Drilagtigt klimaanlæg 320d 2006

Alle 3'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Besvar
Brugeravatar
BoLarsen
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 568
Tilmeldt: lør 2. nov 2013 09:35
Navn: Bo Sloth Larsen
By: Frederikshavn

Drilagtigt klimaanlæg 320d 2006

Indlæg af BoLarsen »

Vil lige berette om en historie med en lykkelig afslutning.

Har været indvolveret i min søsters 2006 e91 320d, og det vil være synd at sige at den har haft en lykkelig start hos den lille familie:

Turbohaveri incl dødt partikelfilter. Olie overalt, tilmed på udvendig af forreste kofanger. (!!) Maskinen overlevede dog i bedste stil.

Div elproblemer, kan slet ikke huske dem alle sammen. Død lås til bagruden(selve ruden, ikke bagklappen), hvilket resulterede i at kabinelyset og bagrudevisker ikke virkede. Utallige gange tændt airbaglampe pga et irriterede stik under føresædet. Død antenne i toppen af bagklappen. Dette forårsagede at centrallåsen ikke virkede. Og at GPS antennen var helt sikker på at bilen befandt sig ude midt i en ret stor sø i Italien. Antennen blev skiftet af BMW i aalborg i bedste stil. God service lige der, det skal de ha.

Tilføjet senere: Jeg har da glemt at berette om den mest tidskrævende elfejl af dem alle: Da vi hentede bilen i Tyskland, der var der et meget mærkeligt baglys på den. Pæren til tågelyset i den ene side lyste svagt, og de pærer der skulle ha været baglys, var der ikke lys i. Familiens to mekanikere fandt hurtigt ud af at der ikke var strøm til de to pærer, og at de jo var på 21 watt og ikke de normale 5 for en baglyspære. To kortslutningsfejl blev fundet i FRM modulet, og lidt Googleri afslørede en sansynlighed for at FRM modulet var låst på de to kanaler, og at BMW nok bare ville skifte modulet. Undertegnede fandt så ud af hvordan man låser det op igen. Som sagt, så gjort, og nu var der baglys. I et minut, så gik det ud igen. Ved en nærmere gennemgang af ledningsnettet i hele bilen vedrørende den baglygte, fandes der ikke mindre end tre strømtyve, hvor ledningerne til baglyset i begge sider var forsøgt sat sammen. Alt dette fjernet, og så virkede alt igen i skønneste orden

Død dyse. Efterfølgende blev den nye dyse utæt, dette dog fordi en fitting på dysen ikke var spændt fra da den blev renoveret i tyskland.

Sprunget højtryksrør

De klassiske døde thermostater.

Alt ovenstående er lige frit fra leveren af det jeg lige kan huske. Alt det er der nu styr på. Sånt da. Men det er egentlig ikke det jeg vil fortælle:

Men hele tiden mens de har haft den siden forsommeren 2015, har det automatiske klimaanlæg været dybt forvirret. På nogen dage blev det bare ved med at blæse og blæse og blæse og...Blæse. Kunne ikke varme når den om morgenen fragtede fatter i huset den ene vej på arbejde (ca 30 km), men når han skulle hjem igen, så kunne den godt varme. Dette har forårsaget rigtig mange grå hår og mange fejlfindingstimer hos familiens to mekanikere (Undertegnede og min far) samt et besøg hos BMW i aalborg, dette dog uden resultat.

I forgårs fik vi så lov at låne bilen, og besluttede os for at nu skulle den fejl findes, koste en total adskillelse af bilen hvis det var det der skulle til. Tester på, og skil ad så man kunne se alle blandespjæld i klimaanlægget arbejde korrekt. Alt ved klimaanlægget i den skønneste orden. Men varmen forblev væk. Så prøvede vi at sætte tryk på varmeapparatet med haveslangen, og det viser sig så at det er stoppet. Dvs at der ikke var flow af kølevand i varmeapparatet.

Fejl fundet. Det blev skyllet ud med vand/trykluft, og nu er der varme i bilen, og klimaanlægget fungerer som det skal.

