Afladning

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Brugeravatar
LarsHansen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1965
Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 22:54
Navn: Lars Hansen
By: Arlöv
Kontakt:

Afladning

Indlæg af LarsHansen »

Hej alle


Har igennem nogle år haft et afladningsproblem. Bilen kan ikke stå i en uge uden at behøve hjælp til start. Derefter er der ingen problemer.

Jeg ved jeg skal bruge et tangamperemeter, men jeg ved ikke hvordan jeg skal indkredse problemet. I gamle dage var det nemt. Man fjernede sikringerne een ad gangen og der hvor der var strømfald, havde man en forbruger og når bilen motoren var slukket var der stort set kun ur og indebelysning som forbruger.

Med min E39 kan jeg jo ikke engang åbne en dør uden at hele bilen kommer til live. Jeg kan se på min lader, at amperemeteret står stille indtil jeg deaktiverer alarmen og så starter hele menageriet...

Hvordan gør i ?
Mvh. Lars
E39 540i Touring
Brugeravatar
nilsrj
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 39
Tilmeldt: lør 2. sep 2006 21:43
Navn: nils
By: Roskilde

Re: Afladning

Indlæg af nilsrj »

Hej Larsh
Jeg plejer:
1. Check batteri. Med et voltmeter og frakoblet batteri måles over polerne
12,72v – 100% ok
12,54v – 85% ok
12,36v – 70%
12,12v – 50%
12,00v – 40%
11,82v – 25%
11,64v – 10%
11,04v – 0%
Hvis dit batteri efter en længere tur ligger på 50% eller der under kunne det måske være fejlen.
2. Hvis du har automatgear er der en lille lysdiode ved gearvælgeren. Når den er slukket er bilen i "sove mode". Det tager ca. 15 minutter fra alt er lukket før den slukker ned. Jeg har en touring og plejer at åbne bagklappen for derefter at skubbe låsepallen op, så bilen tror bagklappen er lukket. Menes lysdioden ved gearvælgeren er tændt kan du med tangamperemeteret måle omkring 3,4,5 amp. på batteri ledningerne. Når lysdioden ved gearvælgeren slukker skal forbruget falde til ca. 100mA, og vil jeg mene max. 200mA. Hvis du har manuelt gear ved jeg ikke hvad der kan indikere "sove mode".
3. Hvis forbruget er for højt i "sove mode" har jeg forsøgt mig med at koble div. strømforbrugere fra. Evt. kan du benytte samme fremgangsmåde med at slå låsepallen fra i døren så man kan fjerne sikringer. Håber det her hjælper og du får løst dit problem.


Mvh. Nils
E39 523i Touring 1998
Brugeravatar
plpoulsen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1708
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:55
Navn: Per Legarth
By: Randers

Re: Afladning

Indlæg af plpoulsen »

Hej Nils,

Det du måler ved den spændingsmåling siger kun noget om batteriets ladetilstand, ikke om batteriet er iorden eller ej.

Med hensyn til afladningen så skal den være under 80mA og normalt ligger den på 30-40mA.

Lars, det er en rigtig god ide at bruge er tangamperemeter, så du kan måle uden først at afbryde batteriet. Det kan nemlig resultere i at du resetter den styreenhed der er skyld i afladningen (hvis det er en styreenhed) og af samme grund er den metode med at fjerne sikringer også for "gammeldags" at bruge til din bil. Det er våde fordi du ved at fjerne sikringen kan risikere at vække bilen og igen hvis du afbryder strøm til en styreenhed, med afladningen, kan du risikere den stopper med at aflade til et senere tidspunkt, og så er du ikke langt i fejlfindingen

Men brug tangamperemeter til at identificere den strømgruppe, hvor afladningen foregår og så find ud af hvilke komponenter der sidder til den gruppe og mål deres strømforsyning individuelt for hver enhed, med tangamperemeteret. Alternativt kan man måle spændingstabet over sikringerne, mens de er monteret og så omregne det til et strømforbrug

