Jeg har haft min E61 i fire år nu og det har kostet 3 sæt bagdæk. Alle tre gange pga. at de er slidt for meget på indersiden.
For 2 år siden fik jeg sporet bilen efter, at det skete anden gang på mine gamle 19" M5 fælge. Det kostede en revnet M5 fælg, så jeg købte brugte Hartge 20" fælge i stedet for sidste år.
Fik nye bagdæk på i sommers, men da jeg skulle skifte til vinter fælge i dag, så opdagede jeg, at det var galt igen... Se billedet. Det kunne være gået helt galt! Dækkene er 6 måneder gamle og har kørt ca. 12.000 km.
Hvad skal jeg gøre? En sporing mere? Kan det være undervognen / bøsninger osv. der skal skiftes? (bilen har kørt ca. 225.000 km)
Er ved, at være godt træt af at købe nye bagdæk hvert forår..
.
Min E61 ødelægger mine bagdæk
Min E61 ødelægger mine bagdæk
---------------------------
Hilsen Henrik
Nu BMW 535d touring (E61)
Før:
BMW 135i coupe (E82) - 2008
Mazda 6 MPS - 2006
Seat Leon TDI Top Sport - 2004
Opel Astra 2.0 16V Sport - 1998
Hilsen Henrik
Nu BMW 535d touring (E61)
Før:
BMW 135i coupe (E82) - 2008
Mazda 6 MPS - 2006
Seat Leon TDI Top Sport - 2004
Opel Astra 2.0 16V Sport - 1998
Re: Min E61 ødelægger mine bagdæk
Det ligner et for højt tryk. Det ser godt nok underligt ud. Er det run flat? Meget mystisk.
-------------------
Mvh. Claus L
E61 523i 2007
E46 320i 2002
Mvh. Claus L
E61 523i 2007
E46 320i 2002
Re: Min E61 ødelægger mine bagdæk
Det er ikke runflat og dæktryk er ok.
Her er den højre side. Den er ikke så gal som venstre, men stadigvæk er det meget tydeligt, at dækket er slidt alt for meget på indersiden.
Det er Pirelli P-Zero Nero og størrelsen er 285/25-20. Der er 245/30 foran og de fejler intet.
.
Her er den højre side. Den er ikke så gal som venstre, men stadigvæk er det meget tydeligt, at dækket er slidt alt for meget på indersiden.
Det er Pirelli P-Zero Nero og størrelsen er 285/25-20. Der er 245/30 foran og de fejler intet.
.
---------------------------
Hilsen Henrik
Nu BMW 535d touring (E61)
Før:
BMW 135i coupe (E82) - 2008
Mazda 6 MPS - 2006
Seat Leon TDI Top Sport - 2004
Opel Astra 2.0 16V Sport - 1998
Hilsen Henrik
Nu BMW 535d touring (E61)
Før:
BMW 135i coupe (E82) - 2008
Mazda 6 MPS - 2006
Seat Leon TDI Top Sport - 2004
Opel Astra 2.0 16V Sport - 1998
Re: Min E61 ødelægger mine bagdæk
Du skal klokkeklart have gennemgået din undervogn bag.
Med sådan et dieselmonster vil div bøsninger være en del hårdere belastet specielt hvis man bruger kræfterne.
Det er helt fint med 4 hjulsudmåling som du har fået gjort men mange tror desværre at så er alt i orden derfra.
En 4 hjulsudmåling er jo altid med bilen i hvile men når bilen kommer ud på vejen kan div hjulgeometrier helt og aldeles gå fløjten hvis der er træt gummi i undervognen.
Få en til at kigge på det det vel at mærke KENDER bil modellen.
Der skal gennegåes tværarme/skrå stræberarme/integralled/bagsvingere/4stk bagbrosbøsninger/kugleledsbøsninger (v. integralled).
En kendt E39 svaghed på touring'en er de 4 store bagbrosbøsniger som du ved samme lejlighed bør få tjekket da E61'eren sikkert har "arvet" denne lettere svaghed.
Med sådan et dieselmonster vil div bøsninger være en del hårdere belastet specielt hvis man bruger kræfterne.
Det er helt fint med 4 hjulsudmåling som du har fået gjort men mange tror desværre at så er alt i orden derfra.
En 4 hjulsudmåling er jo altid med bilen i hvile men når bilen kommer ud på vejen kan div hjulgeometrier helt og aldeles gå fløjten hvis der er træt gummi i undervognen.
Få en til at kigge på det det vel at mærke KENDER bil modellen.
Der skal gennegåes tværarme/skrå stræberarme/integralled/bagsvingere/4stk bagbrosbøsninger/kugleledsbøsninger (v. integralled).
