Bagdæk

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Brugeravatar
nilsrj
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 39
Tilmeldt: lør 2. sep 2006 21:43
Navn: nils
By: Roskilde

Bagdæk

Indlæg af nilsrj »

Hej
Jeg skiftede til vinterdæk sidste weekend og opdagede at begge bagdæks inderste 3 cm er slidt helt blanke. Resten af dækket er egentligt slidt pænt jævnt. Nu synger de bagdæk (conti 17" 245) i forvejen på sidste vers men har nogen set noget tilsvarende. Min først tanke var at der er noget helt galt med baghjuls ophænget og i det tilfælle ville det være fælt at købe to nye dæk der så bliver ødelagt. På den anden side kan det jo bare være den måde dækkende står af på. Nogen ideer?
Ps. Hænger et par billeder med. Det første viser hele dækket, det andet det slidte område.


Mvh. Nils
E39 523i Touring 1998
Brugeravatar
OleDupont
Moderator
Moderator
Indlæg: 3912
Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
Navn: Ole Dupont
By: Nordsjælland

Re: Bagdæk

Indlæg af OleDupont »

Du har selv fat i én af de mulige årsager, og en anden kunne være dårlig sporing.

Normalt skal dækkene jo slides jævnt, og det er en kendt sag, at for lidt luft giver slid på begge sider af kontaktfladen, mens for meget luft giver slid i midten.

Dit slid ser jævnt ud, så jeg ville gætte på sporingen. Men ellers er det op på en lift og fat i brækjernet for at tjekke ophængene.
De bedste hilsner

Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Brugeravatar
henrik_dk
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 91
Tilmeldt: tors 10. feb 2011 19:21
Navn: Henrik H.
By: Randers

Re: Bagdæk

Indlæg af henrik_dk »

Jeg havde det samme problem med mine 275/30-19 bagdæk. Desværre så nåede jeg, at punktere på motorvejen inden, at jeg opdagede det...

Begge bagdæk er slidt helt i bund på de inderste 5-6 centimeter.

Dækkene havde kun kørt ca 20.000 km og det er Hankook ventus S1 EVO.

Bilen blev sporet i april uden, at det har hjulpet.



.
---------------------------
Hilsen Henrik
Nu BMW 535d touring (E61)
Før:
BMW 135i coupe (E82) - 2008
Mazda 6 MPS - 2006
Seat Leon TDI Top Sport - 2004
Opel Astra 2.0 16V Sport - 1998
Brugeravatar
nilsrj
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 39
Tilmeldt: lør 2. sep 2006 21:43
Navn: nils
By: Roskilde

Re: Bagdæk

Indlæg af nilsrj »

@Ole: ja du har selvfølgelig ret i at en lift og et dækjern kunne give et hint om hvad der er galt så jeg prøvede lidt forskelligt medes bilen stod på donkraften. Der var ikke umiddelbart fejl på ophængende men det er jo ikke let at vride hårdt nok under de omstændigheder så der kan let være en defekt alligevel
@Henrik_dk: Jeg kan godt se dine dæk også har fået en seriøs skruppetur. Hvordan ender historien? Er det bare sådan brede dæk bliver slidt?


Mvh. Nils
E39 523i Touring 1998
Brugeravatar
Mandal
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 350
Tilmeldt: fre 17. okt 2008 22:57
Navn: Brian Fisker
By: Randers

Re: Bagdæk

Indlæg af Mandal »

Mine 275/30-19 slides på tilsvarende måde - er sænket ca. 50mm i bag, men sporet indenfor de sidste 12 måneder, men sker alligevel .


Mvh. Brian Fisker
BMW 530Da Touring, 2001
Østjylland
Brugeravatar
peterjuul
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 259
Tilmeldt: tors 19. aug 2010 22:20
Navn: Peter Juul
By: Nordsjælland
Kontakt:

Re: Bagdæk

Indlæg af peterjuul »

Jeg har næsten samme oplevelse med et sæt Hankook Ventus S1 EVO 235/40. Jeg lagde mærke til, at mit højre bagdæk var mere slidt end det venstre, og fik den sporet. Der var ikke meget at komme efter. Mine er dog slidt mere jævnt, men til trods for at jeg har byttet fordæk til bagdæk skal der nu 4 nye dæk på efter kun ca. 20k km.

