E39 : valg af DME efter motor swap 2,5-2,8

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Brugeravatar
janl
Super Star
Super Star
Indlæg: 1740
Tilmeldt: tirs 6. jan 2009 11:02
Navn: Jan Ladefoged
By: Brønshøj

Re: E39 : valg af DME efter motor swap 2,5-2,8

Indlæg af janl »

Jo det var en M25B25 og den står til salg herinde for 2800kr. excl. generator og servopumpe og starter.
Jeg har lige fået tilbudt en DME for 500kr med præcis samme tal som den nuværende så jeg vover mig nu ud i at forsøge kodning af ISN nr. fra DME'en til EWS'en vha Carsoft og alternativt INPA som dog endnu ikke er prøvet i praksis.
Batteriet ER jo konstant strøm men du mener vel at der skal tænding på?
Mvh. Jan Ladefoged
Tidl BMW'ere
E30 320/323/325 årg 1984 i 11år
E30 320/325 årg 1989 i 3år
E39 523/528 årg 1996 i 6år
E39 523iA årg 1999 i 1/2år
E61 523i årg 2006 i 4år.
F36 420d årg 2015 i 5mdr -> Solgt !
Bye bye BMW :shock:
Takenobu
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 772
Tilmeldt: ons 11. mar 2009 14:13
Geografisk sted: Amager
Navn: Peter T.
By: Amager

Re: E39 : valg af DME efter motor swap 2,5-2,8

Indlæg af Takenobu »

Uha 2800 kr. generator og servopumpe er vel det samme som på min M52B20? Sådan en motor vejer da en 160-170 kg... det er da ellers ikke lige noget man flytter?

Det jeg glemte at skrive var at man skulle have en lader (helst BMW) - har jeg læst - som leverer konstant strøm til bilen, spændingen skal vist være nogenlunde stabil (hjælper vist at tænde lygter).

Efter hvad jeg har læst kan man bruge pasoft eller winkpf til at omkode ens ECU.
Mvh. Peter
BMW E60 LCI 525d 2007
Brugeravatar
plpoulsen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1708
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:55
Navn: Per Legarth
By: Randers

Re: E39 : valg af DME efter motor swap 2,5-2,8

Indlæg af plpoulsen »

Hej Jan,

du skal være opmærksom på at hvis den DME, du er blevet tilbudt, er fra en bil efter 9/97 så er den tilpasset en EWS III (3.3) hvor DME ikke har en fast ISN, men derimod får indkodet en kodetabel(Rolling Code Table) fra EWS første gang DME bliver programmeret til bilen. Det gør at den DME kun kan bruges med en EWS der har den specifikke kodetabel.

Derfor skal du have den EWS med der er kodet til DME. Altså hvis den er fra efter 9/97.

Med hensyn til kodning så er det et krav at have en kraftig lader på der kan holde spændingen stabil.

Mvh Per
Mvh. Per

Mail: per@carwizard.dk
Brugeravatar
janl
Super Star
Super Star
Indlæg: 1740
Tilmeldt: tirs 6. jan 2009 11:02
Navn: Jan Ladefoged
By: Brønshøj

Re: E39 : valg af DME efter motor swap 2,5-2,8

Indlæg af janl »

Hej Per

Tak for info'en.
Ja jeg har støvsuget nettet og læst om de EWS versioner der findes og den tilbudte DME er fra 96 og kører som min med EWS 2 dvs fast ISN så det skulle være ligetil.
Skulle det ikke være nok blot at slå lyset fra? Mit batteri er et Varta og fra 2009
Mvh. Jan Ladefoged
Tidl BMW'ere
E30 320/323/325 årg 1984 i 11år
E30 320/325 årg 1989 i 3år
E39 523/528 årg 1996 i 6år
E39 523iA årg 1999 i 1/2år
E61 523i årg 2006 i 4år.
F36 420d årg 2015 i 5mdr -> Solgt !
Bye bye BMW :shock:
Takenobu
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 772
Tilmeldt: ons 11. mar 2009 14:13
Geografisk sted: Amager
Navn: Peter T.
By: Amager

Re: E39 : valg af DME efter motor swap 2,5-2,8

Indlæg af Takenobu »

Jeg synes ikke jeg kan finde nogen annonce på den motor...
Mvh. Peter
BMW E60 LCI 525d 2007
Brugeravatar
janl
Super Star
Super Star
Indlæg: 1740
Tilmeldt: tirs 6. jan 2009 11:02
Navn: Jan Ladefoged
By: Brønshøj

Re: E39 : valg af DME efter motor swap 2,5-2,8

Indlæg af janl »

Det kan du da have ret...men her er et link til DBA http://www.dba.dk/bmw-e39-523-aarg-1996 ... -70283445/
Mvh. Jan Ladefoged
Tidl BMW'ere
E30 320/323/325 årg 1984 i 11år
E30 320/325 årg 1989 i 3år
E39 523/528 årg 1996 i 6år
E39 523iA årg 1999 i 1/2år
E61 523i årg 2006 i 4år.
F36 420d årg 2015 i 5mdr -> Solgt !
Bye bye BMW :shock:
Brugeravatar
plpoulsen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1708
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:55
Navn: Per Legarth
By: Randers

Re: E39 : valg af DME efter motor swap 2,5-2,8

Indlæg af plpoulsen »

Hvis du sørger for det er ladet helt op så burde det være nok til bare at omprogrammere DME, det tager jo ikke lang tid på en E39. Men det er da tilrådeligt at have en lader på for at holde spændingen konstant da udsving i spændingen kan give fejl på data under skrivning til DME.
Fra bmw's side er det et krav der er en lader på med en kapacitet på 45A.

Ja når det er en EWS III (3.2) så skal din EWS bare have overført ISN fra DME.

Er du sikker på du har EWS III (3.2) for det kom først på E39 fra 3/97 og indtil 9/97 hvor de skiftede til EWS III (3.3)?

Før 3/97 brugte de EWS II.

Mvh Per
Mvh. Per

Mail: per@carwizard.dk
Besvar