Erfaringer E46 Touring 320dA 150 hk vs. 330dA 204 hk

Alle 3'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Besvar
Brugeravatar
admin
Administrator
Administrator
Indlæg: 2867
Tilmeldt: tirs 19. maj 2015 10:26
Navn: Mogens Juhl
By: Viby Sjælland
Kontakt:

Erfaringer E46 Touring 320dA 150 hk vs. 330dA 204 hk

Indlæg af admin »

Da jeg grundet ret stort kørselsbehov overvejer at udskifte nuværende E39 benziner til en E46 320dA 150HK eller 330dA 204HK vil jeg gerne have nogle input vedrørende de erfaringer i har gjort.

Jeg skal gerne kunne trække rundt med en campingvogn på ca. 1550 kg, hvilket tilsyneladende ikke er noget problem for de 2 modeller.

Min kørsel er ca. 35 - 40000 km årligt som hovedsageligt foregår på landevej og motorvej.

Hvad skal man forvente at kunne køre på literen i de 2 modeller ved normal kørsel (90 -100 km/t på landevej)

Og er de dyrere at holde kørende end benzinerne ?

På forhånd tak
Mvh

Mogens Juhl
http://5erbmw.dk/forum
BMW F45 225xe M-Sport - 2017
BMW F20 LCI 118ia M-Sport - 2018
BMW E36 Compact 316I - 1997
Brugeravatar
chho1983
Ny bruger
Ny bruger
Indlæg: 3
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 15:57
Navn: Christian Hove
By: Fredericia

Re: Erfaringer E46 Touring 320dA 150 hk vs. 330dA 204 hk

Indlæg af chho1983 »

Helt klart 330D i touring med steptronic, absolut den bedste BMW jeg har haft, skilte mig kun af med den pga pladsmangel, men sørg for at få en fra 05 el lign, altså en af de sidste, udstyrs niveauet er vigtigt. Jeg kørte meget blandet men nok mest hovedvej/motorvej og der gik den 14,5 og jeg sparede ikke på gassen
Brugeravatar
admin
Administrator
Administrator
Indlæg: 2867
Tilmeldt: tirs 19. maj 2015 10:26
Navn: Mogens Juhl
By: Viby Sjælland
Kontakt:

Re: Erfaringer E46 Touring 320dA 150 hk vs. 330dA 204 hk

Indlæg af admin »

Tak for svaret

Men synes sgu efterhånden med de dieselpriser vi har + den noget dyrere grønne afgift og noget dyrere reparationsudgift der efter de oplysninger jeg har fået vil være, at det snart ikke kan svare sig at køre diesel, altså hvis man vil have en bil der oz er behagelig at køre i, samt at jeg har det behov for at trække den campingvogn..samt at jeg selvfølgelig hælder til at det skal være BMW, har jo aldrig kørt andet.

Har kollegaer der kører rundt i Seat biler med 3 cylindre og en opgivet km/l på 29 km, men den går faktisk kun 21 km/l især her om vinteren og modvind må der ikke være, og det er der jo ikke meget sjov ved..

Må tænke videre og følge udviklingen med hensyn til bilpriser og brændstofpriserne..

Mvh. Morten
Mvh

Mogens Juhl
http://5erbmw.dk/forum
BMW F45 225xe M-Sport - 2017
BMW F20 LCI 118ia M-Sport - 2018
BMW E36 Compact 316I - 1997
Brugeravatar
rasmus@arkinst.com
Ny bruger
Ny bruger
Indlæg: 2
Tilmeldt: man 13. feb 2012 10:04
Navn: Rasmus Jensen
By: Aarhus C
Kontakt:

Re: Erfaringer E46 Touring 320dA 150 hk vs. 330dA 204 hk

Indlæg af rasmus@arkinst.com »

Hvis Steptronic er et must, så begynder driftudgifterne at udligne sig om, det er 320dA, 330dA, 320iA, 325iA eller 330iA...
På dieslerne kommer nogle store udgifter med tiden som ny turbo ol. og så er der den årlige partikelfilter-strafafgift på 1.000 kr.

