Ventil løftere

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Besvar
Brugeravatar
Gazelle
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 13
Tilmeldt: fre 9. apr 2010 13:14
Navn: Henrik Jacobsen
By: Sæt venligst by eller område her

Ventil løftere

Indlæg af Gazelle »

Hejsa...har en e34 M50 der tikker når den bliver varm. Jeg regner med at det er ventil løfterne der er blevet trætte ( 280000 km ). Hvor besværligt er det at skifte ? Jeg er rimelig færm med værktøj go biler, men har endnu ikke fundet en god værksteds manual. ( er der nogle der har et link til en manual ? ) Skal der bruge spec, værktøj til knasterne osv.....er der nogen der har nogle gode råd....på forhånd tak.
Henrik
Brugeravatar
Kurt
Super Star
Super Star
Indlæg: 1521
Tilmeldt: fre 9. mar 2007 09:55
Navn: Kurt Larsen
By: Odense

Re: Ventil løftere

Indlæg af Kurt »

Hvis den er uden Vanos..?? så er det lige ud af landevejen.. du skal bruge låseværktøj til knasterne, en dorn eller et bor til at låse svinghjul og evt. en clips til at låse kædestrammeren ved knastkæden og en blind makker til selve knastkæden, som skrues ind der hvor kædestrammeren sidder.. og når du samler igen, SKAL du være meget påpasselig med at spænde knasterne jævn og lidt af gangen, da knasterne er MEGET skrøbelige oh knækker MEGET nemt..
Mvh. Kurt
E39 520 1996 solgt

Volvo S40 2.4 2004
Brugeravatar
Gazelle
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 13
Tilmeldt: fre 9. apr 2010 13:14
Navn: Henrik Jacobsen
By: Sæt venligst by eller område her

Re: Ventil løftere

Indlæg af Gazelle »

Hvordan ser jeg om den er uden vanos..? jeg er ny med denne type motor, har været tidligere rodet meget med M20 motoren. Det er 24 ventilers sag fra 1995...tror umiddelbart at den er med Vanos....Er der et motor nummer der indikere at det er med/uden vanos ?
Brugeravatar
Kurt
Super Star
Super Star
Indlæg: 1521
Tilmeldt: fre 9. mar 2007 09:55
Navn: Kurt Larsen
By: Odense

Re: Ventil løftere

Indlæg af Kurt »

Tror også den er med Vanos, når den er fra 95, du kan se det på ventildækslet, ud mod køleren, har den med Vanos en bule ud mod køleren, uden Vanos, er dækslet ens hele vejen over..

Billede med Vanos..
Mvh. Kurt
E39 520 1996 solgt

Volvo S40 2.4 2004
Brugeravatar
lund8200
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 334
Tilmeldt: tirs 13. apr 2010 20:07
Navn: Thomas Lund
By: Århus

Re: Ventil løftere

Indlæg af lund8200 »

Hvis det er en vanos model, så vær opmærksom på om det ikke er din vanos enhed der larmer istedet, hydraliske løftere plejer at tikke når bilen startes indtil der er ordenligt olietryk på.
Er du overbevist om at det er løfterne vil jeg anbefale dig at prøve med en olierense kur først, for eksempel Bell Add, kombineret med et olieskift.
Tit kan der med tiden sætte sig lidt skidt/belægninger i løfterne som stopper for olie tilførslen.
Og er det din vanos så har jeg en nyrenoveret liggende.


Mvh. Thomas Lund
E39 523i/2.8
Brugeravatar
lund8200
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 334
Tilmeldt: tirs 13. apr 2010 20:07
Navn: Thomas Lund
By: Århus

Re: Ventil løftere

Indlæg af lund8200 »

Men her har du en ide om hvad du kan forvente med hensyn til timing af knastkæden på en vanos model.
http://www.youtube.com/watch?v=zdfISjWdzrs


Mvh. Thomas Lund
E39 523i/2.8
Brugeravatar
Gazelle
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 13
Tilmeldt: fre 9. apr 2010 13:14
Navn: Henrik Jacobsen
By: Sæt venligst by eller område her

Re: Ventil løftere

Indlæg af Gazelle »

Tak for billedet Kurt...min er også med vanos. Og tak for linket til youtube, der findes jo alt, også en video hvor man kan høre en defekt vanos, og jeg bliver i tvivel om ikke min lyder på samme måde. Det vil jeg lige teste i morgen. Det der er karakteristisk med min motor er at den først begynder at tikke når den bliver varm. Ved i om det er sådan med en defekt vanos....olien bliver varm og vanos kan ikke holde trykket ?

mvh

Henrik
Brugeravatar
Kurt
Super Star
Super Star
Indlæg: 1521
Tilmeldt: fre 9. mar 2007 09:55
Navn: Kurt Larsen
By: Odense

Re: Ventil løftere

Indlæg af Kurt »

Henrik Jacobsen: Tag en lang skruetrækker, hold den på de steder du vil lytte og læg øret til skaftet, så kan du høre mange ting.. Defekt Vanos tikker ikke som en ventil, men skaller/larmer mere..
Mvh. Kurt
E39 520 1996 solgt

Volvo S40 2.4 2004
Brugeravatar
johnson
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: tors 6. aug 2009 08:38
Navn: Frank Johnson
By: Stevns (dgl. i Kbh.)

Re: Ventil løftere

Indlæg af johnson »

Hej

hvis det er, så har jeg vanos værktøj, og kan godt reppe ventilløfter og evt. vanos for dig.

Frank
22524669


Mvh. Frank
E39 528i touring 1997
Besvar