LØST mangler HK og NM - ingen fejl ved udlæsning?? Alpina B10 4,6  [LØST]

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Brugeravatar
LarsHansen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1965
Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 22:54
Navn: Lars Hansen
By: Arlöv
Kontakt:

Re: mangler HK og NM - ingen fejl ved udlæsning?? Alpina B10 4,6

Indlæg af LarsHansen »

jeg har normalt ingen skrupler over at lade et polsk værksted lave min bil, men dette forløb har varet alt for længe og nu er det på tide at lade andre komme til.
Få den bil hjem i en fart og få den til en fagmand hvor du kan se hvad der sker og du kan SNAKKE med på dit eget sprog.

Det bør ikke være raketvidenskab at finde ud af, hvorfor bilen ikke yder tidfredstillende. Der findes et hav af mennesker herhjemme der kan det.

Det er muligt at skille et udstødnings system ad og katalysatorene er bare en lille del af det. Jeg kan ikke se hvorfor de skal skære i sagerne for at finde ud af, om der er noget der blokkere flowet.
Ind med et mini kamera (de fleste værksteder har sådan en "fætter" med lys og kamera som er fleksibelt og kan stikkes ind ved lambda sonderne) og kig efter. Det bør ikke tage ret lang tid.
Ellers afmonter de "katter" og ryst dem. Hvis det rasler, er der noget galt...


MVH
Mvh. Lars
E39 540i Touring
Brugeravatar
mop
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 367
Tilmeldt: ons 9. sep 2009 22:48
Navn: Petersen
By: Roskilde

Re: mangler HK og NM - ingen fejl ved udlæsning?? Alpina B10 4,6

Indlæg af mop »

Hej Frederik,

Du ved det nok men din er jo en af de første B10'ere og ifølge Alpina bruger din bil andre tændrør med Alpina nummer end standard.. Jeg ved ikke om det kan have en betydning?
Brugeravatar
ST
Super Star
Super Star
Indlæg: 1246
Tilmeldt: fre 16. jan 2009 22:07
Navn: ST (Semir Tesnjak)
By: Vejle

Re: mangler HK og NM - ingen fejl ved udlæsning?? Alpina B10 4,6

Indlæg af ST »

Alpina bruger både andre tændrør og tændspoler, er jeg 100% sikker.

Det er jo tydeligt at se at den preformer som en almindelig 540i, så det må være fordi den mangler nogen komponenter som alpina har tweaket på.
Mvh. Semir Tesnjak
E61 525d 1/2008
E61 530d 7/2004 Tidl. bil
E60 520i 8/2004 Tidl. bil
E39 523i 4/1999 Tidl. bil
Brugeravatar
mop
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 367
Tilmeldt: ons 9. sep 2009 22:48
Navn: Petersen
By: Roskilde

Re: mangler HK og NM - ingen fejl ved udlæsning?? Alpina B10 4,6

Indlæg af mop »

Nej.. standard BMW tændspoler..
Brugeravatar
ffr
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 194
Tilmeldt: tors 19. nov 2009 14:32
Navn: Frederik Frederiksen
By: Vangede/Gentofte

Re: mangler HK og NM - ingen fejl ved udlæsning?? Alpina B10 4,6

Indlæg af ffr »

Tak for rådene,
Tændrør er skiftet til den type som Alpina med klistermærker har angivet - de skulle være ok (de er spritnye og checket).
Lige nu tænker jeg at det må være "Kattene", eller et eller andet med dysserne. Det er mærkeligt at der ikke er fejl ved udlæsning.
Jeg får nu set på kattene, hvis ikke katten er begravet her (sorry , så ved jeg ikke helt hvad jeg stiller op.
Er inderst inde mest varm på at få bilen frisket helt op med ny lak og udskiftning af diverse sliddele, men er ret bekymret over motorproblemet - har simpelthen ikke råd til at stå med en udskrivning i samme størrelsesorden når bilen kommer hjem pæn og nymalet
Sandheden er at jeg ikke behøver en bil, men er simpelthen så glad for den her øse (selvom det har været det dyreste bekendtskab jeg endnu har haft, ikke at den har været værre end mange kender fra deres 540i i samme aldersklasse, men sammenholdt med grønejerafgift og forsikring, ja så er den svært at argumantere hjemhos fruen .
Den model Alpina jeg har havde notorisk problemer med organiske toppakninger. Men disse er skiftet til ordentlige metyalpakninger på min. Samtidig har værkstedet udført kompressionstest til ug, så jeg tror ikke rigtig på problemer med toppakning? Men ved at det kan være problemet - kompressionstest eller ej. Der er dog ingen andre indikatorer, bilen bruger ikke olie etc - og der er ingen tegn på mayo eller lignende.
øv
Mvh. Frederik
E39 Alpina B10 4.6i Touring 1998
Brugeravatar
Kurt
Super Star
Super Star
Indlæg: 1521
Tilmeldt: fre 9. mar 2007 09:55
Navn: Kurt Larsen
By: Odense

