Renovering af BMW/BBS fælge: Gode råd efterlyses

Import, afgifter, priser, oplevelser med værksteder osv.
Brugeravatar
Knocker
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 370
Tilmeldt: lør 15. okt 2011 15:36
Navn: Tommy Bregenborg
By: København S

Re: Renovering af BMW/BBS fælge: Gode råd efterlyses

Indlæg af Knocker »

Lige inden jeg glemmer det!
Hvis fælgene ellers er pæne, uden hakker osv., så kan du faktisk spare dig selv for en masse arbejde.

Gå ned i XL byg (f.eks.) og køb det der hedder Nitromors. Det æder maling og heriblandt klarlak, som var der ingenting.. Så slipper du for at slibe fra k60 til k1000, og kan gå direkte til mellem og højglans polering.

Mvh. Tommy Bregenborg
________________________
BMW E39 523i, ombygget til 528i komplet M-Sport og ond tyskerstil!
Brugeravatar
Serupkri
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 120
Tilmeldt: tors 22. mar 2007 09:50
Navn: Kristian Serup
By: Holte

Re: Renovering af BMW/BBS fælge: Gode råd efterlyses

Indlæg af Serupkri »

Hej Jesper, jeg har adskilt og samlet RS742/RS743 fælge - altså fælge magen til dine, bare i 18".

Det er relativt let som Tommy skriver, men det tager altså lidt tid på grund af de mange skruer. Centerdelen sidder med noget tætning/klister i forvejen, så afhængig af hvor nemt de slipper, skal der hives til, når de skal op. Jeg brugte også tætningsmasse, da jeg samlede følgene igen. Kan dog ikke lige huske hvilket produkt det var. Husk også Lock-tite til boltene. Jeg mener jeg spændte med 20 nm - fandt info på nettet. Toppen til boltene mener jeg var fra Harald Nyborg.

Du skal i øvrigt overveje om du skal bruge enkelte nye skruer, hvis der er nogen af de eksisterende, der er grimme, og ikke kan reddes. Kan købes på tyske hjemmesider/Ebay.

Jeg valgte at lade Gladsaxe Metalsliberi stå for glas-blæsning og lakering af center samt polering af yderkant. Det kostede kr. 1.000,- pr. fælg. Mine fælge var ikke lige så medtaget som dine.

God fornøjelse med projektet.
Mvh. Kristian Serup
F11 530d 5/2011
Brugeravatar
jodde
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 437
Tilmeldt: tors 9. apr 2009 21:59
Navn: Jesper Albech
By: Djursland

Re: Renovering af BMW/BBS fælge: Gode råd efterlyses

Indlæg af jodde »

Mange tak for super kommentarer

Jeg får min nabo på besøg i morgen, og så prøver vi at se på mulighederne. Han har arbejdet på en maskinfabrik, og kender en lille smule til de forskellige metaller.

Jeg vil naturligvis meget gerne have center/nav afmonteret, men er sgu stadig meget i tvivl om det bør gøres. Har brugt ret lang tid på nettet, og læst en del for/imod at gøre det.

Flest fraråder det, og momentet som boltene skal spændes med er også ret forskelligt, alt efter hvem der beskriver projektet.

Nogle skriver at boltene kan knække, og så er man fucked...

Nogle skriver at alle bolte bør udskiftes til nye, og at der altid skal bruges Locktite...

Nogle skriver at der skal seales med f.eks. silicone, mens andre skriver at det ikke er nødvendigt på en 2-delt fælg, da den ikke er så "konpliceret" som en 3-delt...

Nogle skriver at fælgen vil blive svag efter en adskillelse, da man ikke kan samle den så godt, eller ligeså korrekt (momentmæssigt) som BBS fabrikken har lavet den fra ny...

Jeg er mest klar på at gøre forsøget, da det vil være den bedste/mest rigtigt måde, at få fælgene helt rene på. Men igen er fælgene ret dyre hvis der skal købes nye, så vil sgu være ret træt af at gøre noget forkert, pga. manglende viden/kompetence på dette punkt...
Men der er vel en grund til at fælgen er konstrueret til at kunne adskilles, eller ?

