Over følsom styretøj/undervogn på 325i - Hvilken dækmontering kan anbefales?

Alle 3'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Besvar
Brugeravatar
peterjuul
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 259
Tilmeldt: tors 19. aug 2010 22:20
Navn: Peter Juul
By: Nordsjælland
Kontakt:

Over følsom styretøj/undervogn på 325i - Hvilken dækmontering kan anbefales?

Indlæg af peterjuul »

Hej... Min kammerat har en meget fin 325i touring fra 04 (med kun 22k km på tæller wow). Anyways, den trækker og gør ved i rattet ved vejstriber mv. på sommerhjul. Der er ingen problemer på vinterdæk, der kører den bare pisse lækkert. Monteringen er som følger: 8*17 med 225/45/17. Fælgene er originale BMW og ses på mange e46´ere(se billede). Det er helt tydeligt at dækkene ser ud til at være temmelig strukket. Hvad kan han ellers montere af dæk/fælge på den, så den bliver lidt mindre DTM-agtig i styretøjet?

PS: Min antagelse er at når dækkene strækkes, så bliver de meget mere "følsomme" !?!

PPS: Det er ikke ham på billedet, men han ser næsten lige så glad ud
Peter Juul
E39 523i ´99 Touring
Ex. E34 518i
MTB Magasin http://mtbsporet.dk
Test & Bedst http://testogbedst.dk
Brugeravatar
E60Vest
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 911
Tilmeldt: man 27. sep 2010 16:27
Navn: B. Andersen
By: Vestjylland

Re: Over følsom styretøj/undervogn på 325i - Hvilken dækmontering kan anbefales?

Indlæg af E60Vest »

Hej

På med nogen asymetriske dæk , feks. ny type Goodyear F1 , Conti contact2 el. 3 etc. så er problemet løst en gang for alle.

Alternativet , mere dæktryk det vil kunne afhjælpe det lidt også
Mvh. B.Andersen
E60Vest
Brugeravatar
peterjuul
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 259
Tilmeldt: tors 19. aug 2010 22:20
Navn: Peter Juul
By: Nordsjælland
Kontakt:

Re: Over følsom styretøj/undervogn på 325i - Hvilken dækmontering kan anbefales?

Indlæg af peterjuul »

God pointe E60Vest, men han kører på fine Michelin Pilot Sport 3 - Som så vidt jeg ved er Asymmetriske.

Vil han ikke få mindre følsomhed og større komfort ved at få større balloneffekt? dvs. at slidbanen er så bred eller evt. bredere end fælgen?
Peter Juul
E39 523i ´99 Touring
Ex. E34 518i
MTB Magasin http://mtbsporet.dk
Test & Bedst http://testogbedst.dk
Brugeravatar
E60Vest
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 911
Tilmeldt: man 27. sep 2010 16:27
Navn: B. Andersen
By: Vestjylland

Re: Over følsom styretøj/undervogn på 325i - Hvilken dækmontering kan anbefales?

Indlæg af E60Vest »

Hejsa

Okay , nu er det jo alm. kendt at jo breddere hjul des mere rille følsom overfor langsgående riller er de ( hvide striber , langsgående "lapper" etc. ) , men med den størrelse du opgiver ( 225/45x17" ) burde der absolut ikke være problemer.

Har han fået udmålt forhjulenes spidsnings grad ? , lyder til at de forhjul står meget "neutralt" ( næsten i 0 grader ), hvis det er tilfældet vil han med stor "gevinst" til følge kunne få dem stillet så de "spidser" en anelse ½-1 grad ( ja jeg ved godt det giver en anelse mere dækslid , MEN det er det værd ), har med stor succes praktiseret det på mine tidligere E36 & E34'ere , de er nemlig også meget "følsome" på den konto


Køre selv med 245/35x19" Conti Contact2 , og de er ikke det mindste spor rille-følsom overfor langsgående riller.
Mvh. B.Andersen
E60Vest
Brugeravatar
Lune
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 623
Tilmeldt: tors 17. dec 2009 08:33
Navn: Michael Larsen
By: Sønderborg

Re: Over følsom styretøj/undervogn på 325i - Hvilken dækmontering kan anbefales?

Indlæg af Lune »

Jeg kører med org 18" V72 på min E46 med std størrelse 225/40 og 255/35 Falken ze-912 og jeg oplever ikke det problem.
-----------------------------
Mvh. Michael
E60 M5 2005
E30 320i Cab Cirrusblau - 1988
Brugeravatar
BMWNørden
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 197
Tilmeldt: ons 5. mar 2008 20:28
Navn: Lars Klausen
By: Odense

Re: Over følsom styretøj/undervogn på 325i - Hvilken dækmontering kan anbefales?

Indlæg af BMWNørden »

selvfølgelig hænger dækbrede, og sporring som E60 beskriver, sammen med følsomheden, både overfor vej og vind.

Jeg har ligesom Michael originale 18" på min E46 med samme str. dæk(Conti CSC3). Den er da mere følsom/kontant end på 16" vinterdæk, men den har jo også det bedre vejgreb.

Jeg har nogle originale 17" liggende fra min 330'er med næsten nye Conti dæk. De er smallere(205), hvis det har interesse(se under "sælges")?

Vh Lars

Mvh. Lars / BMWNørden
E91 320d Touring M-sport steptronic & E30 320i Cabrio
tidl.E46 328i M-sport, E46 330xi Touring, E39 530D Touring steptronic, E46 323ci steptronic, 318i, 320i, Xantia, BX, osv osv...
Besvar