Jeg selv kører en 320d med manuel gear, og ligger omkring 19-20 km/l på landevejen (målt på tank/kilometer). Men automaten tager en del, om det er diesel eller benzin - men det er også markedets bedste af slagsen.

Personligt ville jeg vælge en 330iA med en masse udstyr (afgift, benzinforbrug er indenfor håndøre, om det er en 320iA, 325iA eller 330iA - måske kan der være en lille forskel på forsikringen) - og find én i den facelifted model efter september 2001 - hvor undervognen er markant strammet op - så får du ikke bedre bil til prisen.

Held og lykke med det : )


Mvh
Rasmus



E46 2002 320d (M47N)
Brugeravatar
admin
Administrator
Administrator
Indlæg: 2867
Tilmeldt: tirs 19. maj 2015 10:26
Navn: Mogens Juhl
By: Viby Sjælland
Kontakt:

Re: Erfaringer E46 Touring 320dA 150 hk vs. 330dA 204 hk

Indlæg af admin »

Hej Rasmus

Tak for dit input.

Ja overvejelserne er mange, men jeg tror efterhånden jeg har besluttet for at vente til næste forår med at udskifte eksisterende E39, skal oz lige have pengene sparet op..til et bilskifte, går efter en 2004/ 2005 model, men er ikke sikker på at det nødvendigvis skal være en touring, konen mener ikke det er et must....

Om steptronic er et must ved jeg ikke helt ....men er jo lækkert at køre med og synes faktisk ikke det har været så slemt på E39éren men kører oz fortrinsvis landevej og motorvej.

Men hvis jeg vælger en 3ér serie i benzin er jeg vel lige vidt hvad angår brændstoføkonomi, så derfor hælder jeg til diesel modellerne.

Men nu du kører en 320d hvad er din vurdering så hvis du hægter ca. 1600 kg bagefter ?? og evt. rykker til Italien ?? har du en tænkt erfaring mht. dette ?? Kan den trække det ??

For må nok sige at din brændstoføkonomi tiltaler en del

Har en del erfaring med eksisterende 528ia og synes det er rart at den trækker campingvognen uden problemer og uden at fræse rundt i gearkassen under kørsel.
Mvh

Mogens Juhl
http://5erbmw.dk/forum
BMW F45 225xe M-Sport - 2017
BMW F20 LCI 118ia M-Sport - 2018
BMW E36 Compact 316I - 1997
Brugeravatar
rasmus@arkinst.com
Ny bruger
Ny bruger
Indlæg: 2
Tilmeldt: man 13. feb 2012 10:04
Navn: Rasmus Jensen
By: Aarhus C
Kontakt:

Re: Erfaringer E46 Touring 320dA 150 hk vs. 330dA 204 hk

Indlæg af rasmus@arkinst.com »

Hej Morten

Det tungeste jeg har haft efter er en overlæset trailer med vådt sand, og det gik udemærket - men det var nok nærmere 1.000 kg. Man kan selvfølgelig mærke der er ekstra vægt med op ad bakke, men ikke så der er problemer med at trække...

Mht. til en turen til f.eks. Italien har jeg også kun erfaring uden noget efter. Motoren passer perfekt til landevejs- og motorvejskørsel - fra 120 km/t og op går den rigtig godt - men den fart går vist ikke med campingvogn (max. 100km/t m. tempo 100-godkendelse, så vidt jeg ved).

Lige en sidebemærkning til brændstof-forbruget så er den over de 130 km/t og op på
motorvejen nede på ca. 16km/l efter mine beregninger.

Ellers kan jeg sige generelt føles motoren frisk og reagerer lynhurtigt på speederen og med et jævn og solidt moment, der giver afslappet kørsel og få gearskift.

Fartpiloten i rattet fungerer iøvrigt også bedre (efter min erfaring fra 535iA) og mere direkte og lettere at bruge end i E39'eren.

Mvh
Rasmus



E46 2002 320d (M47N)
Besvar