Min E39 fra apr. 2000 kan starte men dør i tomgang.
Fejlen er opstået henover natten. Der er ikke foretaget el arbejde eller arbejde i motorrum op til fejlen.
Jeg har udlæst fejlkoder med INPA, se vedlagte.
Der meldes fejl 8: Signal air flow meter.
Signalleitung kurzschluss gegen masse oder leitungsunterbrechung.
Errorcode 08 72 01 28 24 16 42 01 A5 9A
Jeg har målt på MAF stikket, der er 12V styrespænding på.
Jeg har:
Skiftet MAF (og samtlige bælge er nye.)
Målt på alle sikringer i handskerum, samt bagagerum (over batteriet), alt ok.
Har afkoblet batteriet i nogle timer.
Nogen gode forslag til hvordan jeg kommer videre? Evt. konstatere om signalet fra MAF er kortsluttet.
Eller kan det være en helt anden ting?
Peter
E39 m52tu tomgangs problem
- peternielsen5
- Almindelig bruger
- Indlæg: 11
- Tilmeldt: man 13. sep 2010 19:39
- Navn: Peter Nielsen
- By:
E39 m52tu tomgangs problem
M.v.h.
Peter Nielsen
520i E39 M52TU 05/2000
Re: E39 m52tu tomgangs problem
Har du tjekket signalledningen mellem LMM og DME?
Re: E39 m52tu tomgangs problem
Kan sagtens være en død benzinpumpe..
Mvh. Kurt
E39 520 1996 solgt
Volvo S40 2.4 2004
E39 520 1996 solgt
Volvo S40 2.4 2004
- peternielsen5
- Almindelig bruger
- Indlæg: 11
- Tilmeldt: man 13. sep 2010 19:39
- Navn: Peter Nielsen
- By:
Re: E39 m52tu tomgangs problem
Benzinpumpen snurrer kortvarig ved tænding, samt konstant ved bypass (lus) i relæ sokkel. Relæ er også testet og klikker/ tænder og afbryder som forventet.
Jeg kan forstå at et batteri med lav spænding, kan gøre at modulerne ikke kan snakke sammen, og fejl koder smides der ikke nødvendigvis er logiske - læs fortæller lav batterispænding, men noget i relation til det modul som fejler.
Jeg har fået fat i en Ctek lader og kører Recon på batteriet som det første.
Imens vil jeg se om jeg kan finde en farvekode på signalledningen mellem LLM og DME og teste forbindelsen. Formoder at den ledning ender i E-box'en i motorrummet?
Jeg kan forstå at et batteri med lav spænding, kan gøre at modulerne ikke kan snakke sammen, og fejl koder smides der ikke nødvendigvis er logiske - læs fortæller lav batterispænding, men noget i relation til det modul som fejler.
Jeg har fået fat i en Ctek lader og kører Recon på batteriet som det første.
Imens vil jeg se om jeg kan finde en farvekode på signalledningen mellem LLM og DME og teste forbindelsen. Formoder at den ledning ender i E-box'en i motorrummet?
M.v.h.
Peter Nielsen
520i E39 M52TU 05/2000
Re: E39 m52tu tomgangs problem
At benzinpumpen køre, er ikke bevis på at den er iorden.. den kan være slidt, så den ikke kan lave ordentligt tryk..
Mvh. Kurt
E39 520 1996 solgt
Volvo S40 2.4 2004
E39 520 1996 solgt
Volvo S40 2.4 2004
- peternielsen5
- Almindelig bruger
- Indlæg: 11
- Tilmeldt: man 13. sep 2010 19:39
- Navn: Peter Nielsen
- By:
Re: E39 m52tu tomgangs problem
Da bilen kan starte og tage omdrejninger og jeg kan holde liv i den ved fx 1.500 rpm, så antager jeg at benzinpumpen kan følge med.
Lige så snart jeg slipper gaspedalen dør motoren.
Men jeg har ikke trykmålt - det bliver min plan B.
Har nu målt at der er hul igennem signalledning fra LMM til DME. LMM sikring (20 AMP) i E-box er også fin (men der var jo også styrespænding på).
Venter spændt på at laderen bliver færdig med at arbejde
Lige så snart jeg slipper gaspedalen dør motoren.
Men jeg har ikke trykmålt - det bliver min plan B.
Har nu målt at der er hul igennem signalledning fra LMM til DME. LMM sikring (20 AMP) i E-box er også fin (men der var jo også styrespænding på).
Venter spændt på at laderen bliver færdig med at arbejde
M.v.h.
Peter Nielsen
520i E39 M52TU 05/2000
Re: E39 m52tu tomgangs problem
hvad er spænding på signalledning, passer den med hvad du kan udlæse med tester?
- peternielsen5
- Almindelig bruger
- Indlæg: 11
- Tilmeldt: man 13. sep 2010 19:39
- Navn: Peter Nielsen
- By:
Re: E39 m52tu tomgangs problem
Der er knap en halv volt på signal ledningen (stik monteret) med nøglen i position 2.
Jeg har ikke målt nogen kortslutning til stel på signal ledningen, eller øvrige ledninger til LMM.
Jeg ved ikke hvilken spænding jeg skal forvente på signalledningen med tænding på.
Batteriet er fuldt opladt - det gjorde ingen forskel.
Jeg endte med at give op - startede bilen og kørte en tur. De første km humpede bilen når gassen slap, men da motoren var blevet varm forsvandt fejlen og jeg har kunne nulstille fejlloggen.
Hvis næste koldstart igen har samme symptomer, tror jeg at jeg må kigge på tomgangs regulatoren (ICV)
Jeg har ikke målt nogen kortslutning til stel på signal ledningen, eller øvrige ledninger til LMM.
Jeg ved ikke hvilken spænding jeg skal forvente på signalledningen med tænding på.
Batteriet er fuldt opladt - det gjorde ingen forskel.
Jeg endte med at give op - startede bilen og kørte en tur. De første km humpede bilen når gassen slap, men da motoren var blevet varm forsvandt fejlen og jeg har kunne nulstille fejlloggen.
Hvis næste koldstart igen har samme symptomer, tror jeg at jeg må kigge på tomgangs regulatoren (ICV)
M.v.h.
Peter Nielsen
520i E39 M52TU 05/2000