Muligt køleproblem på 530D F11

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Brugeravatar
BoLarsen
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 568
Tilmeldt: lør 2. nov 2013 09:35
Navn: Bo Sloth Larsen
By: Frederikshavn

Re: Muligt køleproblem på 530D F11

Indlæg af BoLarsen »

Umiddelbart vil jeg ikke sige at en olietemperatur på 110 grader er det store problem.. Det ville jeg ikke bekymre mig det store om, især ikke når du kører med campingvogn.

interesser dig i stedet for motortemperaturen. Den skal ligge på ca 95 grader. Gør den det, så ingen alarm.

Det med blæseren.. Husk på at den osse køler kondensatoren til klimaanlægget.. lige så snart det er tændt, så vil blæseren helt naturligt køre

Her kan du se hvordan du finder motortemperaturen

https://www.youtube.com/watch?v=Fug_hM0WKPc
Mvh. Bo Sloth Larsen
E60 525d 2004
Brugeravatar
mola
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 8
Tilmeldt: tirs 9. jun 2015 20:41
Navn: Morten Laugesen
By: Henne

Re: Muligt køleproblem på 530D F11

Indlæg af mola »

Tak for linket, har kørt med den "hemmelige" temperaturmenu aktiv i dag, og på vej til arbejde blev kølevandet op til 100°C med en udetemperatur på ca. 10°C. På den sidste del af turen begyndte den at "brænde" partikelfilteret af, og så steg kølevandstemperaturen op til 103°C.

På vej hjemad havde jeg et par stop, så knap så lang køretid i et stræk, og her kom kølevandstemperaturen op til 99°C med en udetemperatur på ca. 20°C.

Jeg har lagt mærke til, at når jeg rammer en by og farten kommer ned omkring de 50 km/t så falder kølevandstemperaturen ret hurtigt ned på 92°C til 95°C, men så snart farten igen kommer op på godt 80 km/t så stiger den hurtigt igen til mellem 97°C og 99°C.


Da jeg kom hjem i dag tænkte jeg at jeg lige ville føle og måle på køleslangerne for at kontrollere om de var varme, og den der sidder i højre side (set forfra), som går direkte fra køleren ind i motorblokken føltes varm og var ca. 83°C varm, men den der sidder i venstre side og går fra køleren ind på termostaten føltes kun lunken og var kun omkring 47°C. Nu er jeg ingen ekspert vedr. kølesystemet, men burde man ikke forvente, at slangen ved termostaten var varmere hvis termostaten var åben? Jeg gætter på, at vandet løber fra termostaten ud i køleren hvis termostaten er åben, og dermed varmer slangen op til noget der ligner kølevandstemperaturen. Kunne det indikere, at termostaten ikke åbner som den skal?


P.S. Har bestilt en 850W køleblæser for en ordens skyld...


Mvh. Morten Laugesen
F11 530d 2011
Brugeravatar
E60Sim
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 488
Tilmeldt: fre 5. feb 2010 10:41
Navn: Simon Simonsen
By: København

Re: Muligt køleproblem på 530D F11

Indlæg af E60Sim »

Helt normal olietemperatur.

Jeg kørte i Sydfrankrig forrige sommer i min F11 530dA og i 35C kørte blæseren også meget. Olietemperaturen stod ikke længere klistet til 100C (som du siger din også gør normalt), og jeg ringede derfor til BMW Assist (har BMW Assist-abonnement / ONLINE etc.).

Blev viderestillet til en tysk BMW tekniker, som beroligede mig med, at olietemperaturen var helt normalt i 35C ude og med 130 km/t (det kunne han se live!!). Ydermere kører blæseren en del ved lave hastigheder i de temperaturer når klimaanlægget skal holde 22C inde.

Kein Problem und Gute Fahrt, som der blev sagt.

Olietemperaturen kan sagtens gå op til 110C ved hård belastning (ikke prøvet selv), men husker det fra bla en E39 M5

Fin bil du har.
F11 530dA mit alles :TU2
Brugeravatar
BoLarsen
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 568
Tilmeldt: lør 2. nov 2013 09:35
Navn: Bo Sloth Larsen
By: Frederikshavn

Re: Muligt køleproblem på 530D F11

Indlæg af BoLarsen »

Umiddelbart vil jeg sige du bare lider af lidt hysteri.. Der er intet galt. Det er helt normalt arbejdstemperatur. Alt er fuldstændig normalt.

Kør du bare løs. Ingen problemer.