En kendt E39 svaghed på touring'en er de 4 store bagbrosbøsniger som du ved samme lejlighed bør få tjekket da E61'eren sikkert har "arvet" denne lettere svaghed.
Mvh. Jan Ladefoged
Tidl BMW'ere
E30 320/323/325 årg 1984 i 11år
E30 320/325 årg 1989 i 3år
E39 523/528 årg 1996 i 6år
E39 523iA årg 1999 i 1/2år
E61 523i årg 2006 i 4år.
F36 420d årg 2015 i 5mdr -> Solgt !
Bye bye BMW
Tidl BMW'ere
E30 320/323/325 årg 1984 i 11år
E30 320/325 årg 1989 i 3år
E39 523/528 årg 1996 i 6år
E39 523iA årg 1999 i 1/2år
E61 523i årg 2006 i 4år.
F36 420d årg 2015 i 5mdr -> Solgt !
Bye bye BMW
- BoLarsen
- Senior Bruger
- Indlæg: 568
- Tilmeldt: lør 2. nov 2013 09:35
- Navn: Bo Sloth Larsen
- By: Frederikshavn
Re: Min E61 ødelægger mine bagdæk
Har du en udskrift af den 4 hjuls udmåling ?
Er bilen sænket ? En tommelfingerregel er at belastning/slid på undervognskomponenter/hjul øges med ca 60% når man øger fra 15" fælg til 16" fælg. Ikke at jeg tror det er sådan noget der er tilfældet her, ikke med det dækslid du præsenterer, men sænket/store alubasser, så skal undervogn være i orden og justeret korrekt, ellers går det hurtigt galt
Der er helt klart noget galt med enten spidsningen på baghjulene, eller camberen, når dækkende er slidt på den måde. Der er ikke så meget at være i tvivl om, hvis det skyldes en forkert justering af baghjulsophænget.
Bøsninger er osse en mulighed, men vil næææsten mene at hvis det var slidt(e) bøsninger, så vil det kunne mærkes.. Hvis man vel og mærke kan mærke det, det er ikke alle der ligger mærke til hvordan bilen opfører sig.
Men den har kmtal til at det i høj grad er en god mulighed, så få dem tjekket grundigt, en efter en. Der er mange.
Rigtig mange
Men prøv at start med dem ude ved hjulene.
Er bilen sænket ? En tommelfingerregel er at belastning/slid på undervognskomponenter/hjul øges med ca 60% når man øger fra 15" fælg til 16" fælg. Ikke at jeg tror det er sådan noget der er tilfældet her, ikke med det dækslid du præsenterer, men sænket/store alubasser, så skal undervogn være i orden og justeret korrekt, ellers går det hurtigt galt
Der er helt klart noget galt med enten spidsningen på baghjulene, eller camberen, når dækkende er slidt på den måde. Der er ikke så meget at være i tvivl om, hvis det skyldes en forkert justering af baghjulsophænget.
Bøsninger er osse en mulighed, men vil næææsten mene at hvis det var slidt(e) bøsninger, så vil det kunne mærkes.. Hvis man vel og mærke kan mærke det, det er ikke alle der ligger mærke til hvordan bilen opfører sig.
Men den har kmtal til at det i høj grad er en god mulighed, så få dem tjekket grundigt, en efter en. Der er mange.
Rigtig mange
Men prøv at start med dem ude ved hjulene.
Mvh. Bo Sloth Larsen
E60 525d 2004
E60 525d 2004
Re: Min E61 ødelægger mine bagdæk
Er dækkene beregnet til bilens vægt ?
Lastindeks ?
Lastindeks ?
Mvh. Jens Pfingstl
F11
F11
- Ambrosius
- Almindelig bruger
- Indlæg: 26
- Tilmeldt: man 16. maj 2011 14:23
- Navn: Michael Ambrosius
- By: Them
Re: Min E61 ødelægger mine bagdæk
Hej
Jeg vil desværre siger at dette er ganske normalt på en 535d at kun køre ca 12000 km.
Vi andre med lidt mindre motor kan måske køre km 20000 på baghjul, nå vi køre bred / smal mont.
Mvh
Michael A
Jeg vil desværre siger at dette er ganske normalt på en 535d at kun køre ca 12000 km.
Vi andre med lidt mindre motor kan måske køre km 20000 på baghjul, nå vi køre bred / smal mont.
Mvh
Michael A
Mvh. Michael Ambrosius
-
- Aktiv Bruger
- Indlæg: 167
- Tilmeldt: fre 8. feb 2013 21:58
- Navn: Lars Andersen
- By: 4490 Jerslev
Re: Min E61 ødelægger mine bagdæk
Vi kørte ca 15000km med 275 bagdæk på vores E61 525D og der var ikke noget at se da jeg pillede dem af så tror da ikke det er et generelt problem.
Bmw 125i aut. cabriolet 2012.