Hmm... What to do ?

Uanset hvad; Igen TAK for meget gode, brugbare og konstruktive svar !!
----------------------------------------------------------

Med venlig hilsen
Jesper Albech.

Tidligere BMW’er:
BMW E39 530da 2001 Sedan
BMW F34 318d GT
BMW F31 320d
BMW F31 320d LCI
BMW F36 420i Gran Coupé
Brugeravatar
jodde
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 437
Tilmeldt: tors 9. apr 2009 21:59
Navn: Jesper Albech
By: Djursland

Re: Renovering af BMW/BBS fælge: Gode råd efterlyses

Indlæg af jodde »

Så har min nabo og jeg "leget" med den første fælg her til aften

Alle 19 titanium bolte blev løsnet, og skruet forsigtigt ud. Alt sammen uden problemer overhovedet. Sådan !

Et stykke tykt pap blev fundet frem, og alle de afmonterede bolte blev placeret i huller i papstykket, så når boltene skal monteres igen, bliver de placeret i nøjagtigt samme hul som de var monteret i.

Center/nav/eger-delen skulle herefter afmonteres. En stor træklods blev placeret på bagsiden af egerne, så den trykkede på så stort et område som muligt. Herefter en stor hammer, som forsigtigt slog på træklodsen. Vi var meget forsigtige, og der blev ikke slået ret hårdt. Og langsomt, men sikkert, løsnede skiven sig, og gik uden problemer løs

Min nabo var iøvrigt meget imponeret over hvor let det det gik, og hvor godt kvalitetsmæssigt det hele var konstrueret. Det koster lidt ekstra at få nogle gode fælge, men man får hvad man betaler for.

På vej hjem fra arbejde i dag, købte jeg noget Nitromors (tak for tippet Tommy ! , og har nu smurt fælgkanten ind i et godt lag "snask". Det er stærke sager, så mon ikke der sker eet eller andet med fælgen...

Glæder min allerede til at skulle lege videre med DIY-projektet igen i morgen !

Så alt ialt en super nem adskillelse, så det starter rigtigt godt.

Til slut nogle få tillægsspørgsmål:

Kan jeg med fordel købe nogle små sliberondeller/sandpapirs-ruller, som kan sættes på en skruemaskine, og slibe kanterne på den måde ? Naturligvis stadig med stigende korn ?

Alle de afmonterede BBS/titanium bolte havde et tyndt lag hvidt fedtstof på ca. halvdelen af gevindet. Det er helt sikkert ikke ir eller korrosion, så hvad kan det så være ? En form for beskyttelse/fugtfortrænger ? Eller en mild form for Loctite ?

TAK !!
----------------------------------------------------------

Med venlig hilsen
Jesper Albech.

Tidligere BMW’er:
BMW E39 530da 2001 Sedan
BMW F34 318d GT
BMW F31 320d
BMW F31 320d LCI
BMW F36 420i Gran Coupé
Brugeravatar
Knocker
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 370
Tilmeldt: lør 15. okt 2011 15:36
Navn: Tommy Bregenborg
By: København S

Re: Renovering af BMW/BBS fælge: Gode råd efterlyses

Indlæg af Knocker »

Super, godt at høre at det går som forventet/det skal

Jeg vil anbefale dig at slibe i hånden, simpelthen fordi du kan risikere at tage for meget med maskinen.
Men, var der hakker på fælgene da? Hvis ikke, så vil en mellem polering med det jeg har linket til fjerne irret, ellers i værste tilfælde, skal du køre over det med korn 1000 (vådslibe!)

Det på boltene er sikkert en form for loctite. Der burde ikke være noget at blive bekymret over dér.


Lige en ting.. Nu lader du ikke fælgen stå med nitromors på natten over, vel? Det skal ikke sidde på i særlig lang tid, før det skal skylles af. Det står også på dåsen!