Jeg tør slet ikke tænke på hvad den bil ville ha kostet hvis det var aut. værksted der skulle lave alt den ovenstående. Det var blevet landets dyreste 320d.
Senest rettet af BoLarsen fre 9. sep 2016 09:06, rettet i alt 1 gang.
Mvh. Bo Sloth Larsen
E60 525d 2004
Brugeravatar
janl
Super Star
Super Star
Indlæg: 1740
Tilmeldt: tirs 6. jan 2009 11:02
Navn: Jan Ladefoged
By: Brønshøj

Re: Drilagtigt klimaanlæg 320d 2006

Indlæg af janl »

Det var godt nok noget af en skylle....... så skal jeg ikke klage over defekt diversitetsantenne (som her i historien) + manglende fjernlys.

Hvad kom der ud af varmeapparatet ved skylningen .... hvordan så det ud?? Pumpevinger?? Cykelstel ?? :lol: :lol:
Mvh. Jan Ladefoged
Tidl BMW'ere
E30 320/323/325 årg 1984 i 11år
E30 320/325 årg 1989 i 3år
E39 523/528 årg 1996 i 6år
E39 523iA årg 1999 i 1/2år
E61 523i årg 2006 i 4år.
F36 420d årg 2015 i 5mdr -> Solgt !
Bye bye BMW :shock:
Brugeravatar
BoLarsen
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 568
Tilmeldt: lør 2. nov 2013 09:35
Navn: Bo Sloth Larsen
By: Frederikshavn

Re: Drilagtigt klimaanlæg 320d 2006

Indlæg af BoLarsen »

Hvad der nok bedst beskrives som en klat halvstivnet æggehvider.. og over flere gennemskyldninger i begge retninger. det var så stoppet at haveslangen bare blev skudt ud af slangen ind til varmeapparatet i først forsøg. Det er trodsalt 6 bars tryk

Sendt fra min SM-G928F med Tapatalk
Mvh. Bo Sloth Larsen
E60 525d 2004
Brugeravatar
BoLarsen
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 568
Tilmeldt: lør 2. nov 2013 09:35
Navn: Bo Sloth Larsen
By: Frederikshavn

Re: Drilagtigt klimaanlæg 320d 2006

Indlæg af BoLarsen »

Bell add laver noget kølesystemsrens. det er en plan i nærmeste fremtid.

Noget lignende snask i meget mindre mængder har altid siddet på bagsiden af proppen til ekspansionsbeholderen.

Oven i turboladerhaveriet skal der i øvrigt lige lægges nye flybilletter pga man var på vej på ferie da akslen knækkede i turboen

Sendt fra min SM-G928F med Tapatalk
Mvh. Bo Sloth Larsen
E60 525d 2004
Brugeravatar
janl
Super Star
Super Star
Indlæg: 1740
Tilmeldt: tirs 6. jan 2009 11:02
Navn: Jan Ladefoged
By: Brønshøj

Re: Drilagtigt klimaanlæg 320d 2006

Indlæg af janl »

Kunne det mon tænkes at der har været påfyldt forkert type kølervæske som angriber alu + magnesiummet??!

Det forklarer selvfølgeligt ikke den lange rep liste som er sort uheld. En rigtig mandagsbil :?
Mvh. Jan Ladefoged
Tidl BMW'ere
E30 320/323/325 årg 1984 i 11år
E30 320/325 årg 1989 i 3år
E39 523/528 årg 1996 i 6år
E39 523iA årg 1999 i 1/2år
E61 523i årg 2006 i 4år.
F36 420d årg 2015 i 5mdr -> Solgt !
Bye bye BMW :shock:
Brugeravatar
BoLarsen
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 568
Tilmeldt: lør 2. nov 2013 09:35
Navn: Bo Sloth Larsen
By: Frederikshavn

Re: Drilagtigt klimaanlæg 320d 2006

Indlæg af BoLarsen »

Nej, det tror jeg ikke på. Kølervæske hældes på udelukkende for at frostsikre og rust beskytte interne dele i kølesystemet. Så hvis der findes noget der på nogen måder angriber metal på en måde, så hører det enten ikke til i et kølesystem, eller så har producenten seriøst jokket i spinaten.

I gamle dage sagde man jo at man skulle komme æggehvider i fungerende som kølertætner, tror mere på at det ku være det der er sket så. Men kølesystemet har aldrig været utæt, men det kan jo ha været en midlertidig reparation, hvor man senere har skiftet dele.

Men aner basalt ikke hvad det var. Men ud kom det [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND TIGHTLY-CLOSED EYES]

Sendt fra min SM-G928F med Tapatalk
Mvh. Bo Sloth Larsen
E60 525d 2004
Besvar