Bøsninger foran E39

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Besvar
Brugeravatar
HenrikV
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 575
Tilmeldt: søn 28. feb 2010 18:14
Navn: Henrik V
By: Nordsjælland

Bøsninger foran E39

Indlæg af HenrikV »

Jeg har prøvet at søge på forum uden held. Men min E39 er begyndt at sige en klonk lyd når man sætter i gang efter at have bremset for f.eks rødt lys.
Så det lyder som en bøsning/bærearm der er træt. Så jeg tænkte at jeg ville skifte dem alle på en gang. Derfor har jeg et par spørgsmål:
1) nogen der har erfaringer med de bærearme man kan købe hos Koed?
Jeg har set at man hos Shitman, kan købe nogen de kalder heavy-duty, er de bedre?
eller skal man bare holde sig til originale?
2) er det rigtigt forstået at der ikke er en "trekantet" bærearm som f.eks på E36, men derimod 2 arme i hver side, med henholdsvis en bøsning i den ene ende og et kugleled i den anden?
3) er der andre ting end de 2 arme i hver side man bør skifte samtidig?
Med venlig hilsen Henrik Veit
E70 X5 35d 2007
E39 530i Touring 2001
E39 528i Sedan 1998
Brugeravatar
LarsHansen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1965
Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 22:54
Navn: Lars Hansen
By: Arlöv
Kontakt:

Re: Bøsninger foran E39

Indlæg af LarsHansen »

Hey Henrik


Det hjælper måske lidt hvis du starter med at fortælle hvilken model E39 du har...Bare en tanke...


MVH. Lars H
Mvh. Lars
E39 540i Touring
Brugeravatar
HenrikV
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 575
Tilmeldt: søn 28. feb 2010 18:14
Navn: Henrik V
By: Nordsjælland

Re: Bøsninger foran E39

Indlæg af HenrikV »

Hmm tjaa... men det er en 6-benet... som de fleste
Med venlig hilsen Henrik Veit
E70 X5 35d 2007
E39 530i Touring 2001
E39 528i Sedan 1998
Brugeravatar
LarsHansen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1965
Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 22:54
Navn: Lars Hansen
By: Arlöv
Kontakt:

Re: Bøsninger foran E39

Indlæg af LarsHansen »

Hey Henrik


Tror faktisk der er ret mange herinde der kører V8 men lad nu det være.

BMW er kendt for gode og dynamiske køreregenskaber men absolut ikke for holdbare og solide undervognskomponenter, nærmest de modsatte. Undervognene er for klejne til de tunge biler og kraftige motorer.

Hvis din dyt "klonker" når du kører på ujævn vej eller over f.eks. brosten, skal du kigge på dine stabilisatorarme eller "kødben". De er garanteret færdige og der er det nok en god idé at bruge Heavy Duty-enheder. Jeg skifter mine for hver 15-20.000 km. og det er jeg godt træt af.
Jeg har prøvet både originale og Schmiedmann og det er der ingen forskel på. Nu skal de der HD-enheder testes af. det kan ikke blive værre end det er og de koster ikke ret meget mere end de normale.

Ellers er det korrekt at der de 2 arme i hver side som du beskriver. Få bilen på en lift og ryk godt i tingene. Der må ikke være slør nogen steder.
Gummibøsningerne, som KAN skiftes, er ikke for gode. Hvis de er gået, så skift hele armen med bærekugler og bøsninger. Er noget slidt, er det hele slidt. Husk i øvrigt at kontrolerer din bærekugler med en stor polygrib- eller rørtang mens bilen hænger oppe.

Når alt dette er sagt, er det ikke en klonk-lyd ved opstart der har gjort at jeg har opdaget slidte undervognskomponenter. Tror faktisk ikke at jeg har prøvet det med klonk-lyde ved opstart overhovedet. Den slags plejer at være bremseklodser der hopper og danser i i calipre og åg.