Mvh. Tommy Bregenborg
________________________
BMW E39 523i, ombygget til 528i komplet M-Sport og ond tyskerstil!
Brugeravatar
jodde
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 437
Tilmeldt: tors 9. apr 2009 21:59
Navn: Jesper Albech
By: Djursland

Re: Renovering af BMW/BBS fælge: Gode råd efterlyses

Indlæg af jodde »

Hermed lidt friske billeder, samt lidt info om hvordan projekt DIY går:

Efter centernav blev afmonteret, begyndte jeg at slibe på lakken med kort 40.
Det gjorde stort set intet ved lakken.
Det virker som om det er en meget tyk/kraftig coating der er lagt på fælgene, som ikke er lige sådan at få af. Men den skal jo naturligvis også være ret stærk, da den jo skal modstå vind/vejr/stenslag/varme osv.

Derefter påførte jeg Nitromors, og det gav meget hurtigt resultater. Jeg havde ingen erfaring med produktet, så smurte tilsyneladende ikke nok på/et for tyndt lag.
For efter 1. afvaskning, var lakken synligt løsnet flere steder, men sad stadig for fast til at det kunne vaskes af.
Så pt. ligger hjulene nu med 3 lag Nitromors, da 2. omgang ikke helt tog lakken/coatingen på fælgsiden ud mod dækket.
Jeg har ladet det sidde ca 1 time, inden det bliver vasket af.

Tog nogle billeder inden den sidste/igangværende afrensning med Nitromors, hvor jeg har slebet med korn 60 og korn 240. Dette har gjort at kanten nu virker glat og jævn hele vejen rundt, og med lidt yderligere slibning med noget finere korn, vil vare gøre det endnu pænere. Så jeg er derfor ikke så nervøs for evt. slibespor.

Det der er et "big puzzle" for mig lige nu er, at uanset hvor meget jeg har pudset på de sorte/mørke aftegninger, fra der hvor irret sad, så kan jeg ikke få dem væk. Overfladen virker som nævnt jævn, men der er tydelige spor af ir hele vejen rundt
Det virker næsten som om det er "rødder/sporer" fra det ir der var, der sidder for dybt ?

Derfor: Hvordan fjerner jeg disse sorte pletter ?
Er det bare at slibe dem så pæne og glatte som muligt, og derefter polére dem, (som Tommy anbefaler), og at poléringen vil fjerne de sorte plamager ?
Eller er der et anden måde at fjerne det tilbageværende ir ?

Vil jo ikke blive pænt, hvis en slibning, og 2 x poléring, vil give en flot blank kant, men med sorte aftegninger flere steder.

På forhånd mange tak !
----------------------------------------------------------

Med venlig hilsen
Jesper Albech.

Tidligere BMW’er:
BMW E39 530da 2001 Sedan
BMW F34 318d GT
BMW F31 320d
BMW F31 320d LCI
BMW F36 420i Gran Coupé
Brugeravatar
jodde
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 437
Tilmeldt: tors 9. apr 2009 21:59
Navn: Jesper Albech
By: Djursland

Re: Renovering af BMW/BBS fælge: Gode råd efterlyses

Indlæg af jodde »

----------------------------------------------------------

Med venlig hilsen
Jesper Albech.

Tidligere BMW’er:
BMW E39 530da 2001 Sedan
BMW F34 318d GT
BMW F31 320d
BMW F31 320d LCI
BMW F36 420i Gran Coupé
Brugeravatar
jodde
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 437
Tilmeldt: tors 9. apr 2009 21:59
Navn: Jesper Albech
By: Djursland

Re: Renovering af BMW/BBS fælge: Gode råd efterlyses

Indlæg af jodde »

Så får I lige en slut-status, efter jeg endelig er blevet færdige med DIY-projektet.

Fælgene er (efter min mening) blevet 100% som jeg havde håbet, men ikke umiddelbart kunne se for mig, eller turde håbe på. Så thumps up for Tommy´s gode råd & guides

Jeg har skiftet fordækkene ud, så der nu sidder 2 helt nye Bridgestone Potenza S001, og de kører som en drøm.