Re: mangler HK og NM - ingen fejl ved udlæsning?? Alpina B10 4,6

Indlæg af Kurt »

Nu skriver du at toppakningerne er skiftet, tænker her, at den måske ikke står helt rigtig på mærkerne, var måske en idè at få det undersøgt.
Mvh. Kurt
E39 520 1996 solgt

Volvo S40 2.4 2004
Brugeravatar
ffr
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 194
Tilmeldt: tors 19. nov 2009 14:32
Navn: Frederik Frederiksen
By: Vangede/Gentofte

Re: mangler HK og NM - ingen fejl ved udlæsning?? Alpina B10 4,6

Indlæg af ffr »

Tak skal I have.
Jeg har vist formuleret mig uklart. Bilen havde (da jeg købte den) fået udskiftet toppakning. Det kan være den der driller igen naturligvis
Men jeg tvivler på toppen.
Mvh. Frederik
E39 Alpina B10 4.6i Touring 1998
Brugeravatar
Denraretiger
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 145
Tilmeldt: tors 13. mar 2014 19:03
Navn: Emil Gregersen
By: Aalborg

Re: mangler HK og NM - ingen fejl ved udlæsning?? Alpina B10 4,6

Indlæg af Denraretiger »

Grunden til det tager så lang tid er vel fordi der ikke er givet Cart Blanch til at finde fejlen eller tager jeg fejl?

Ang. katalysator skal det sige at de ikke nødvendigvis kan skilles af nogen steder.
Skal selv have skiftet min og den går i et stykke fra manifold til bagpotte.


Jeg tænker at du skal have fundet fejlen ligegyldigt hvad.
Om du beholder den eller ej og om den skal renoveres eller ej?
Med det i mente kan den ligeså vel renoveres dernede nu, eller tages hjem og sælges. Det er de to muligheder der egentligt jo er.



-


Mvh. Emil Gregersen
E39 523i Step. 1998 154.000
E36 323Ti OpenAir´98 175.000
Brugeravatar
plpoulsen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1708
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:55
Navn: Per Legarth
By: Randers

Re: mangler HK og NM - ingen fejl ved udlæsning?? Alpina B10 4,6

Indlæg af plpoulsen »

Hej Frederik,

Kan du prøve at beskrive hvordan du oplevede at bilen mistede kræfter.

Var det imens du kørte at den pludselig ikke trak så godt, eller gjorde den det fra da du startede den?

Hvor mange km før problemet opstod havde du tanket bilen og hvad benzinmærke og oktantal var det du tankede den med og ca hvor mange liter?

Har værkstedet målt AFR under rullefeltsmålingen?

Har værkstedet aflæst tændingstidspunktet under max belastning?

Med hensyn til om katalysator er stoppet, kan de jo bare skrue lambdasonde før katalysatorene ud og så forbinde et manometer og måle modtrykket. Der er ihvertfald ingen grund til at begynde at skære i udstødning.
Mvh. Per

Mail: per@carwizard.dk
Brugeravatar
ffr
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 194
Tilmeldt: tors 19. nov 2009 14:32
Navn: Frederik Frederiksen
By: Vangede/Gentofte

Re: mangler HK og NM - ingen fejl ved udlæsning?? Alpina B10 4,6

Indlæg af ffr »

Hej Per med flere,
Jeg oplevede at bilen ingen kræfter havde da jeg startede den, efter at have kørt lidt slukkede jeg motoren og tændte igen og alt virkede fint.. Næste gang jeg skulle køre var der problemer igen. Efter at have virket on/of nogle gange blev bilen på "of".
Det er årsagen til at jeg tror det er et eller andet elektrisk der driller.
Jeg husker ikke hvad jeg tankede, men har aldrig tanket andet end premium/ mærke benzin og højest mulige oktan tal.
Foreslår værkstedet de ting du nævner i dit svar Per
Og ja, det har taget lang tid på værkstedet, men jeg har også fraabedt mig at de bare søger videre på må og få, men vender med mig hvad de forsøger at kigge på.
Mvh. Frederik
E39 Alpina B10 4.6i Touring 1998
Besvar