MVH. Lars H
Mvh. Lars
E39 540i Touring
Brugeravatar
HenrikV
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 575
Tilmeldt: søn 28. feb 2010 18:14
Navn: Henrik V
By: Nordsjælland

Re: Bøsninger foran E39

Indlæg af HenrikV »

Hej Lars
Tak for info...
Jeg tror ikke det er bremserne, jeg er ret sikker på at det er en undervognsdel...
De gummibøsninger du skriver om, er det ikke dem der sidder i en af de 2 arme ?
Med venlig hilsen Henrik Veit
E70 X5 35d 2007
E39 530i Touring 2001
E39 528i Sedan 1998
Brugeravatar
LarsHansen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1965
Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 22:54
Navn: Lars Hansen
By: Arlöv
Kontakt:

Re: Bøsninger foran E39

Indlæg af LarsHansen »

Hej Henrih


Kig lidt på denne tegning:

http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=31&fg=05

Enhed nr. 4 og bøsningen nr. 5 samt enhed nr. 11 er de steder der normalt frembyder problemer med styretøjet og får bilen til at sige lyde og ryste.

Som du kan se sidder der bærekugler på dem begge. Det er derfor jeg finder det smartest at skifte det hele på een gang. Når noget er slidt, er det andet det sikkert også.


MVH. Lars H
Mvh. Lars
E39 540i Touring
Brugeravatar
HenrikV
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 575
Tilmeldt: søn 28. feb 2010 18:14
Navn: Henrik V
By: Nordsjælland

Re: Bøsninger foran E39

Indlæg af HenrikV »

Okay så er vi enige, det er bare fordi at hvis man kigger hos Koed, så kan begge disse "arme" (nr 4+11) købes MED bøsninger.
Tror jeg skifter alle sammen, så burde det virke et par år igen.
Er det ligeså meget "lige ud af landevejen" at skifte som det ser ud til?
Med venlig hilsen Henrik Veit
E70 X5 35d 2007
E39 530i Touring 2001
E39 528i Sedan 1998
Brugeravatar
LarsHansen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1965
Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 22:54
Navn: Lars Hansen
By: Arlöv
Kontakt:

Re: Bøsninger foran E39

Indlæg af LarsHansen »

NEJ, Henrik !


Eller jo, hvis du ved hvad du gør og har prøvet det før.

Problemet er at alting er groet sammen og alene at få bærekuglerne ud af de koniske huller, kræver en masse erfaring og det kan, selv om du har en lift, sagtens tage en hel eftermiddag.

Så er der den lange bolt der går igennem bøsningen (nr. 5) Den kræver en del snilde og en masse drejen hjulet frem og tilbage at få ud.

Alt dette er selvfølgelig sagt ud fra erfaringerne fra min egen som er en V8er og vores biler er ikke helt ens. Det er muligt at der er mere plads at komme rundt på end på min, men det der vokser sammen er sgu det samme og det er noget der sætter grå hår i hovedet på selv garvede mekanikkere. Der sker altså ting og sager når man sætter koniske jernbolte i aluminiumsbøsninger. Så er der dømt fast arbejde at få lortet fra hinanden.

Du skal alierer dig med een der har gjort det før, for ellers kører du sur i opgaven mens hele lortet er gået i skildt ad.

Husk at skifte nr. 6 på dette billede.

http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=31&fg=10

De er ofte kilde til store problemer.


MVH. Lars H
Mvh. Lars
E39 540i Touring
Brugeravatar
HenrikV
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 575
Tilmeldt: søn 28. feb 2010 18:14
Navn: Henrik V
By: Nordsjælland

Re: Bøsninger foran E39

Indlæg af HenrikV »

Altså jeg har gjort det masser af gange på E30 og E36, men det er muligvis HELT anderledes... Men ved godt at gamle biler ruster sammen
Med venlig hilsen Henrik Veit
E70 X5 35d 2007
E39 530i Touring 2001
E39 528i Sedan 1998
Brugeravatar
LarsHansen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1965
Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 22:54
Navn: Lars Hansen
By: Arlöv
Kontakt:

Re: Bøsninger foran E39

Indlæg af LarsHansen »

Problemet i dette tilfælde er at en stor del af din undervogn er aluminium og at jern og aluminium gror sammen som ind i helvedet.
Det er fint hvis du har noget erfaring men bliv ikke overrasket hvis du skal arbejde meget længere end du plejer på hver enkelt skrue og møtrik.

Fortæl hvordan det arbejdet skrider frem.


MVH: Lars H
Mvh. Lars
E39 540i Touring
Besvar