En hurtig step-by-step "walkthrough" over forløbet:

Startede med at slibe med korn 60 for at få alkken væk, men det kunne jeg ikke rigtigt få held til.
Så brugte jeg Nitromors lakfjerner, og det var en tidsbesvarer af den helt store slags !
Herefter sleb jeg (meget) med korn 60, indtil jeg syntes alle de små sorte "korrosions-sporer / korrosions-rødder" var væk.
Da jeg havde slidt korn 60 papiret op, og syntes det var ok, tog jeg et nyt ark korn 60, og gav hele fælgen en tur. (Kald mig bare tosset, men jeg er nok en lille perfektionist / nørd, mht. at få tingene lavet pæne...)
Herefter korn 120 (samme princip som korn 60. Dvs. da det så helt fint ud med korn 120, tog jeg et nyt ark, og sleb det hele igen), korn 240, 400, 600, 800, 1000, 1200, 1500, og til sidst korn 3000. Alle kornstørrelser blev brugt over 2 gange på hver fælg.

Herefter var de overraskende flotte og glatte, og de mikroskopiske slibespor der var i fælgene, var jeg overbevidst om, ville forsvinde efter poleringen.

Så skulle fælgene poleres, så jeg kunne få den ønskede højglans frem.
Her købte jeg 3 slags polérvoks fra England, sammen med forskellige pudserondeller.
Hvert lag voks blev påført 2 gange. Først en grøn "basis/grunder-voks", der mætter fælgen, og lukker de små sliberidser.
Herefter en compoundvoks, og det er her magien opstår ! Højglansen kommer ENDELIG frem...! Men damn det ser godt ud !
Også 2 lag af denne blå voks. Til sidst en gul voks, som lige giver den ekstra "chrom-effekt", og gav mig salte tårer i øjnene

Herefter blev alle centernav/egerdele rengjort. Det blev klaret med brun sæbe i nogle timer, afvaskning, samt polering.

Alle titaniumboltene blev ligeledes rengjort for ir, samt poleret. Alle boltene var mærket op, så de blev genmonteret i de samme bolthuller.

Til sidst skulle de samles, og det blev klaret med hjælp fra en BMW tekniker, der fandt det korrekte locktite, samt det korrekte tilspændingsmoment.

Slutteligt har jeg købt 4 nye BMW centerkapsler/logoer af den nye type.

Woila !!! Jeg har "nye" fælge.

Kan næsten ikke lade være med at smide en sovepose ud i garagen, og sove ved siden af hjulene...

Har efterfølgende fået stor positiv respons fra flere, der så fælgene da jeg lige havde købt dem, og ikke helt kunne se hvad det skulle munde ud i, ligesom jeg måske heller ikke helt selv kunne. Men stor ros for et godt udført stykke arbejde.

Har vel brugt ca. 1000,- på voks, nitromors og slibepapir, så det har været ret beskedent.

Smider nogle flere billeder op, som forhåbentligt viser hvad der er kommet ud af det.

Igen; Stor TAK til alle jer der har hjulpet til med gode råd & vejledning ! !
I ER SGU SØDE...
----------------------------------------------------------

Med venlig hilsen
Jesper Albech.

Tidligere BMW’er:
BMW E39 530da 2001 Sedan
BMW F34 318d GT
BMW F31 320d
BMW F31 320d LCI
BMW F36 420i Gran Coupé
Brugeravatar
1548
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 463
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 22:46
Navn: Brian S. Jensen
By: Hesselager / Fyn
Kontakt:

Re: Renovering af BMW/BBS fælge: Gode råd efterlyses

Indlæg af 1548 »

Hej

Det lyder da super !!!

Men smid lige nogle navne op på al det voks du har brugt
Mvh. Brian S. Jensen
E39 528i Sedan - 1996
E39 530d Touring - 2003
E30 318i Touring - 1990
http://www.bmw-club.dk
http://www.nolle.dk
Brugeravatar
jodde
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 437
Tilmeldt: tors 9. apr 2009 21:59
Navn: Jesper Albech
By: Djursland

Re: Renovering af BMW/BBS fælge: Gode råd efterlyses

Indlæg af jodde »

----------------------------------------------------------

Med venlig hilsen
Jesper Albech.

Tidligere BMW’er:
BMW E39 530da 2001 Sedan
BMW F34 318d GT
BMW F31 320d
BMW F31 320d LCI
BMW F36 420i Gran Coupé
Besvar