hej nej har ikke gjort det før men har læst lidt om det...
Men har tænkt mig at løfte bilen op på 4 opklodsningsbukke(så den står lige) så jeg har plads under den...bundplade af og så skifte filter..plade på igen med ny pakning og så starte bilen i "D" og så pumpe olie ind ingen til det kommer ud igen..er det helt forkert??
e34 automatgear problemer
Re: e34 automatgear problemer
Har tænkt mig at købe denne olie...
Castrol ATF TQ DIII (Dexron III) er den ok?
balte skrev:
> Hej har en e34 årg 91 som lige pludselig er begyndt at går i nødprogram på gearkasssen..
> Den gør det periodisk og kørte hele dagen igår uden problemer men så her til morgen gik den i nødprogram igen men efter en tur på tanken(motoren slukket)virkede den fint igen!!! Bilen havde også lidt startproblemer her til morgen og startede først efter 4 forsøg...starteren kører fint rundt...nogen der har goe ideer til hvad det kan være??
> Mvh Claus
Castrol ATF TQ DIII (Dexron III) er den ok?
balte skrev:
> Hej har en e34 årg 91 som lige pludselig er begyndt at går i nødprogram på gearkasssen..
> Den gør det periodisk og kørte hele dagen igår uden problemer men så her til morgen gik den i nødprogram igen men efter en tur på tanken(motoren slukket)virkede den fint igen!!! Bilen havde også lidt startproblemer her til morgen og startede først efter 4 forsøg...starteren kører fint rundt...nogen der har goe ideer til hvad det kan være??
> Mvh Claus
- E60Vest
- Senior Bruger
- Indlæg: 911
- Tilmeldt: man 27. sep 2010 16:27
- Navn: B. Andersen
- By: Vestjylland
Re: e34 automatgear problemer
Hej balte
Hvis du har tænkt dig at gøre som du beskriver , ja så kan du nok være næsten sikker på at ødelægge din auto. gearkasse , den må aldrig og jeg gentager aldrig startes op uden olie i ( ja jeg ved godt at der stadig er ca 3.5-4 Liter i konverteren ,MEN det er altså IKKE nok ) , da den så ødelægger "glidepladerne" indeni gearkassen.
Du skal gøre som følger , og det gælder også for E39'ere
Kør bilen/gearkassen driftsvarm , kør derefter bilen på en lift eller over en smøregrav ( eller klods den vandret op ) , tap olien af via. aftapningsskruen ( lille unbracobolt forest på gearkassen ) , når den har tømt det den kan ad den vej , så sæt bolten i igen ( med ny alu./bronze skive ) spænd den til.
Løsen/afmonter nu bundkaret , og løft dette forsigtigt ned , hold den ca. 30 cm under gearkassen og afmonter nu filteret ( de 3 torxskruer ) , pas på ! ,der kommer nu ca 0.25-0.35 Liter varm olie ud/ned ( som nu forhåbentlig bliver opfanget af bundkaret ).
Rør ikke ved noget af den "blotlagte" underdel af auto. gearkassen ( især vigtig på E6x , E9x E7x etc. pga af meget følsom gearkasse elektronik ) , lad den dryppe af i fred , læg evt. en klud el. andet under på jorden.
Tøm bundkaret for olie , gør det rent med en ren fnugfri klud ( husk at rengøre magneter : 2 stk )
Monter det nye filter og bundkar/pakning , husk ikke at "voldspænde" boltene , spændes med ca. 20-30Nm , afmonter den grønne ( normalt grøn ) plasticprop i bagenden af bundkaret og løsen/afmonter den store unbracobolt oppe i hullet ( 14mm unbracotop , hvis jeg husker rigtigt ).
Påfyld nu gearolie ca. 3.0-3.4 Liter ( gearkassen skal være mellem 40-50 grader varm når det gøres ) til det "drypper" ud ved hullet.
Start bilen , ved tomgang skiftes gearvælgeren igennem alle gearne ( P-R-N etc.) , for til slut at blive stillet i "N" , lad bilen fortsat gå i tomgang.
Nu efterfyldes der med gearolie til det igen "drypper" ude ved hullet , spænd den store unbracobilt/prop i igen ( husk ny alu./bronze pakning)
Ovenstående er "uden ansvar" , men det er sådan jeg har fået det forklaret af mit Aut. BMW værksted år tilbage , og det er den fremgangsmåde jeg har brugt de sidste 14 år på alle mine BMW'er med auto. gearkasser ( E30 , E34 , E36 , E39 , E46 , og nu E60 ), og det uden problemer
Der er nu ialt brugt ca. 4 Liter olie , og du kan igen køre sikkert de næste 2 år/60tkm hvad din gearkasse angår
NB: Virker som en udemærket olie , den du nævner
Hvis du har tænkt dig at gøre som du beskriver , ja så kan du nok være næsten sikker på at ødelægge din auto. gearkasse , den må aldrig og jeg gentager aldrig startes op uden olie i ( ja jeg ved godt at der stadig er ca 3.5-4 Liter i konverteren ,MEN det er altså IKKE nok ) , da den så ødelægger "glidepladerne" indeni gearkassen.
