E92 indpresningsdybde, igen-igen

Alle 3'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Besvar
Brugeravatar
mike_o
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 20
Tilmeldt: søn 30. jan 2011 23:03
Navn: Michael Oster
By: Charlottenlund

E92 indpresningsdybde, igen-igen

Indlæg af mike_o »

Tilbage til det gode gamle emne "ET", eller indpresningsdybde. Jeg har fornyligt fået (ahem, købt, mener jeg) en fin E92 som er født med 18" fælge. Jeg havde lige eet af hjulene af bilen, og blev noget rystet over, hvor tungt det det er :o :o :o

Uaffjedret vægt er jo noget som fanden har skabt, så jeg har fundet et par ultralette 17" fælge i Tyskland, men de er lidt smallere end de originale. Og indpresningsdybden er også lidt anderledes:

Orignal 313M bly-fælg: 8x18 ET35
Ny BBS letvægtsfælg: 7,5x17 ET41

Så vidt jeg kan se, vil sporvidden blive 12mm mindre, og det er vist strengt taget forbudt, men bilens højde og bredde taget i betragtning, tror jeg ikke at den decideret vælter.

Indersiden på de nye fælge vi ligge (41-35mm) -(1/4") = 6- 6mm = 0 mm længere inde, altså samme sted.
Ydersiden på de nye fælge vil ligge 41-35+6mm= 12mm længere inde.
En 5-6mm spacer ville teoretisk være god, men spørgsmålet er om, jeg ville kunne mærke forskel?

Jeg tænker at montere 225- eller 235/45R17 helårsdæk på bilen (den står i garage når det sner), og jeg kører normalt ret roligt. I dag sidder der bredere dæk på (især bagpå), så jeg tænker også at få en lille forbedring i benzinforbruget.

Hvad mener I om regnestykket og spacerne?
Mvh. Michael Oester
E39 525 M-Sport 2001
Besvar