- admin
- Administrator
- Indlæg: 2867
- Tilmeldt: tirs 19. maj 2015 10:26
- Navn: Mogens Juhl
- By: Viby Sjælland
- Kontakt:
Re: Min E61 ødelægger mine bagdæk
Jeg vil helt klart også mene at der er noget galt med din undervogn.
12000 km synes jeg lyder af alt for få km, medmindre du kun kører små ture med mange kraftige accelerationer.
Min er godt nok en 335d men mine 18 tommer 255 bagdæk er ikke slidt skævt.
Jeg kører mange lange ture og km kan derfor måske sammenlignes helt, men mine sommer bagdæk har pt. kørt minimum 28000 km og de skal ikke skiftes endnu og jeg gir den altså oz gas en gang imellem.
Mine dæk er Michelin pilot sport
12000 km synes jeg lyder af alt for få km, medmindre du kun kører små ture med mange kraftige accelerationer.
Min er godt nok en 335d men mine 18 tommer 255 bagdæk er ikke slidt skævt.
Jeg kører mange lange ture og km kan derfor måske sammenlignes helt, men mine sommer bagdæk har pt. kørt minimum 28000 km og de skal ikke skiftes endnu og jeg gir den altså oz gas en gang imellem.
Mine dæk er Michelin pilot sport
Mvh
Mogens Juhl
http://5erbmw.dk/forum
BMW F45 225xe M-Sport - 2017
BMW F20 LCI 118ia M-Sport - 2018
BMW E36 Compact 316I - 1997
Mogens Juhl
http://5erbmw.dk/forum
BMW F45 225xe M-Sport - 2017
BMW F20 LCI 118ia M-Sport - 2018
BMW E36 Compact 316I - 1997
- 1548
- Senior Bruger
- Indlæg: 463
- Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 22:46
- Navn: Brian S. Jensen
- By: Hesselager / Fyn
- Kontakt:
Re: Min E61 ødelægger mine bagdæk
Hej Henrik
En 4-hjulsudmåling er ikke bare en 4-hjulsudmåling - nogle (eksempelvis et dækcenter jeg prøvede i Svendborg), lavede en 4-hjulsudmåling, men det blev gjort så sjusket (ingen vægt i bilen osv.) - så jeg bad dem om at stoppe, da jeg alligevel ikke ville betale for det
Mekanikeren sagde, at "det har ikke en skid at sige om der er vægt i bilen eller i forbindelse med udmåling - de slider dem alligevel skæve" .....
Så kørte jeg til EuroMaster i Horsens (pga. et par anbefalinger) og de lavede en udmåling, som sad lige i øjet
Bil har kørt ca. 35.000 siden - og dækkene er slidt 100% lige (10.000 vinterdæk og ca. 25.000 på sommerdæk - og der er stadig ca. 50% gummi)
Det er Michelin Pilot Sport2 i 265/30-19
Michelin har - efter mine erfaringer - langt den bedste holdbarhed, og de er ikke begyndt at larme endnu, ej heller savtakket eller lign.
Så hvis jeg var dig, så ville jeg starte med en ny 4-hjulsudmåling et "anbefalet" sted - med mindre at du VED at den er OK, som den er nu
En 4-hjulsudmåling er ikke bare en 4-hjulsudmåling - nogle (eksempelvis et dækcenter jeg prøvede i Svendborg), lavede en 4-hjulsudmåling, men det blev gjort så sjusket (ingen vægt i bilen osv.) - så jeg bad dem om at stoppe, da jeg alligevel ikke ville betale for det
Mekanikeren sagde, at "det har ikke en skid at sige om der er vægt i bilen eller i forbindelse med udmåling - de slider dem alligevel skæve" .....
Så kørte jeg til EuroMaster i Horsens (pga. et par anbefalinger) og de lavede en udmåling, som sad lige i øjet
Bil har kørt ca. 35.000 siden - og dækkene er slidt 100% lige (10.000 vinterdæk og ca. 25.000 på sommerdæk - og der er stadig ca. 50% gummi)
Det er Michelin Pilot Sport2 i 265/30-19
Michelin har - efter mine erfaringer - langt den bedste holdbarhed, og de er ikke begyndt at larme endnu, ej heller savtakket eller lign.
Så hvis jeg var dig, så ville jeg starte med en ny 4-hjulsudmåling et "anbefalet" sted - med mindre at du VED at den er OK, som den er nu
Mvh. Brian S. Jensen
E39 528i Sedan - 1996
E39 530d Touring - 2003
E30 318i Touring - 1990
http://www.bmw-club.dk
http://www.nolle.dk
E39 528i Sedan - 1996
E39 530d Touring - 2003
E30 318i Touring - 1990
http://www.bmw-club.dk
http://www.nolle.dk