530d ryger meget når den er kold

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Besvar
Brugeravatar
jodde
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 437
Tilmeldt: tors 9. apr 2009 21:59
Navn: Jesper Albech
By: Djursland

530d ryger meget når den er kold

Indlæg af jodde »

Hej,

Min E39 530d fra 06/2001 er begyndt at ryge meget ud af udstødningen, når bilen er kold.
Ved ikke om det har stået på i længere tid, men her i de mørke vintermorgener, er det meget tydeligt. Især når lyset fra de bagvedkørende "rammer rigtigt". Så kan jeg i sidespejlet tydeligt se kraftig røg.

Når bilen er blevet driftvarm, eller når jeg har kørt ca 10-15 km, kan jeg ikke se røgudviklingen mere, så mener "kun" problemet er der ved kold motor.

Som nævnt lægger jeg mest mærke til det morgen/aften. Men ser det jo i bak- & sidespejl, så ved ikke hvilken farve røgen har.

I sidste uge holdt jeg efter få kilometers kørsel, bag en VW-transporter, i et lyskryds. Den røg også meget kraftigt i tomgangen, og jeg skulle næsten tænde tågelyset for at se den, selvom jeg holdt lige bagved den
Kiggede så i bakspejlet, for at se hvordan der så ud bag min egen bil, og der kunne jeg næsten ikke se noget... Meget røg slørede "alt", og kunne se, at da jeg satte igang, holdt den bagvedkørende meget behørig afstand. Så det har sikkert været til stor gene for ham/hende

Har forelagt problemet for mit lokale værksted, der spørger ind til om bilen bruger olie. Fik lavet olieservice for ca 8000 km siden, og har ikke efterfyldt olie endnu. Men den er godt nok meget sort at se på. Mekanikerens bud var, at cyklonfilteret (der ikke blev skiftet ved sidste service) måske var stoppet, hvilket kunne forklare den kraftige røgudvikling.

Men vil der så ikke være røg fra bilen hele tiden ?

Håber nogen har et bud på en løsning, for er sgu næsten flov over at give bilen lidt gas, indtil den har kørt 15-20 km, da jeg ellers forpester mine omgivelser uhensigtsmæssigt meget.

På forhånd tak
----------------------------------------------------------

Med venlig hilsen
Jesper Albech.

Tidligere BMW’er:
BMW E39 530da 2001 Sedan
BMW F34 318d GT
BMW F31 320d
BMW F31 320d LCI
BMW F36 420i Gran Coupé
Brugeravatar
Kurt
Super Star
Super Star
Indlæg: 1521
Tilmeldt: fre 9. mar 2007 09:55
Navn: Kurt Larsen
By: Odense

Re: 530d ryger meget når den er kold

Indlæg af Kurt »

Det er nomalt når det er koldt, at der kommer kondens i udstødningen, som giver hvid røg.. evt. kan du jo prøve at lugte til røgen og lugter den ikke af olie eller diesel, kan du roligt køre.. din olie er også nomal.. en diesel farver hurtigt olien sort..
Mvh. Kurt
E39 520 1996 solgt

Volvo S40 2.4 2004
Besvar