e39 - olie i motorrummet

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Besvar
Brugeravatar
admin
Administrator
Administrator
Indlæg: 2867
Tilmeldt: tirs 19. maj 2015 10:26
Navn: Mogens Juhl
By: Viby Sjælland
Kontakt:

e39 - olie i motorrummet

Indlæg af admin »

Har en 525i fra 2002 med 160000 km på klokken.
Har fået skiftet topdæksel/ventildæksel-pakning for et par måneder siden da der pludselig var oliesvineri til højre i motorrummet (over generatoren, men under topdækslet).
4 uger efter skiftede de den igen og nu er den 3 uger efter, gal igen. Hvor faen er den gal? Det er olie der i små mængder bliver "smidt ud" kan jeg se. Olien sidder på den store slange over til køleren og på karossen. Kunne det ikke være en anden pakning end den der er skiftet?
Mvh

Mogens Juhl
http://5erbmw.dk/forum
BMW F45 225xe M-Sport - 2017
BMW F20 LCI 118ia M-Sport - 2018
BMW E36 Compact 316I - 1997
Brugeravatar
adamzack
Super Star
Super Star
Indlæg: 1442
Tilmeldt: ons 3. sep 2008 03:22
Geografisk sted: Nordsjælland
Navn: Allan Ash
By: Farum

Re: e39 - olie i motorrummet

Indlæg af adamzack »

Har svært ved at forstille mig at det er samlet korrekt.

Inden man maler fanden på væggen, ville jeg sikre mig at der anvendt den rigtige pakning. Der skal også anvendes nye bolte.

Er det en orginal pakning?
Hvad var årsgagen til at du fik pakningen skiftet i starten? Samme problem?
Med Venlig Hilsen Allan

Tidl E39 528i 2/1998
VW Touran 1.4 TSI 150 Comfortline 2018
Seat Leon sports tourer 2020
Brugeravatar
BMWNørden
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 197
Tilmeldt: ons 5. mar 2008 20:28
Navn: Lars Klausen
By: Odense

Re: e39 - olie i motorrummet

Indlæg af BMWNørden »

Hvad med krumtapudluftningsfilteret? Hvis det er stoppet, kan de vist godt "spytte" lidt. Vh Lars

Mvh. Lars / BMWNørden
E91 320d Touring M-sport steptronic & E30 320i Cabrio
tidl.E46 328i M-sport, E46 330xi Touring, E39 530D Touring steptronic, E46 323ci steptronic, 318i, 320i, Xantia, BX, osv osv...
Brugeravatar
LarsHansen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1965
Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 22:54
Navn: Lars Hansen
By: Arlöv
Kontakt:

Re: e39 - olie i motorrummet

Indlæg af LarsHansen »

Til Adam. Hvorfor nye bolte som ikke er strækbolte og som kun spændes med 15 max 20 Nm ?

Til Ulrik. Er du sikker på hvor olien kommer fra og husker du at rense den gamle pakning HELT af ?

Er ikke helt klar over hvordan pakningen ser ud, men hvis der er bue på den ved knasten, skal den pakkes ekstra med flydende i overgangen.

Den eneste gang jeg har haft olie i motorrummet på min 540, var da pakningen på beholderen til oliefilteret valgte at give op, men det er kun sket een gang.


MVH. Lars H
Mvh. Lars
E39 540i Touring
Brugeravatar
adamzack
Super Star
Super Star
Indlæg: 1442
Tilmeldt: ons 3. sep 2008 03:22
Geografisk sted: Nordsjælland
Navn: Allan Ash
By: Farum

Re: e39 - olie i motorrummet

Indlæg af adamzack »

Lars H skrev:
> Til Adam. Hvorfor nye bolte som ikke er strækbolte og som kun spændes med 15 max 20 Nm ?
>
.....

> Er ikke helt klar over hvordan pakningen ser ud, men hvis der er bue på den ved knasten, skal den pakkes ekstra med flydende i overgangen.
>
> Den eneste gang jeg har haft olie i motorrummet på min 540, var da pakningen på beholderen til oliefilteret valgte at give op, men det er kun sket een gang.
>
>
> MVH. Lars H


Hej Lars

Jeg ved ikke med sikkerhed hvorfor der skal nye bolte til

Jeg fik min topdækselpakning skiftet, da jeg fandt ud af der dryppede olie på manifolden, og endte med lugten af brænd platik i kabinen. http://bmw5er.dk/forum/download_thread. ... 1228657854

Jeg købte selv en orginal pakning fra koed, og lod min lokale automester skifte denne. Så vidt jeg husker, gik han meget op i at der skulle anvendes nye bolte, "hvis arbejdet skulle laves ordenligt". Det kunne der være adskillige årsager til. Men så meget forstand har jeg ikke på det som du har Lars

Kan også købes som et komplet sæt her http://www.schmiedmann.dk/5er_serien/E3 ... /Side1.htm

Kan ikke forstille mig at årsgen til Ulriks olieproblem, skyldes utæthed fra pakningen til beholderen til oliefilteret. Hvorfor var problemet midlertidig (3 uger) løst, efter udskift af pakningen?