En thermostat der er defekt, så vil du 999 gange ud af 1000 se at motoren falder i temperatur. Jeg har aldrig hørt eller set en motor blive for varm pga en defekt thermostat. Ved ikke hvad thermostaten åbner ved på din, men lidt svingende temperatur er helt normalt, når du kommer fra motorvej og ind i en by, så er det helt normalt at motoren bliver lidt koldere.

Så længe du har de temperaturerer du viser der, så er alt normalt. For mig at se.
Mvh. Bo Sloth Larsen
E60 525d 2004
Brugeravatar
ST
Super Star
Super Star
Indlæg: 1246
Tilmeldt: fre 16. jan 2009 22:07
Navn: ST (Semir Tesnjak)
By: Vejle

Re: Muligt køleproblem på 530D F11

Indlæg af ST »

Burde coolant temp ikke være 90 grader? Jeg ved ikke med F10 modellerne,men E60 mener jeg den rette temp er 88-91.
Mvh. Semir Tesnjak
E61 525d 1/2008
E61 530d 7/2004 Tidl. bil
E60 520i 8/2004 Tidl. bil
E39 523i 4/1999 Tidl. bil
Brugeravatar
pfingstl
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 942
Tilmeldt: man 9. jun 2008 17:23
Navn: Jens Pfingstl
By: Gentofte

Re: Muligt køleproblem på 530D F11

Indlæg af pfingstl »

Kodningen påvirker også stabilitetskontrollen så det er en god idé at få den kodet.
Mvh. Jens Pfingstl
F11
Brugeravatar
mola
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 8
Tilmeldt: tirs 9. jun 2015 20:41
Navn: Morten Laugesen
By: Henne

Re: Muligt køleproblem på 530D F11

Indlæg af mola »

Tak for de mange kommentarer. Hvis jeg slår varenummeret på termostaten op på ebay står der at den åbner ved 87°C.

Her til aften efter arbejde spændte jeg campingvognen efter BMW'en og tog en tur på ca. 30km med den skjulte temp. menu aktiv. Som sædvanligt skulle jeg ikke køre længe før blæseren gik i gang, og under turen nåede temperaturerne op på maksimalt 106° på kølevandet og 107° på olien ved ca. 11° udetemperatur og flad landevejskørsel med mellem 70 og 80 km/t. Vil tro de begge lå omkring 104-105°C i middelværdi under kørslen.

En anden ting jeg fandt ud af, da jeg spændte vognen af igen var, at så snart jeg koblede strømstikket fra campingvognen af bilen, så lukkede spjældene ude foran. Bare som test satte jeg stikket i igen, og inden længe åbnede spjældene igen, så de virker.


Mvh. Morten Laugesen
F11 530d 2011
Brugeravatar
BoLarsen
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 568
Tilmeldt: lør 2. nov 2013 09:35
Navn: Bo Sloth Larsen
By: Frederikshavn

Re: Muligt køleproblem på 530D F11

Indlæg af BoLarsen »

mht thermostater, så er de 87 grader jo begyndende åbning. Det betyder ikke at den står helt åben ved 88 grader.

Jeg kan ikke lige komme med nogle konkrete eksempler, og det er heller ikke noget man lige finder data på i autodata, men jeg mener at kunne huske at ha læst engang at en thermostat til en Alfa startede med at åbne ved 88 agtigt, og stod helt åben ved 104 grader fx..
Mvh. Bo Sloth Larsen
E60 525d 2004
Brugeravatar
E60Sim
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 488
Tilmeldt: fre 5. feb 2010 10:41
Navn: Simon Simonsen
By: København

Re: Muligt køleproblem på 530D F11

Indlæg af E60Sim »

Jeg tror det er helt normalt det du oplever.

Når man sætter 1,5-2,0 tons på krogen, udformet som et højhus, giver det en vis vindmodstand. Dette giver noget varme i maskineriet.

Jeg havde nok kørt den i manuel mode og holdt den over 1500 RPM.
F11 530dA mit alles :TU2
Brugeravatar
Mogensr
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 68
Tilmeldt: tors 8. aug 2013 12:58
Geografisk sted: Aalborg SV
Navn: Mogens Riis
By: Aalborg SV
Kontakt:

Re: Muligt køleproblem på 530D F11

Indlæg af Mogensr »

Havde lige min adskilt og blev alligevel overrasket over hvor meget skidt der ryger forbi klima kondenseren og sætter sig i køleren.

Efter 34.000 km. er der allerede en del snavs som blokere for luftgennemstrømningen i køleren, selvom det øverste af kondenseren som sidder forrest var rimelig ren.

Har nu støvsuget den, så er helt ren igen.
M.v.h. Mogens
F11 520d 2012
Besvar