Du skal gøre som følger , og det gælder også for E39'ere
Kør bilen/gearkassen driftsvarm , kør derefter bilen på en lift eller over en smøregrav ( eller klods den vandret op ) , tap olien af via. aftapningsskruen ( lille unbracobolt forest på gearkassen ) , når den har tømt det den kan ad den vej , så sæt bolten i igen ( med ny alu./bronze skive ) spænd den til.
Løsen/afmonter nu bundkaret , og løft dette forsigtigt ned , hold den ca. 30 cm under gearkassen og afmonter nu filteret ( de 3 torxskruer ) , pas på ! ,der kommer nu ca 0.25-0.35 Liter varm olie ud/ned ( som nu forhåbentlig bliver opfanget af bundkaret ).
Rør ikke ved noget af den "blotlagte" underdel af auto. gearkassen ( især vigtig på E6x , E9x E7x etc. pga af meget følsom gearkasse elektronik ) , lad den dryppe af i fred , læg evt. en klud el. andet under på jorden.
Tøm bundkaret for olie , gør det rent med en ren fnugfri klud ( husk at rengøre magneter : 2 stk )
Monter det nye filter og bundkar/pakning , husk ikke at "voldspænde" boltene , spændes med ca. 20-30Nm , afmonter den grønne ( normalt grøn ) plasticprop i bagenden af bundkaret og løsen/afmonter den store unbracobolt oppe i hullet ( 14mm unbracotop , hvis jeg husker rigtigt ).
Påfyld nu gearolie ca. 3.0-3.4 Liter ( gearkassen skal være mellem 40-50 grader varm når det gøres ) til det "drypper" ud ved hullet.
Start bilen , ved tomgang skiftes gearvælgeren igennem alle gearne ( P-R-N etc.) , for til slut at blive stillet i "N" , lad bilen fortsat gå i tomgang.
Nu efterfyldes der med gearolie til det igen "drypper" ude ved hullet , spænd den store unbracobilt/prop i igen ( husk ny alu./bronze pakning)
Ovenstående er "uden ansvar" , men det er sådan jeg har fået det forklaret af mit Aut. BMW værksted år tilbage , og det er den fremgangsmåde jeg har brugt de sidste 14 år på alle mine BMW'er med auto. gearkasser ( E30 , E34 , E36 , E39 , E46 , og nu E60 ), og det uden problemer
Der er nu ialt brugt ca. 4 Liter olie , og du kan igen køre sikkert de næste 2 år/60tkm hvad din gearkasse angår
NB: Virker som en udemærket olie , den du nævner
Mvh. B.Andersen
E60Vest
E60Vest
- 97746117
- Super Star
- Indlæg: 1004
- Tilmeldt: ons 12. nov 2008 20:45
- Navn: Peter Kibsgaard
- By: Sundby Mors
Re: e34 automatgear problemer
de gange jeg har skiftet olie på mine, har jeg nu startet bilen, uden bundkar på gearkasse, i p eller n og bare lige ca 20 sek. til pumpen har tømt det sidste olie ud, der kommer halv til hel liter mere ud, det tar den nu ingen skade af, pladerne tører jo ikke ud sådan bare lige.
men som e60vest siger, fyld op, start så, og efterfyld, og når den er med sort plade, er castrol atf tq dIII glimrende olie
men som e60vest siger, fyld op, start så, og efterfyld, og når den er med sort plade, er castrol atf tq dIII glimrende olie
Mvh. Peter Kibsgaard
1 stk. E66 730ld individual `07, 2 stk. E39 525tds touring aut.´98, 1 stk. Toyota MR2 turbo´85, 1 stk. VW beach buggy´70
Tidl. Toyota Corolla van 1,8d turbo´86, Mazda mx5´90, BMW E34 525 tds van´95
1 stk. E66 730ld individual `07, 2 stk. E39 525tds touring aut.´98, 1 stk. Toyota MR2 turbo´85, 1 stk. VW beach buggy´70
Tidl. Toyota Corolla van 1,8d turbo´86, Mazda mx5´90, BMW E34 525 tds van´95
Re: e34 automatgear problemer
mange tak for jeres svar...vil jeg få skiftet imorgen + hardyskive den er noget mør/revnet kunne jeg se...
mhv Claus
mhv Claus
Re: e34 automatgear problemer
hej - jeg har fundet et data-blad over ZF 5HP18 Getrag - og der står 10,5 liter olie på kassen -