Synes godt Ulrik kunne komme med lidt flere oplysninger.

Årsagen til udskiftingen af pakinkingen? Var der også lige meget oliesvineri før?

Hvordan så de 2 udskiftede pakninger ud ?

Har du en fornemmelse af om motoren/olien bliver for varm? Defekt termostat?

Er det en cykelmekaniker der har stået for udskiftningen?? Just kidding



PS Mit navn er Allan, ikke Adam
Med Venlig Hilsen Allan

Tidl E39 528i 2/1998
VW Touran 1.4 TSI 150 Comfortline 2018
Seat Leon sports tourer 2020
Brugeravatar
LarsHansen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1965
Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 22:54
Navn: Lars Hansen
By: Arlöv
Kontakt:

Re: e39 - olie i motorrummet

Indlæg af LarsHansen »

Hej Allan


Jeg kan godt se, at et sæt pakninger omfatter bolte og skiver, men jeg tænker på om det bare drejer sig om mersalg på samme måde som når man skifter bremsekoldser. Der følger nemlig friske bolte med til gliderne og de behøver heller ikke at blive skiftet andet end hvis de er kværnet eller på anden måde ødelagt.

At din lokale automester kun mener at det kan laves ordenligt hvis der skiftes bolte, må kræve en forklaring fra ham. Jeg har aldrig set nogle af mine kolleger skifte bolte andet end når een af dem var ødelagt eller forsvundet på gulvet.

Dermed ikke sagt at du og din mekanikker ikke kan have ret. Jeg undre mig bare...

Den med pakningen til filterdåsen er bare et skud i tågen fordi jeg selv har oplevet det.


MVH. Lars H
Mvh. Lars
E39 540i Touring
Brugeravatar
adamzack
Super Star
Super Star
Indlæg: 1442
Tilmeldt: ons 3. sep 2008 03:22
Geografisk sted: Nordsjælland
Navn: Allan Ash
By: Farum

Re: e39 - olie i motorrummet

Indlæg af adamzack »

Hej Lars

Som jeg nævne tidligere, kan jeg ikke sige med sikkerhed, hvorfor de skal skiftes. Det var bare et forslag, da jeg selv har været igennem udskiftingen, og jeg synes at det er gjort ordenligt. Nu siger heller jeg ikke at det var pakingenen der er årsagen til oliespildet, men vil være meget rart bekræfte eller afbekræfte denne, inden man malede fanden på væggen.

Jeg ville ønske at jeg bare havde 10% procent af din viden omkring biler, Lars. Jeg taler kun ud fra min egen mindre erfaring.

Nu har jeg heldigvis gemt kvitteringen fra dengang. Der står O-ringsæt skiftet (89 kr). Ikke noget om bolte! Så jeg tar muligvis fejl, ellers er de ikke blevet opkrævet. Topsdækselpakningen havde jeg selv købt
Med Venlig Hilsen Allan

Tidl E39 528i 2/1998
VW Touran 1.4 TSI 150 Comfortline 2018
Seat Leon sports tourer 2020
Brugeravatar
LarsHansen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1965
Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 22:54
Navn: Lars Hansen
By: Arlöv
Kontakt:

Re: e39 - olie i motorrummet

Indlæg af LarsHansen »

Hej igen Allan


(griner) Jamen det er da godt at DU kan se mit geni

Mine børn er voksne, så dem kan jeg ikke snyde mere og min kæreste har for længst gennemskuet mig. Vi 2 er nok de eneste der VED at jeg er genial...

Og så til Ulrik:

Har lige nærstuderet billederne lidt grundigere og der følger ingen bolte med til en 525 men når jeg kigger på pakningen er der ingen tvivl om, at den ikke "pakker" alene.
Sådan som den bugter sig og skal tætne i flere dimmensioner på een gang, kræver det mindst en klat sealer eller to for at der ikke slipper olie ud.
Alene de to pukler der er i enderne, er en sandsynlig kilde til manglende tæthed og det tyder olien på kølerslangen da også på.

På den igen mester!

Vær sikker på en grundig afrensning for gamle pakningrester af anlægsfladerne på både topstykke og dæksel og husk så sealer/flydende pakning, især på forhøjningerne i de to ender af pakningen.


MVH. Lars H
Mvh. Lars
E39 540i Touring
Besvar