Motor temp 535D 2008

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Lars Andersen
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 167
Tilmeldt: fre 8. feb 2013 21:58
Navn: Lars Andersen
By: 4490 Jerslev

Re: Motor temp 535D 2008

Indlæg af Lars Andersen »

Vores ny indkøbte 525D kommer desværre ikke højre en max 67 grader og syntes også den er længe om at varme kabinen. Har bestilt begge thermostater og ny vandpumpe så håber jeg det hjælper.
Det bliver spændene at se om partikelfilter laver ballade når først den kommer over 75 grader.
Bmw 125i aut. cabriolet 2012.
Brugeravatar
Nod
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 176
Tilmeldt: fre 8. jul 2011 20:38
Navn: Hans Nielsen
By: Vipperød

Re: Motor temp 535D 2008

Indlæg af Nod »

Peter: Mit fyr er sat til kun at opvarme kabinen, og derved får man hurtigere driftstemp på motoren end uden fyr. Det kan være derfor du oplever det tager længere tid med din 525D.

Nuggi: desværre havde jeg kørt 2 år med 63 grader, så mit filter kunne ikke reddes.

-
-----------------------

Mvh. Hans Nielsen

E61 2008
Brugeravatar
E60Sim
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 488
Tilmeldt: fre 5. feb 2010 10:41
Navn: Simon Simonsen
By: København

Re: Motor temp 535D 2008

Indlæg af E60Sim »

@ Nuggi: På biler uden standheizung (oliefyr), sidder der et el-element, der varmer kabinen når det er koldt. Få udlæst fejlkoder og se om det er defekt.

På biler med standheizung bruges oliefyret som kabinevarmer ved en udetemp under 5 grader og en kølevandstemperatur på under 78 grader.
F11 530dA mit alles :TU2
Brugeravatar
Baumann
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 5
Tilmeldt: fre 31. jan 2014 19:38
Navn: Johnny Baumann
By: Ølgod

Re: Motor temp 535D 2008

Indlæg af Baumann »

Mit værksted har snakket med et andet værksted som har set dette problem før.
De mener det skyldes at min bil ikke har nogle dynamiske klapper ude ved køleren, som regulere hvor meget luft der kan sendes igennem køleren.
Så nu vil de finde ud af hvordan de får det monteret.
Det positive er at de nu har erkendt at der er et problem. I starten prøvede de at bilde mig ind at alt var normalt, og at den ikke behøvede at blive varmere.
Mvh. Johnny Baumann
E61 535d LCI
Takenobu
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 772
Tilmeldt: ons 11. mar 2009 14:13
Geografisk sted: Amager
Navn: Peter T.
By: Amager

Re: Motor temp 535D 2008

Indlæg af Takenobu »

Lyder mærkeligt... termostaterne burde jo lukke for den kolde vand i køleren så snart temperaturen er for lav igen. Så burde det ikke gøre nogen forskel hvor koldt vandet er i køleren, andet end hvor hurtigt termostaten lukker.
Mvh. Peter
BMW E60 LCI 525d 2007
Brugeravatar
BoLarsen
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 568
Tilmeldt: lør 2. nov 2013 09:35
Navn: Bo Sloth Larsen
By: Frederikshavn

Re: Motor temp 535D 2008

Indlæg af BoLarsen »

det med de klapper lyder for mig som en and.. ved godt de klapper sidder på sånt en e60, men det er altså thermostaten som lukker vand ud i køleren.

du får vist mere ud af at tjekke den thermostat selv, end at køre til det værksted. en motor skal ikke være 63 grader, den skal være 90+-5

Gør følgende:
Start bilen og aktiver den skjulte menu og find motortemperaturen.
find den kølerslange som går fra thermostaten til køleren.

er thermostaten defekt, så vil den kølerslange gradvist blive varm og stige i temperatur, sammen med motoren gradvist bliver varmere. sker dette, så lad motoren køre til motortemperaturen er 90 - 95 grader, og kør så i bilen med den skjulte menu stående på motortemperatur, og så vil den falde ret hurtigt til de ca 65 grader, hvis thermostaten er defekt

er den i orden, så bliver kølerslangen pludselig varm omkring motortemperatur på de ca 90 grader, og du kan ikke røre ved den kontinuerligt pga det næsten kogende vand

det kan være svært at mærke om slangen er kold eller varm, men lader du motoren gå tomgang indtil den er de ca 90-95 grader, og kører en tur i den, og temperaturen så falder tilbage til de ca 65, så er du STENSIKKER på thermostaten er defekt.

Jeg er stensikker på den er defekt, en motor skal ikke være 65 grader, det er noget vås, den skal være ca 90
Mvh. Bo Sloth Larsen
E60 525d 2004
Brugeravatar
BoLarsen
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 568
Tilmeldt: lør 2. nov 2013 09:35
Navn: Bo Sloth Larsen
By: Frederikshavn

Re: Motor temp 535D 2008

Indlæg af BoLarsen »

http://bmw5er.dk/forum/view.php?bn=bmw5 ... &first=180

Hvis du læser ovenstående link, så har en gut oplevet præcis det samme som dig, linket går bare på at han undrede sig over den dårlige økonomi, og igennem tråden bliver han rådet til at kontrollere motortemperaturen, og derefter er scenariet præcis det samme som dit problem.

Han får så skiftet nogle gløderør i samme ombæring som thermostater, men det er thermostaterne der styrer motortemperaturen.
Mvh. Bo Sloth Larsen
E60 525d 2004
Brugeravatar
BoLarsen
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 568
Tilmeldt: lør 2. nov 2013 09:35
Navn: Bo Sloth Larsen
By: Frederikshavn

Re: Motor temp 535D 2008

Indlæg af BoLarsen »

Gutten fra ovenstående link gik i øvrigt fra ca 7,5 kml til ca 13 efter han fik hans motor på de ca 90 grader

Det er vel også værd at tage med som en acceptabel sidegevinst..
Mvh. Bo Sloth Larsen
E60 525d 2004
Brugeravatar
plpoulsen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1708
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:55
Navn: Per Legarth
By: Randers

Re: Motor temp 535D 2008

Indlæg af plpoulsen »

De klapper bruges til at ændre bilens aerodynamik og ikke til at holde bilens køler varm.
Mvh. Per

Mail: per@carwizard.dk
Brugeravatar
plpoulsen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1708
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:55
Navn: Per Legarth
By: Randers

Re: Motor temp 535D 2008

Indlæg af plpoulsen »

Hvis termostaterne er skiftet til originale og er fuldt funktionsdygtige, men temperaturen stadig ikke bliver høj nok, så kan det være termostaten i varmeveksleren til gearolie det er galt med.
Mvh. Per

Mail: per@carwizard.dk
Besvar