Hey
Jeg har lidt bøvl med gearkassen (manuel) på min 523i Touring fra 11/1999. Problemet er, at den modstand (fjeder?) der skal kunne mærkes, når man går fra midterpositionen mellem 3. og 4. gear og så mod højre mod 5.-gearet nogle gange forsvinder.
Dermed bliver der én lang frigang, som betyder, at jeg ikke kan mærke, om jeg rammer 3. eller 5. gear.
Jeg har aldrig tænkt over, at der er en sådan fjedermodstand, men når den IKKe er der, ligger man mærke til det!
Jeg tror, at problemet også har sammenhæng med, at gearstangen ikke selv "hopper" til neutral-positionen, når jeg tager den ud af 5., men skal trækkes derover.
Bilen har kørt 173.000 km.
I øvrigt: En anden lille træls ting er, at koblingen piber ved ind- og udkobling. Selvom jeg "pumper" på pedalen er lyden den samme. (Det klæder altså ikke denne bil). Hverken min mekaniker eller jeg har kunnet finde ud af, hvor lyden kommer fra.
Er der nogen, der har nogle input???!
Gearkassen på en 523i fra 1999
- admin
- Administrator
- Indlæg: 2867
- Tilmeldt: tirs 19. maj 2015 10:26
- Navn: Mogens Juhl
- By: Viby Sjælland
- Kontakt:
Gearkassen på en 523i fra 1999
Mvh
Mogens Juhl
http://5erbmw.dk/forum
BMW F45 225xe M-Sport - 2017
BMW F20 LCI 118ia M-Sport - 2018
BMW E36 Compact 316I - 1997
Mogens Juhl
http://5erbmw.dk/forum
BMW F45 225xe M-Sport - 2017
BMW F20 LCI 118ia M-Sport - 2018
BMW E36 Compact 316I - 1997
- OleDupont
- Moderator
- Indlæg: 3912
- Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
- Navn: Ole Dupont
- By: Nordsjælland
Re: Gearkassen på en 523i fra 1999
Den med gearskiftet synes jeg at kunne mindes ville kunne laves relativt let.
Der er vist noget med en plastskive og en fjeder, som man skal skifte.
Kobling i en E39...yakk. Den var jeg ikke glad for på noget tidspunkt med mine 168.000 km. i en 523i. Værkstedet sang noget om sving(masse)hjul o.s.v.
Jeg tog tilløb flere gange til at få den skiftet. Funktionen fejlede altså ikke noget, men det var lidt "flovt", at man ikke som ved tidligere biler kunne skifte gear umærkeligt i en sådan limosine.
Held og lykke med projekterne.
Der er vist noget med en plastskive og en fjeder, som man skal skifte.
Kobling i en E39...yakk. Den var jeg ikke glad for på noget tidspunkt med mine 168.000 km. i en 523i. Værkstedet sang noget om sving(masse)hjul o.s.v.
Jeg tog tilløb flere gange til at få den skiftet. Funktionen fejlede altså ikke noget, men det var lidt "flovt", at man ikke som ved tidligere biler kunne skifte gear umærkeligt i en sådan limosine.
Held og lykke med projekterne.
De bedste hilsner
Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
- admin
- Administrator
- Indlæg: 2867
- Tilmeldt: tirs 19. maj 2015 10:26
- Navn: Mogens Juhl
- By: Viby Sjælland
- Kontakt:
Re: Gearkassen på en 523i fra 1999
Hej Ole
Kan du sige noget mere specifikt om det plastskive/fjeder? Ved du evt., hvem der ved noget mere?
Min BMW-mekaniker, som ellers er et orakel, kender ikke noget til det...
Kan du sige noget mere specifikt om det plastskive/fjeder? Ved du evt., hvem der ved noget mere?
Min BMW-mekaniker, som ellers er et orakel, kender ikke noget til det...
Mvh
Mogens Juhl
http://5erbmw.dk/forum
BMW F45 225xe M-Sport - 2017
BMW F20 LCI 118ia M-Sport - 2018
BMW E36 Compact 316I - 1997
Mogens Juhl
http://5erbmw.dk/forum
BMW F45 225xe M-Sport - 2017
BMW F20 LCI 118ia M-Sport - 2018
BMW E36 Compact 316I - 1997
- admin
- Administrator
- Indlæg: 2867
- Tilmeldt: tirs 19. maj 2015 10:26
- Navn: Mogens Juhl
- By: Viby Sjælland
- Kontakt:
Re: Gearkassen på en 523i fra 1999
Hej
Jeg har præcis samme problem på min 523 Touring. Har du fundet ud af noget?
Jeg har præcis samme problem på min 523 Touring. Har du fundet ud af noget?