Jeg ved godt at en baghjultrækker slider mere på de bagerste, men alligevel - Jeg kender flere der kører 60-80 kkm. på et sæt dæk i en forhjulstrækker.

Er det de Hankook der er mindre slidstærke?

Til gengæld er jeg ekstremt positiv over hvor meget greb de har i vådt vejr til trods for at de er slidte. Jeg har aldrig prøvet noget lignende!
Peter Juul
E39 523i ´99 Touring
Ex. E34 518i
MTB Magasin http://mtbsporet.dk
Test & Bedst http://testogbedst.dk
Brugeravatar
nilsrj
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 39
Tilmeldt: lør 2. sep 2006 21:43
Navn: nils
By: Roskilde

Re: Bagdæk

Indlæg af nilsrj »

Det slår mig at det er alle touring folkende der oplever det samme (har selv en touring). Jeg begynder at tro det ujævne slid skyldes konstruktionen. Touring'er har mig bekendt et andet baghjulsophæng end sedan modellerne. Noget med at kunne få plads til et fladt bagagerum. Som Pjuul skriver har bilen et godt vejgreb for en stadtioncar. Jeg tror BMW opnår det gode vejgreb ved at give baghjulene negativ camper (Se billede). Man kan ligefrem se det når man står bag bilen. Den skræver. Så min konklusion er derfor at man bare må leve med et skæve slid og at bilen ikke fejler noget. Så må fruen undvære en wellness weekend så bimmer kan få nye sutter

Om Hankook dæk er mindre slidstærke. Det kan vel kun afgøres ved at sætte et andet mærke på samme bil og så se hvordan det går


Mvh. Nils
E39 523i Touring 1998
Brugeravatar
pedersen
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 306
Tilmeldt: tors 7. okt 2010 16:56
Navn: Jan Pedersen
By: Herning/Midtjylland

Re: Bagdæk

Indlæg af pedersen »

Mon ikke, når alt kommer til alt, at det alligevel skyldes en halv slidt undervogn eller en dårlig sporing ELLER en for sænket undervogn med meget negativ camber tilfølge? Nægter simpelthen at tro, at BMW har lavet en bil som SKAL æde et sæt dæk på 20tkm...
Venlig hilsen Jan
BMW E39 528i Steptronic 1999
Brugeravatar
seldum
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 391
Tilmeldt: lør 9. okt 2010 15:44
Navn: Seldum
By: Kongsted

Re: Bagdæk

Indlæg af seldum »

Jeg har helt jævnt slid på begge bagdæk. Bruger continental sport contact 5 på mine 19".

De har kørt 2 sæsonner = ca. 50k med motorvejskørsel fra helt nye.

De er slidt ned nu, men den gik alligevel igennem syn i sidte uge.


Bedste BMW hilsner
Michael.
-------------------------
E61 530d - 08/2005
Brugeravatar
LarsHansen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1965
Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 22:54
Navn: Lars Hansen
By: Arlöv
Kontakt:

Re: Bagdæk

Indlæg af LarsHansen »

Dårlig sporing og forkert ET giver den slags problemer.

Husk at sporing er individuelt for hvilket hjul du monterer. Principielt skal du spore når du skifter dæk og fælge og faktisk også når dine dæk er slidt halvt ned.

Jeg har haft samme problem og efter sporing er problemet helt væk. Jeg går sgu ikke på den med en fejlkonstruktion fra BMW's side. Så var det rette efter ganske kort tid og modellen levede fra 1997 til 2004 (Touring) med lidt forskelige ændringer hen ad vejen.
Mvh. Lars
E39 540i Touring
Besvar