Bmw 545i bruger olie - hvorfor?

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Brugeravatar
oy-rvc
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: søn 20. mar 2016 12:09
Navn: Christian Thygesen
By: Dragør

Bmw 545i bruger olie - hvorfor?

Indlæg af oy-rvc »

Hej,

Jeg købte for snart 2 år siden en 545i fra 04 den har gået 190t KM. Den dryppede lidt da jeg købte den som blev løst med udskiftning af ventildæksel pakningen. Men den bruger stadig olie som kun er blevet værre på det seneste. Der kommer olierøg ud af udstødningen når den har stået i tomgang i 5+ minutter og man giver gas. Jeg var i januar en tur sydpå hvor den "kun" brugte ca. ½ liter på de godt 2500 km, men på de små ture er det værre. Vil tro den pt bruger ca 1 liter per 2000 km. Den går ind i mellem også meget ujævnt når den er kold og det er omkring frysepunktet uden for, men kun et par minutter til den er varmet lidt op så går den fint. Jeg har læst lidt om den N62 motor som sidder i og mistænker pakningerne til ventilerne (ved ikke hvad de hedder på dansk - valve stem seals på engelsk). Har skiftet CCV ventiler i ventildækslet også, så det er ikke dem der er problemet. Er der nogen der har erfaring med den motor - om det kan være de pakninger til ventilerne? Og hvem skal man evt gå til for at få det til lavet hvis det er problemet? Kan ellers rigtig godt lide bilen, den kører super godt så vil selvfølgelig gerne have det lavet, men det er ud over hvad jeg vil begive mig ud i som gør det selv - hvis det er problemet altså. Håber der er nogen der har lidt erfaring med problemet.

Mvh
Christian

PS: Beklager hvis det har været oppe før - men kunne ikke lige finde noget om det.
Mvh. Christian Thygesen
E60 545i 2004
Brugeravatar
LazyBulldogge
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 51
Tilmeldt: søn 30. aug 2015 21:27
Navn: Troels Hansen
By: Kalundborg

Re: Bmw 545i bruger olie - hvorfor?

Indlæg af LazyBulldogge »

Hej.

Min har ikke brugt noget olie siden jeg fik skiftet ventildækselpakningerne, så lige på det punkt kan jeg ikke hjælpe dig.
Mht. ujævn tomgang med iskold motor i koldt vejr, så har jeg en idé om, at det er sekundær-luftsystemet der er tilstoppet - har i hvert fald læst rigtig mange tråde om N62B44 motorer der hoster i koldt vejr, indtil de får en smule temperatur. Det er vist noget med, at sekundær-systemet kun bruges netop når motoren er helt kold.
Skal til BMW i Ringsted i morgen ifm. min trælse gearkasse, og han lød som om de havde nogle metoder til at rense systemet, uden at man skulle splitte hele blokken ad, så der håber jeg at blive lidt klogere på den procedure.
Irriterende er det i hvert fald - min er så forkølet, at den kan lave motorfejl og lyde som en fiskekutter når den er helt kold. Tager jeg så tændingen i et øjeblik og starter igen, springer den igang på alle 8 cylindre, som om intet var hændt.
Mvh. Troels Hansen
E61 545i Van 2004
Brugeravatar
OleDupont
Moderator
Moderator
Indlæg: 3912
Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
Navn: Ole Dupont
By: Nordsjælland

Re: Bmw 545i bruger olie - hvorfor?

Indlæg af OleDupont »

Velkommen i forum :V

Har du tjekket for olie i kølevandet? Eller vand i olien?
De bedste hilsner

Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Brugeravatar
oy-rvc
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: søn 20. mar 2016 12:09
Navn: Christian Thygesen
By: Dragør

Re: Bmw 545i bruger olie - hvorfor?

Indlæg af oy-rvc »

LazyBulldogge: Det er præcis det problem jeg har når den er helt kold. Nogle gange kan jeg slukke den 20 sekunder efter start og starte igen så går den fint. Inden da kommer den med lys på motorfejl og går som du beskriver som en fiskekutter. Det er dog blevet værre med tiden så også meget interesseret i at høre hvad du finder ud af. Tror at det bliver helt skidt til næste vinter hvis ikke jeg får det fixet inden. Er ikke klar over om de to ting kunne være relateret, men siden din ikke bruger olie har det nok ikke noget med hinanden at gøre. Hvad bruger din af olie? Ikke helt klar over hvad normalt forbruget skal være, men havde nok forvente noget i retning af 1 liter per 10.000 km.

