Sprunget knastkæde

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Brugeravatar
240566
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 502
Tilmeldt: søn 12. apr 2009 18:21
Navn: Brian Helsinghof
By: Vestjylland

Re: Sprunget knastkæde

Indlæg af 240566 »

Problemet skulle være de lange olieintervaller og så en kæde af ringere kvalitet en før i tiden.
BMW er ikke de eneste der har problemer med kæder.
Problemet er at der jo kommer sod i olien som så langsomt slider kæden, derfor anbefales det at skifte olien oftere.
For mit vedkommende er det ca 12-15000km på et olieskift.
Oliefilteret tager ikke de sodpartikler, det er sådan et filter slet ikke fint nok til.
Brugeravatar
jrs123
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 49
Tilmeldt: fre 15. okt 2010 17:10
Navn: Jan R. Sørensen
By: Nordborg

Re: Sprunget knastkæde

Indlæg af jrs123 »

Hvordan ser det ud med kæden i 520D fra 2006 som lige har rundet 200000 km. er det også et problem i den ??
mvh
Jan
Mvh. Jan R. Sørensen
F10 525 2010
Brugeravatar
BoLarsen
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 568
Tilmeldt: lør 2. nov 2013 09:35
Navn: Bo Sloth Larsen
By: Frederikshavn

Re: Sprunget knastkæde

Indlæg af BoLarsen »

Af hvad jeg kan læse mig til af erfaringer rundt omkring på nettet, så er M47 motoren (forgængeren for N47, som kom på markedet i 2007 i E60 serien. M47 = op til 163 hk. N47 = 177/184 hk i en 5 serie), ikke den store skyldner i knækkede knastkæder.

Men hvis påstanden om de lange olieintervaller, er det eneste der skyld i problemet, så kan jeg ikke se hvorfor det ikke skulle kunne ske på andre kædemotorer også.

Det er aldrig nogen dum ide at skifte olien efter maks 20000. Olie er ret billigt købt de rette steder. Jeg bruger selv Aral Supertronic, som er en kvalitetsolie fra et stort tysk selskab, som selvfølgelig lever op til de stillede krav til olie til biler med partikelfilter.

20 liter af denne olie fåes for ca 900 kr leveret til døren på Ebay.de.

Sidst gav jeg ca 350 kr for 8 liter leveret til døren.. Osse købt på ebay.

Der er ingen grund til at køre længere, når det fåes så billigt.
Mvh. Bo Sloth Larsen
E60 525d 2004
Brugeravatar
Kurt
Super Star
Super Star
Indlæg: 1521
Tilmeldt: fre 9. mar 2007 09:55
Navn: Kurt Larsen
By: Odense

Re: Sprunget knastkæde

Indlæg af Kurt »

Torben Larsen: Oliefilter fra T.Hansen, så kan jeg godt forstå du skifter det så tit
Mvh. Kurt
E39 520 1996 solgt

Volvo S40 2.4 2004
Brugeravatar
janl
Super Star
Super Star
Indlæg: 1740
Tilmeldt: tirs 6. jan 2009 11:02
Navn: Jan Ladefoged
By: Brønshøj

Re: Sprunget knastkæde

Indlæg af janl »

Ang oliefilter, så har jeg oplevet på et billigt mrk at det var "krøllet" i bunden simpelthen fordi plast/gummiet ikke kunne tåle det miljø det sad i.

Så aldrig mere billige filtre herfra...

Men øhhhh Torben det når du jo ikke at opleve fordi dine filtre aldrig når at sidde så længe (nævnt for sjov)
Mvh. Jan Ladefoged
Tidl BMW'ere
E30 320/323/325 årg 1984 i 11år
E30 320/325 årg 1989 i 3år
E39 523/528 årg 1996 i 6år
E39 523iA årg 1999 i 1/2år
E61 523i årg 2006 i 4år.
F36 420d årg 2015 i 5mdr -> Solgt !
Bye bye BMW :shock:
Brugeravatar
BoLarsen
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 568
Tilmeldt: lør 2. nov 2013 09:35
Navn: Bo Sloth Larsen
By: Frederikshavn

Re: Sprunget knastkæde

Indlæg af BoLarsen »

Den der med at oliefilteret fra thansen er noget lort, den holder ikke vand.. Det er filtre fra alm gængse brancheandarkendte leverandører af reservedele..

Det med at skifte filter for hver 3000 km, det ændrer intet... det holder ikke olien mere ren...

Et oliefilter tager kun faste partikler, dvs. cykelstel og div halvdøde kinesere og hegnspæle... Hvis du ønsker at holde olien ren, så skal du skifte den.

Det er forbrændingsresterne der ødelægger livet på motoren.. Olien er tilsat additiver, så den, til en hvis grænse, evner at opslemme den sorte støv, som kommer fra forbrændingen.. Når olien denne evne er brugt op, så begynder det af sætte sig rundt omkring i snævre passager og kringelkroge.. Så går det galt med tiden.

Jeg har sågar set krumtapper ødelagt af pakdåsen, fordi olien kom til at virke som kaprundum (ventilslibepasta for den uvidende), så pakdåsen havde lavet en 1 mm dybt spor i krumtappen.

Sjovt nok på en taxa Manden fik at vide at han skulle få skiftet olie noget oftere, hvilket han ikke gjorde.. Historien gentog sig derved på samme bil. Ikke et problem set før på den motortype
Mvh. Bo Sloth Larsen
E60 525d 2004
Brugeravatar
BoLarsen
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 568
Tilmeldt: lør 2. nov 2013 09:35
Navn: Bo Sloth Larsen
By: Frederikshavn

Re: Sprunget knastkæde

Indlæg af BoLarsen »

I øvrigt, så har jeg osse set et papirfilter falde sammen, og det var et originalt oliefilter på en Opel, og det kostede en motor, fordi olietrykket forsvandt.

Det var et 3 år gammelt oliefilter.
Mvh. Bo Sloth Larsen
E60 525d 2004
Besvar