Mvh
Mogens Juhl
http://5erbmw.dk/forum
BMW F45 225xe M-Sport - 2017
BMW F20 LCI 118ia M-Sport - 2018
BMW E36 Compact 316I - 1997
Mogens Juhl
http://5erbmw.dk/forum
BMW F45 225xe M-Sport - 2017
BMW F20 LCI 118ia M-Sport - 2018
BMW E36 Compact 316I - 1997
- OleDupont
- Moderator
- Indlæg: 3912
- Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
- Navn: Ole Dupont
- By: Nordsjælland
Re: Gearkassen på en 523i fra 1999
Jeg beklager, at hukommelsen ikke helt rækker, men prøv lige at se her: http://www.schmiedmann.com/5er_serien/E ... 1.htm#pg49
De bedste hilsner
Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Re: Gearkassen på en 523i fra 1999
Der er ingen fjeder at skifte, andet end inde i gearkassen.. altså skal den af og lukkes op.. den plastskive OleDupont beskriver, kan kun være denne her..
[IMG]http://i33.tinypic.com/23uy555.jpg[/IMG]
http://tinypic.com/view.php?pic=23uy555&s=4
[IMG]http://i33.tinypic.com/23uy555.jpg[/IMG]
http://tinypic.com/view.php?pic=23uy555&s=4
Mvh. Kurt
E39 520 1996 solgt
Volvo S40 2.4 2004
E39 520 1996 solgt
Volvo S40 2.4 2004
- OleDupont
- Moderator
- Indlæg: 3912
- Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
- Navn: Ole Dupont
- By: Nordsjælland
Re: Gearkassen på en 523i fra 1999
Ja, Kurt har ret.
Nu husker jeg også, at plastdimsen skulle kunne klare slør m.m.
Nu husker jeg også, at plastdimsen skulle kunne klare slør m.m.
De bedste hilsner
Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
- noerkjaer
- Meget Aktiv Bruger
- Indlæg: 362
- Tilmeldt: tors 27. dec 2007 22:53
- Navn: Peter Nørkjær
- By: Aalborg
- Kontakt:
Re: Gearkassen på en 523i fra 1999
Nu spørger jeg måske dumt...
Men kan den plast-dimmer dér skiftes uden det store værkførerbevis?
Men kan den plast-dimmer dér skiftes uden det store værkførerbevis?
-----------------
Hilsen Peter
Aalborg
Ex E39 520i 1998 (2008-2012)
Re: Gearkassen på en 523i fra 1999
Ja kan den godt, men du slipper ikke for, at komme under bilen, du skal ned og tage en lås og arm nr. 6 og 4 af, kun på gearstangen.. derefter tager du manchetten af inde i bilen, trykker låsen nr. 3 sammen i begge sider med 2 skruetrækker "foroven og forneden på billede i mit andet indlæg " men de 2 låse. sidder ud for sædderne, den kan godt være lidt besværlig.. og op med gearstangen.. evt. køb en shortgearstang, har jeg lige sat i min og det er bare kabob at køre med..
http://bmwfans.info/original/E39/Lim/52 ... l-25_0009/
http://bmwfans.info/original/E39/Lim/52 ... l-25_0009/
Mvh. Kurt
E39 520 1996 solgt
Volvo S40 2.4 2004
E39 520 1996 solgt
Volvo S40 2.4 2004
- noerkjaer
- Meget Aktiv Bruger
- Indlæg: 362
- Tilmeldt: tors 27. dec 2007 22:53
- Navn: Peter Nørkjær
- By: Aalborg
- Kontakt:
Re: Gearkassen på en 523i fra 1999
Jeg sad lige og kiggede på den der tegning fra bmwfans.
Vores omtalte plastic manchet er nummer 3.
Men så så jeg lige en nummer 16, der er en "Vibrations absorber" og så kommer der et affødt spørgsmål.
For (specielt i 5. gear) vibrerer vores gearstang lidt. Altså den står ikke og slår sig fra side til side, men vibrerer bare en lille smule. Det er ikke så meget vibrationen som det der den irriterende lyd i en ellers stort set helt stille kabine.
Og igen ikke nogen høj rumlen bare lidt dirren. Men når man først ligger mærke til sådan noget, så kan man jo ikke se bort fra det.
Vil en udskiftning af Del 3 også have indflydelse derpå?
Vores omtalte plastic manchet er nummer 3.
Men så så jeg lige en nummer 16, der er en "Vibrations absorber" og så kommer der et affødt spørgsmål.
For (specielt i 5. gear) vibrerer vores gearstang lidt. Altså den står ikke og slår sig fra side til side, men vibrerer bare en lille smule. Det er ikke så meget vibrationen som det der den irriterende lyd i en ellers stort set helt stille kabine.
Og igen ikke nogen høj rumlen bare lidt dirren. Men når man først ligger mærke til sådan noget, så kan man jo ikke se bort fra det.
Vil en udskiftning af Del 3 også have indflydelse derpå?
-----------------
Hilsen Peter
Aalborg
Ex E39 520i 1998 (2008-2012)