik T
G30 540i 2020 (pre-LCI)
Tidligere: E60 (LCI) 525i aut. 2008
- PeterZ
- Aktiv Bruger
- Indlæg: 160
- Tilmeldt: lør 23. feb 2013 20:06
- Geografisk sted: Aalborg
- Navn: Peter Zweidorff
- By: Aalborg
Re: N53 ujævn tomgang ved start.
Hej,
Jeg har haft min E61, 530XI, N53, 272 HK i 3 måneder nu, den kører stort set ok.
Efter at have læst en del om den motor er det min plan at skifte tændrør, tændspoler og få testet dyserne.
Jeg laver alt det jeg kan selv og har som start skiftet olie på motor, gearkasse, fordeler gearkasse og 2 x differentiale.
Næste opgave er kabler til bagklappen, der er lidt strømfejl.
Indsprøjtningsdyserne bliver testet hos Bosch eller et af de firmaer der kan finde eks. på Ebay, prisen pr. dyse ligger på 300 kr og opefter.
Kodningen af dyser bliver kontrolleret.
Samlet forventer jeg det koster 4000 kr, nye tændrør og tændspoler (NGK/Bosch) koster ca. 2000,- og kan skiftes på ca. 1 time.
Jeg har haft min E61, 530XI, N53, 272 HK i 3 måneder nu, den kører stort set ok.
Efter at have læst en del om den motor er det min plan at skifte tændrør, tændspoler og få testet dyserne.
Jeg laver alt det jeg kan selv og har som start skiftet olie på motor, gearkasse, fordeler gearkasse og 2 x differentiale.
Næste opgave er kabler til bagklappen, der er lidt strømfejl.
Indsprøjtningsdyserne bliver testet hos Bosch eller et af de firmaer der kan finde eks. på Ebay, prisen pr. dyse ligger på 300 kr og opefter.
Kodningen af dyser bliver kontrolleret.
Samlet forventer jeg det koster 4000 kr, nye tændrør og tændspoler (NGK/Bosch) koster ca. 2000,- og kan skiftes på ca. 1 time.
Mvh. Peter
SAAB 9-5
2015 Suzuki Swift
Tidligere (2016-18): 2000 540i / 2008 530Xi
SAAB 9-5
2015 Suzuki Swift
Tidligere (2016-18): 2000 540i / 2008 530Xi
Re: N53 ujævn tomgang ved start.
Syntes det er spild af penge at teste dyserne (du får helt sikkert at vide at de ikke duer og at de kan sælge dig nogen nye) Bedre at gemme pengene til nogen nye hvis de begynder at fejle, men de fleste dyse problemer opstår ved nox fejl og mange dyser skiftes uden de fejler noget. Så snart der udlæses fejlkoder med fejltænding, så bliver der skiftet tændrør, spoler og dyser.
Er der Nox fejl kører motoren i normal mode (lambda 1) og der laves ikke nye adaptioner og til sidst så kommer der tændingsfejl, som relaterer til spoler eller dyser. Så bliver det hele lige skiftet og adaptioner slettet og så kører bilen et halvt til et helt år og så kommer fejlene igen.
Hvis man retter Nox fejlene, enten Nox-sensor eller Nox-katalysator og sletter adaptionerne og laver en køre cyklus, så vil motoren kører i lean mode igen (lambda 2-3,5) og lave adaptioner og i 8 ud af 10 tilfælde slippe for at skifte dyser.
Tændrør er min erfaring, at de skal skiftes en gang om året.
Er der Nox fejl kører motoren i normal mode (lambda 1) og der laves ikke nye adaptioner og til sidst så kommer der tændingsfejl, som relaterer til spoler eller dyser. Så bliver det hele lige skiftet og adaptioner slettet og så kører bilen et halvt til et helt år og så kommer fejlene igen.
Hvis man retter Nox fejlene, enten Nox-sensor eller Nox-katalysator og sletter adaptionerne og laver en køre cyklus, så vil motoren kører i lean mode igen (lambda 2-3,5) og lave adaptioner og i 8 ud af 10 tilfælde slippe for at skifte dyser.
Tændrør er min erfaring, at de skal skiftes en gang om året.
Mvh. Kristian Høgh
E61 525i lavet om til 530i
E61 525i lavet om til 530i
- PeterZ
- Aktiv Bruger
- Indlæg: 160
- Tilmeldt: lør 23. feb 2013 20:06
- Geografisk sted: Aalborg
- Navn: Peter Zweidorff
- By: Aalborg
Re: N53 ujævn tomgang ved start.
Hej Kristian,
Tak for din kommentar, jeg vil genoverveje det med dyserne og læse noget mere om de udfordringer du nævner inden jeg gør mere.
Tak for din kommentar, jeg vil genoverveje det med dyserne og læse noget mere om de udfordringer du nævner inden jeg gør mere.
Mvh. Peter
SAAB 9-5
2015 Suzuki Swift
Tidligere (2016-18): 2000 540i / 2008 530Xi
SAAB 9-5
2015 Suzuki Swift
Tidligere (2016-18): 2000 540i / 2008 530Xi