Diesel kan ikke starte når den er kold

Her kan du spørge om alt andet end BMW
Besvar
Brugeravatar
Serupkri
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 120
Tilmeldt: tors 22. mar 2007 09:50
Navn: Kristian Serup
By: Holte

Diesel kan ikke starte når den er kold

Indlæg af Serupkri »

Jeg tilstår med det samme: Det drejer sig om en VW Sharan 2,0 TDI fra 2014. Den har kørt 300.00 = gammel taxi.

Vi har haft bilen i 1,5 år og det første år startede og kørte den perfekt. Men siden ultimo november 2017 har den haft problemer med at starte. Og den har nu været på værksted 5 gange uden at de har fundet fejlen eller fejlene.

Der er skiftet følgende: batteri x 2 (for at udelukke fejl på det første nye), startmotoren, dørlåsemodul og antenne til keyless access (som meldte fejl), brændstoffilter. Der lagres ingen fejlkoder vedr. startproblemer. Gløderør er testet (siger værkstedet), men jeg ved ikke om de er testet mens de sad i motoren.

Der er følgende karakteristika ved startproblemerne:

-Den kan altid starte og springer igang, når den får 14 volt fra min bil via startkabler.

-Den kan altid starte hvis der sprøjtes dieselstart i indsugningen

-Den kan nogen gange starte ved at “hoste sig igang” (kører 6-10 sekunder på starteren), hvis batteriet er fuldt opladet og det ikke er alt for koldt.

-Når den har været startet og slukket igen (selv 20 sekunder efter start) så starter den fint (uden host) de næste 6-8 timer. Står den natten over kan den ikke starte igen.

-Når bilen er startet så pulserer kabinelyset, som om der er “generatorstøj”, men ladelampen har aldrig lyst under kørsel og der er også 14,7 volt på batteripolerne, når bilen er startet.

Hvad kan der være galt? - Er der nogle motorguruer med gode bud?

Jeg mistænker selv at den faktisk ikke forvarmer, men det harmonerer bare ikke helt med at den jo sagtens kan starte, når den får spænding fra min bil.

Jeg mistænker også en dårlig stelforbindelse til startmotoren, men det harmonerer bare ikke med at den jo fint starter, når den er varm eller blot har været startet i 20 sekunder. Kan en dårlig stelforbindelse være temperaturafhængig?

På forhånd mange tak
Mvh. Kristian Serup
F11 530d 5/2011
Brugeravatar
Kurt
Super Star
Super Star
Indlæg: 1503
Tilmeldt: fre 9. mar 2007 09:55
Navn: Kurt Larsen
By: Odense

Re: Diesel kan ikke starte når den er kold

Indlæg af Kurt »

Hvis du kan skrue lidt selv..?? så prøv at tage alle gløderør ud og sæt stik på og læg dem på motoren så der er stel forbindelse og tjek om de bliver helt rødglødende når du sætter tændning på..
Mvh. Kurt
E39 520 1996 solgt

Volvo S40 2.4 2004
Brugeravatar
OleDupont
Moderator
Moderator
Indlæg: 3911
Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
Navn: Ole Dupont
By: Nordsjælland

Re: Diesel kan ikke starte når den er kold

Indlæg af OleDupont »

Emnet er flyttet til gruppen Non-BMW, hvor det hører til :mrgreen:

Jeg ville tjekke samtlige "hoved"-stelforbindelser, for et eller andet sted mister strømmen pusten, og det kan sagtens passe med, at bilen starter fint, når den først har været i gang.

Men som Kurt og du selv er inde på, skulle gløderørene måske lige tjekkes, mens de er tilsluttede i bilen, for de kan godt vise, at alt er OK i en "prøvestand", men at et eller flere så ikke performer optimalt i bilen.
De bedste hilsner

Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Brugeravatar
Serupkri
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 120
Tilmeldt: tors 22. mar 2007 09:50
Navn: Kristian Serup
By: Holte

Re: Diesel kan ikke starte når den er kold

Indlæg af Serupkri »

Tak for svarene.

Ole: Når den nu får strøm fra min 5'er er det så ikke næsten en BMW?

Kurt/Ole: Jeg har aldrig selv skruet på motoren og derudover er det bare pissekoldt i øjeblikket. Så værkstedet (nr. 2) får en chance mere i morgen. Så må de prøve at fokusere på gløderrør mens de er monteret og stelforbindelser.

Jeg har været ude med voltmeteret igen i det frygtelig kolde vejr og "desværre" kan jeg måle samme volt flere steder på motorblokken som på minuspolen på batteriet. Jeg kan desværre ikke komme til at måle direkte på startmotoren, men jeg kan læse mig til at den får stel gennem motorblokken og ikke har et eget direkte stelkabel?

Hælder derfor mest til at det må være en problem med gløderør/forvarmning (eller en kombination med et el-prblem andetsteds). I morges ved -7 grader måtte den have hjælpestrøm i ca. 2 minutter fra min bil før jeg kunne starte den. Så i dag sprang den altså ikke i gang med det samme ved hjælp af startkablerne. Det har den ellers gjort de forrige gange.
Mvh. Kristian Serup
F11 530d 5/2011
Brugeravatar
admin
Administrator
Administrator
Indlæg: 2867
Tilmeldt: tirs 19. maj 2015 10:26
Navn: Mogens Juhl
By: Viby Sjælland
Kontakt:

Re: Diesel kan ikke starte når den er kold

Indlæg af admin »

Kan du ikke lade på den hele natten og så starte med laderen sat til næste morgen. ?
Mvh

Mogens Juhl
http://5erbmw.dk/forum
BMW F45 225xe M-Sport - 2017
BMW F20 LCI 118ia M-Sport - 2018
BMW E36 Compact 316I - 1997
Brugeravatar
Serupkri
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 120
Tilmeldt: tors 22. mar 2007 09:50
Navn: Kristian Serup
By: Holte

Re: Diesel kan ikke starte når den er kold

Indlæg af Serupkri »

Må man gerne starte en bil med laderen sat til? - Og leverer den spænding nok?

Jeg har mange gange haft laderen siddende natten over. Den har lyst grønt for fuldt opladet batteri og jeg har målt knap 13 volt på batteriet (lige efter ladning, så lidt snyd). Alligevel har bilen ikke kunnet starte. Det kunne den dog godt i november/december, da problemerne startede.

Jeg har også en lithium-ion Booster på 1.000 Ampere, men den hjælper heller ikke længere.
Mvh. Kristian Serup
F11 530d 5/2011
Brugeravatar
Serupkri
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 120
Tilmeldt: tors 22. mar 2007 09:50
Navn: Kristian Serup
By: Holte

Re: Diesel kan ikke starte når den er kold

Indlæg af Serupkri »

For lige at lukke den her, så viste det sig at være en dyse, som var "utæt" og dermed gjorde at der ikke blev leveret tryk nok i CR systemet ved start.

Mekanikerens bud på hvorfor jeg opfattede fejlen som el-relateret var, at der ved høj spænding (som jo skulle være højere og højere som tiden gik og fejlen blev mere og mere tydelig) åbenbart kunne leveres et marginalt højere tryk end ved fx 12,5 volt, hvilket lige akkurat var nok til at få startet motoren.

Jeg kan så undre mig over at så ny en motorkonstruktion ikke har en føler, der smider en fejlkode ved for lavt tryk i indsprøjtningssystemet.
Mvh. Kristian Serup
F11 530d 5/2011
Besvar