Skifte styrekugle ude efterfølgende sporing?? Og kan man selv??

Fotos, vis mig din bil
- alt hvad der ændre udseendet i forhold til "standard" -
Besvar
Brugeravatar
OleDupont
Moderator
Moderator
Indlæg: 3912
Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
Navn: Ole Dupont
By: Nordsjælland

Skifte styrekugle ude efterfølgende sporing?? Og kan man selv??

Indlæg af OleDupont »

Og så troede man lige, at alt var i orden, men ak, styrekuglen i venstre side har pludseligt fået alvorligt slør, og nu skal den skiftes.

Jeg har tidligere skiftet bærearme i begge sider på blot 40 minutter (på lift), men kan man selv skifte styrekuglen ved blot at hæve hjulet med en donkraft?

I følge et værksted skulle det være muligt at gøre det uden efterfølgende sporing, hvis man blot sørger for, at kontramøtrikken ikke skrues ud eller ind. Kan det nu være rigtigt??

På forhånd tak for ethvert bidrag.
De bedste hilsner

Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Brugeravatar
OleDupont
Moderator
Moderator
Indlæg: 3912
Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
Navn: Ole Dupont
By: Nordsjælland

Re: Skifte styrekugle ude efterfølgende sporing?? Og kan man selv??

Indlæg af OleDupont »

Hej Kurt, tak for dit tip.

Jeg vil lige prøve, om jeg kan "hænge" FDM op på sagen, for de havde bilen til test i marts måned, hvor de ikke opdagede nogen fejl, og kun 9.000 km. senere er der omtalte meget alvorlige slør.

Og så vidt jeg husker, reklamerede de dengang med, at en test var med garanti.

Efterfølgende var den til 4-hjuls udmåling hos Jan Nygaard, hvor man tilsyneladende heller ikke opdagede noget, så måske der er en god forklaring på dette enorme pludselige slid efter i alt 60.000 km., hvilket må siges at være tidligt.

Venlig hilsen Ole Dupont
De bedste hilsner

Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Brugeravatar
OleDupont
Moderator
Moderator
Indlæg: 3912
Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
Navn: Ole Dupont
By: Nordsjælland

Re: Skifte styrekugle ude efterfølgende sporing?? Og kan man selv??

Indlæg af OleDupont »

Hej igen,

FDM oplyser, at skaden på styrekuglen sagtens kan være opstået både hurtigt og pludseligt, og deres forklaring lyder plausibel, så jeg må nok hellere købe en ny kugle.

Jeg har bestilt den hos Schmiedmann til kr. 374,-, mens Jan Nygaard BMW skal have kr. 570,-. Begge priser er inkl. moms.

I øvrigt bekræftede FDM´s tekniske chef, at Kurts metode er fin, og hvis man er omhyggelig, kan man slippe for sporingen.
De bedste hilsner

Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Brugeravatar
OleDupont
Moderator
Moderator
Indlæg: 3912
Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
Navn: Ole Dupont
By: Nordsjælland

Re: Skifte styrekugle ude efterfølgende sporing?? Og kan man selv??

Indlæg af OleDupont »

Så får I lige en tilbagemeldig omkring emnet:

Styrekuglen er nu skiftet, og det lykkedes at fastholde hele 3 målepunkter, samt at få omgangene til at passe ved, så jeg undgår sporingen.

Lidt om "besværlighederne":

1. En X5 er en tung bil at have stående på en lille donkraft, så jeg stillede 2 bukke under som ekstra sikkerhed.

2. Møtrikken på selve kuglen var let at løsne, men på det sidste stykke måtte jeg virkelig lægge kræfterne i. Til gengæld ingen problemer med at løsne kontramøtrikken.

3. Armen var også lidt svær at skrue af i begyndelsen, ligesom de sidste 6-8 omgange, da jeg skruede den nye på, var noget besværlige, og de sidste 2 var meget svære, og her er der lidt problemer med at holde igen på sporestangen, hvis spændekant kun er 13 mm. Her tapede jeg en 13-nøgle fast, for det krævede begge hænder at skrue de sidste omgange.