Mvh Per
Mvh. Per

Mail: per@carwizard.dk
Brugeravatar
janl
Super Star
Super Star
Indlæg: 1740
Tilmeldt: tirs 6. jan 2009 11:02
Navn: Jan Ladefoged
By: Brønshøj

Re: Afladning

Indlæg af janl »

"Spændingstabet over sikringen" ??
Så skal vi vist have fat i ohm's lov og kende sikringens indre modstand

Med denne metode kunne man isætte en kendt modstand (f.eks. 0,5ohm) i sikringsholderen (i en given sikringsposition) og måle spændingen.
Strømmen vil så være den målte spænding divideret med modstandens størrelse i ohm.
Mvh. Jan Ladefoged
Tidl BMW'ere
E30 320/323/325 årg 1984 i 11år
E30 320/325 årg 1989 i 3år
E39 523/528 årg 1996 i 6år
E39 523iA årg 1999 i 1/2år
E61 523i årg 2006 i 4år.
F36 420d årg 2015 i 5mdr -> Solgt !
Bye bye BMW :shock:
Brugeravatar
plpoulsen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1708
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:55
Navn: Per Legarth
By: Randers

Re: Afladning

Indlæg af plpoulsen »

Det er en fejlfindingsmetode man bruger ved VW, der er et skema, hvor man valgte hvilken type sikring og størrelse, og så kunne man ud fra spænding over sikringen se hvad strømmen var. Men ja vil tro det skema er udregnet ud fra ohms lov, men modstanden er nok ikke bare målt over sikringen, men ud fra nogle tolerancer som sikringerne er lavet efter.

Mvh Per
Mvh. Per

Mail: per@carwizard.dk
Brugeravatar
nilsrj
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 39
Tilmeldt: lør 2. sep 2006 21:43
Navn: nils
By: Roskilde

Re: Afladning

Indlæg af nilsrj »

Hej plpoulsen
Helt enig i at det er en spændningsmåling man foretager men det er jo også det der er ideen. Nu står jeg ikke lige med en prof batteri tester så jeg gør følgende.
1. Køre en tur
2. Derefter, med det samme, løft stelpolen fra batteriet.
3. Mål batterispændingen. Skal helst være over 12,15v
4. Sæt stelpolen på igen og brug bilen som belastning. Efter omkring 10 minuter løft stelpolen igen og mål batterispændingen.

Hvis batterispændingen er langt nede er batteriet enten færdigt eller har for få AH.

Oplevede selv noget ligendede Lars da min 523 er importeret fra sydtyskland. Bilen var monteret med et 60AH batteri hvilket var for småt til den danske kulde så jeg måtte sætte det største batteri der er plads til i bilen.

Hvor stor en afladning der kan tillades kan jo altid diskuteres. Du skriver max. 80mA hvilket lyder meget rimligt men der skal ikke meget ekstra udstyr til før den går højre op. Jeg kan forstå på det Lars skiver at der er monteret noget tyverialarm og han kan måske få problemer med at holde under 100mA i afladning. Har selv telefon og extern gps og det bruger jo alt sammen.


Mvh. Nils
E39 523i Touring 1998
Brugeravatar
plpoulsen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1708
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:55
Navn: Per Legarth
By: Randers

Re: Afladning

Indlæg af plpoulsen »

Nils.

Det er netop derfor at bilen har en funktion, hvor den afbryder forbrugere, og derved har et meget lav strømforbrug i dvaletilstand.

Selv på en E39 eller E60 for den sags skyld med fuldt udstyr vil strømforbruget i dvale ligge på 30-40mA. De 80mA er grænsen fra BMW's side og i en bmw med APM vil der blive lagret en fejl, hvis afladningen ikke er under 80mA i dvale.

