Kodning af lys ?

Alle 3'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Brugeravatar
Bastian@gabanet.dk
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 9
Tilmeldt: tirs 3. apr 2012 04:36
Navn: Bastian
By: Skanderborg

Re: Kodning af lys ?

Indlæg af Bastian@gabanet.dk »

Ja øv øv , bilen var hos bmw forleden og fik det desværre bekræftet


Mvh. Bastian Gaba
E90 318d 2008
Brugeravatar
admin
Administrator
Administrator
Indlæg: 2867
Tilmeldt: tirs 19. maj 2015 10:26
Navn: Mogens Juhl
By: Viby Sjælland
Kontakt:

Re: Kodning af lys ?

Indlæg af admin »

Jeg tror nu godt det kan kodes. Såfremt du har kodemodul FRM2 eller FRM3, hvilket din bil har da den er 2008 årgang.

Efter sigende kan det kodes hvis dine angel eyes lyser op når du låser bilen op. De tidligste 2005-2006 modeller og til midt 2007 kan ikke kodes til dette, da de kun anvender FRM.

Jeg har ikke selv erfaring med kodning, men ifølge bmwcoding.com skal følgende ændres:

TAGFAHRLICHT_ECE_1 --> aktiv
VERHALTEN_DRL_TFL --> drl_s
DRL_TFL_MIT_SML --> aktiv

Venter selv på at få mine kodet til kørelys og skal nok vende tilbage.

Ifølge BMW selv er det fuldt lovligt med angel eyes som eneste kørelys på LCI modellerne. Jeg har dog ikke kunne finde dokumentation for, at angel eyes i LCI modellerne er nævneværdige forskellige fra pre-LCI, så mon ikke det er tilsvarende lovligt på de ældre modeller, så længe man holder sig til de originale fabriksmonterede lygter.
Mvh

Mogens Juhl
http://5erbmw.dk/forum
BMW F45 225xe M-Sport - 2017
BMW F20 LCI 118ia M-Sport - 2018
BMW E36 Compact 316I - 1997
Brugeravatar
plpoulsen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1708
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:55
Navn: Per Legarth
By: Randers

Re: Kodning af lys ?

Indlæg af plpoulsen »

Der er forskel på lyskilden til ringene, så på lygter hvor de ikke er beregnet til at blive brugt som kørelys kan de ikke lyse kraftigt nok til det er lovligt.

Det kan også ses ved at lyset i ringene bliver dæmpet når man slår positionslys til i forhold til når de er tændt som kørelys.

Mvh Per
Mvh. Per

Mail: per@carwizard.dk
Brugeravatar
admin
Administrator
Administrator
Indlæg: 2867
Tilmeldt: tirs 19. maj 2015 10:26
Navn: Mogens Juhl
By: Viby Sjælland
Kontakt:

Re: Kodning af lys ?

Indlæg af admin »

Interessant.
Jeg antager der er et fast krav til lysstyrkern i lygten (er det ikke det synsmanden ex. 'måler'?) men er der nogen der ved hvor meget lys (lumen?) der skal gives før det er lovligt?

Jeg har skiftet mine gamle dovne pærer ud med et par hvide 6w led til at matche xenon lygterne, og de giver noget mere lys end de originale.

Prøver lige at se om man kan finde info om de originale LCI angel eyes pærer.

EDIT:
Pre LCI bruger vist W5W hvor LCI anvender 35W H8 pære. Deri ligger forskellen. Ved almindelig tommelfinger omregning modsvarer de 6w led dog rigeligt de 35w.
Mvh

Mogens Juhl
http://5erbmw.dk/forum
BMW F45 225xe M-Sport - 2017
BMW F20 LCI 118ia M-Sport - 2018
BMW E36 Compact 316I - 1997
Besvar