OleDupont: Tak. Mht vand i olien så er der ikke skyggen af det, olien ser fin nok ud den forsvinder bare. Og siden den ryger blå ud af udstødningen efter tomgang så tænker jeg det ender i cylinderen og bliver brændt af.

Mvh
Mvh. Christian Thygesen
E60 545i 2004
Brugeravatar
LazyBulldogge
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 51
Tilmeldt: søn 30. aug 2015 21:27
Navn: Troels Hansen
By: Kalundborg

Re: Bmw 545i bruger olie - hvorfor?

Indlæg af LazyBulldogge »

Kan ikke huske hvad der står i bogen, hvis der står noget, om forventet forbrug. Men nogle motorer (bl.a. VAG 2.0 TFSI) har jo helt op til 1 liter pr. 1000 km som "normalt forbrug".
Og som sagt har den ikke brugt noget siden jeg fik skiftet alle valvetronic løftearmene og i den forbindelse fik nye ventildækselpakninger.

Skal nok give dig en opdatering når jeg forhåbentlig er lidt klogere i morgen - først og fremmest handler det dog for mig om, hvor langt ned en brugt gearkasse kan trylles i pris, for pt. bliver jeg søsyg når jeg kører i 5. gear :(
Mvh. Troels Hansen
E61 545i Van 2004
Brugeravatar
oy-rvc
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: søn 20. mar 2016 12:09
Navn: Christian Thygesen
By: Dragør

Re: Bmw 545i bruger olie - hvorfor?

Indlæg af oy-rvc »

Hvad laver din gearkasse?

Jeg har selv oplevet få gange at den skifter hårdt ind og ud af samme gear omkring 50-60 km/t ved jævn hastighed. Min onkel anbefalede i den forbindelse et firma der ligger i Gilleleje der laver automatgearkasser, men side det er sket meget få gange har jeg ikke gjort mere ved det. Jeg ved ikke hvad firmaet hedder, men det lyder jo også til du allerede har en der skal kigge på det.
Mvh. Christian Thygesen
E60 545i 2004
Brugeravatar
LazyBulldogge
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 51
Tilmeldt: søn 30. aug 2015 21:27
Navn: Troels Hansen
By: Kalundborg

Re: Bmw 545i bruger olie - hvorfor?

Indlæg af LazyBulldogge »

For at undgå at kapre denne tråd, må jeg hellere bare henvise til min egen i stedet: http://bmw5er.dk/forum/viewtopic.php?f=10&t=16070 :)
Mvh. Troels Hansen
E61 545i Van 2004
Brugeravatar
OleDupont
Moderator
Moderator
Indlæg: 3912
Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
Navn: Ole Dupont
By: Nordsjælland

Re: Bmw 545i bruger olie - hvorfor?

Indlæg af OleDupont »

@Christian:

Det hedder Automatgear Centret og ligger i Gilleleje.

Du kan se lidt om mine oplevelser omkring gearkasse her: http://bmw5er.dk/forum/viewtopic.php?f=10&t=8085
De bedste hilsner

Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Brugeravatar
oy-rvc
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: søn 20. mar 2016 12:09
Navn: Christian Thygesen
By: Dragør

Re: Bmw 545i bruger olie - hvorfor?

Indlæg af oy-rvc »

Så fik vi det på plads, tak Ole :TU1

Tilbage til spørgsmålet omkringer olieforbrug, er der nogen der har erfaring med at få skiftet de ventilpakninger på N62 motoren?
Mvh. Christian Thygesen
E60 545i 2004
Brugeravatar
LarsHansen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1965
Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 22:54
Navn: Lars Hansen
By: Arlöv
Kontakt:

Re: Bmw 545i bruger olie - hvorfor?

Indlæg af LarsHansen »

N62 er her i Sverige berygtet for at bruge mere olie end den gamle M62'er og det er ofte ventil styr pakningerne der er problemet.
Den skal/må ikke bruge så meget som VAG og Alfa motorer, som må bruge op til 1 l pr. 1000 km

Men har du fået undersøgt kompression på den maskine ?

Hvis ringene er slidt (bør de ikke være efter under 200.000 km) kan de godt bruge lidt olie og den kan være i bare een eller to af cylindrene og det kan du måske se ved misfarvede/sodede tændrør.
Og der KAN jo også være gået en toppakning...

Jeg ville få det undersøgt, for det er ikke helt rigtig.


MVH. Lars H
Mvh. Lars
E39 540i Touring
Besvar