Hvis du ikke lige har en batteritester ved hånden kunne du evt lave en belastningsprøve af batteriet. Hvis du kobler batteriet fra og måler spændingen ubelastet, derefter kobler du en forbruger til og måler spændingen og strømforbruget. Med de tal er det muligt, at udregne batteriets indre modstand, på samme måde som en elektronisk batteritester gør det

Og så skal du selvfølgelig finde data på batteriet, så du kan udregne grænseværdien for dets indre modstand.

Mvh Per
Mvh. Per

Mail: per@carwizard.dk
Brugeravatar
LarsHansen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1965
Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 22:54
Navn: Lars Hansen
By: Arlöv
Kontakt:

Re: Afladning

Indlæg af LarsHansen »

Jamen jeg siger foreløbig tak til de ærede herre for input. Jeg skal nok vende tilbage med en melding når jeg får kigget på sagerne, men min kone er blevet syg og lige nu ligger en smule afladning på bilen, afladning jeg i øvrigt har levet med i lang tid, langt nede på "to do" listen. Men tak alligevel.
Mvh. Lars
E39 540i Touring
Brugeravatar
nilsrj
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 39
Tilmeldt: lør 2. sep 2006 21:43
Navn: nils
By: Roskilde

Re: Afladning

Indlæg af nilsrj »

Hej plpoulsen
Korrekt mig hvis jeg har misforstået det her men hvis strømstyringsfunktionen skal kunne virke gælder det kun for originalt udstyr. Det der f.eks. er koblet til cigartænderen bliver der vel ikke slukket for? Og evt. uoriginal telefonudstyr/ tyverialarm trækker da ligeledes strøm uden om strømstyringsfunktionen.
Du har selvfølgelig ret i at man kan udregne batteriets indre modstand og så slå grænseværdierne op (hvilket iøvrigt ikke er helt let at finde). Jeg syntes nu stadig at for os perlegrus mekanikere er voltmeter metoden en glimrende indikator for tilstanden på et batteri. Det behøves vi jo ikke at blive enige om og med fare for at blive pernittengryn vil jeg alligvel fremhæve at hvis man står ude i kulden en vinter dag og forsøger at udregne batteriets indre modstand kan man ikke bruge tallet til noget da batteriets indre modstand er helt afhængig af temperaturen


Mvh. Nils
E39 523i Touring 1998
Brugeravatar
plpoulsen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1708
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:55
Navn: Per Legarth
By: Randers

Re: Afladning

Indlæg af plpoulsen »

Nils,

En Alarm vil jo aldrig være koblet over aflastningsrelæet, da den jo så ville være uvirksom

Men selv hvis du montere uoriginal tlf, p-watch osv vil det øgede strømforbrug være minimalt og kommer det over 100mA vil jeg sige der er noget galt, medmindre det er en køletaske eller andet virkelig strømslugende. Men kobler man uoriginalt udstyr til, bør man også gøre det over aflastningsrelæet, så det netop bliver afbrudt i dvale, så man ikke risikere at aflade batteriet, i tilfælde af der var en fejl i det eftermonterede udstyr, som resulterede i et for stort strømforbrug.

Med hensyn til den indre modstand i batteriet så kan den let udregnes fra de data der gives i datablad på et batteri
Og ja temperaturen har en indvirkning på batteriet, men hvis du har prøvet at bruge en elektronisk batteritester, ville du vide at de som regel regner med en faktor der hedder over eller under 20 grader.


Og du kan sagtens måle 12,6 volt over polerne på et batteri, selvom det ikke ville bestå en belastningsprøve. Faktisk skal man have opladet et batteri til mindst at have 12,5 volt før man laver en "gammeldags" belastningsprøve med 3x Ah tallet. Så uanset om du synes det er pernittengryn, så er min metode langt mere præcis og siger mere om batteriets SOH end din, som faktisk mere siger noget om SOC.

Mvh Per
Mvh. Per

Mail: per@carwizard.dk
Besvar