Nu sidder den der, og jeg kan godt mærke ved kørsel på min grusvej, at der har været gevaldigt slup i den gamle, for nu er den ikke længere "nervøs" i styretøjet.

I øvrigt var ét af målepunkterne frit efter Kurts ide, og tak til Kurt! Her skal man lige huske at lade bilen trille lidt frem og tilbage, efter den har være hævet.

Men som sagt: Alle målepunkter passer!

Mange hilsner Ole Dupont (X5 er vel også en slags 5´er)
De bedste hilsner

Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Brugeravatar
OleDupont
Moderator
Moderator
Indlæg: 3912
Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
Navn: Ole Dupont
By: Nordsjælland

Re: Skifte styrekugle ude efterfølgende sporing?? Og kan man selv??

Indlæg af OleDupont »

Mjah, så har man lige skiftet til sommerhjul, og nu får jeg god brug for førnævnte procedure, for nu er den gal med højre styrekugle

Så nu skal jeg på den igen.
De bedste hilsner

Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Brugeravatar
LarsHansen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1965
Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 22:54
Navn: Lars Hansen
By: Arlöv
Kontakt:

Re: Skifte styrekugle ude efterfølgende sporing?? Og kan man selv??

Indlæg af LarsHansen »

Hey Ole


Få nu sporet den bil når du er færdig!

Det er sgu ærgerlige penge at spare hvis du slider det ene dæk mere end det andet.
Kurts metode er super (det har du jo selv konstateret) men når du skal på den igen, skal du have kontrolmålt alting.
Hvad nu hvis den "raske" styrkugle, allerede da du var på den 1. gang, var dårlig ?
Så har du fået styrtøjet til at stå rigtigt i forhold til en defekt kugle...

Bare et forslag.


MVH. Lars H
Mvh. Lars
E39 540i Touring
Brugeravatar
OleDupont
Moderator
Moderator
Indlæg: 3912
Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
Navn: Ole Dupont
By: Nordsjælland

Re: Skifte styrekugle ude efterfølgende sporing?? Og kan man selv??

Indlæg af OleDupont »

Hej Lars,

Du har ret, og hvis jeg er det mindste i tvivl, ofrer jeg en sporing.

Men da jeg skiftede den første, som blev opdaget til bilens første syn, gik synsmanden amok på den anden - men den fejlede ingenting.

I mellemtiden har jeg ikke kunnet se det mindste unormale dækslid, så hvis det går som planlagt, burde jeg kunne spare sporingen.

Og sommerdækkene kører nok alligevel sin sidste sæson i år
De bedste hilsner

Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Brugeravatar
OleDupont
Moderator
Moderator
Indlæg: 3912
Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
Navn: Ole Dupont
By: Nordsjælland

Re: Skifte styrekugle ude efterfølgende sporing?? Og kan man selv??

Indlæg af OleDupont »

Så er der lige sparet nogle tusinde kroner Reservedel inklusiv porto: Kr. 346,25 fra Schmiedmann.

Nu har jeg skiftet styrekuglen i højre side, og oplevelsen var helt modsat i forhold til venstre side.

Jeg havde nær aldrig fået skidtet skildt ad, og jeg overvejede alt lige fra at give bilen 2 skud med jagtgeværet til at ringe efter hjælp!

Men heldigvis kom jeg i tanke om, at fruen engang købte en varmepistol til at få maling af med, og efter nogle få minutters varmning med den, gik det fint med at få det skildt ad.

Til gengæld kunne styrekuglen skrues hele vejen på med håndkraft, og så var det blot at tjekke mine fix-punkter, som heldigvis stemte helt nøjagtigt.

Så nu kan jeg igen køre på grusvejen, uden at skulle være bange for, at det hele falder fra hinanden
De bedste hilsner

Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Brugeravatar
Kurt
Super Star
Super Star
Indlæg: 1521
Tilmeldt: fre 9. mar 2007 09:55
Navn: Kurt Larsen
By: Odense

Re: Skifte styrekugle ude efterfølgende sporing?? Og kan man selv??

Indlæg af Kurt »

Jo, det hjælper nogle gange, at være kreativ.. så har vi da lært lidt i dag også..
Mvh. Kurt
E39 520 1996 solgt

Volvo S40 2.4 2004
Besvar