Diesel kan ikke starte når den er kold
: lør 17. mar 2018 11:22
Jeg tilstår med det samme: Det drejer sig om en VW Sharan 2,0 TDI fra 2014. Den har kørt 300.00 = gammel taxi.
Vi har haft bilen i 1,5 år og det første år startede og kørte den perfekt. Men siden ultimo november 2017 har den haft problemer med at starte. Og den har nu været på værksted 5 gange uden at de har fundet fejlen eller fejlene.
Der er skiftet følgende: batteri x 2 (for at udelukke fejl på det første nye), startmotoren, dørlåsemodul og antenne til keyless access (som meldte fejl), brændstoffilter. Der lagres ingen fejlkoder vedr. startproblemer. Gløderør er testet (siger værkstedet), men jeg ved ikke om de er testet mens de sad i motoren.
Der er følgende karakteristika ved startproblemerne:
-Den kan altid starte og springer igang, når den får 14 volt fra min bil via startkabler.
-Den kan altid starte hvis der sprøjtes dieselstart i indsugningen
-Den kan nogen gange starte ved at “hoste sig igang” (kører 6-10 sekunder på starteren), hvis batteriet er fuldt opladet og det ikke er alt for koldt.
-Når den har været startet og slukket igen (selv 20 sekunder efter start) så starter den fint (uden host) de næste 6-8 timer. Står den natten over kan den ikke starte igen.
-Når bilen er startet så pulserer kabinelyset, som om der er “generatorstøj”, men ladelampen har aldrig lyst under kørsel og der er også 14,7 volt på batteripolerne, når bilen er startet.
Hvad kan der være galt? - Er der nogle motorguruer med gode bud?
Jeg mistænker selv at den faktisk ikke forvarmer, men det harmonerer bare ikke helt med at den jo sagtens kan starte, når den får spænding fra min bil.
Jeg mistænker også en dårlig stelforbindelse til startmotoren, men det harmonerer bare ikke med at den jo fint starter, når den er varm eller blot har været startet i 20 sekunder. Kan en dårlig stelforbindelse være temperaturafhængig?
På forhånd mange tak
Vi har haft bilen i 1,5 år og det første år startede og kørte den perfekt. Men siden ultimo november 2017 har den haft problemer med at starte. Og den har nu været på værksted 5 gange uden at de har fundet fejlen eller fejlene.
Der er skiftet følgende: batteri x 2 (for at udelukke fejl på det første nye), startmotoren, dørlåsemodul og antenne til keyless access (som meldte fejl), brændstoffilter. Der lagres ingen fejlkoder vedr. startproblemer. Gløderør er testet (siger værkstedet), men jeg ved ikke om de er testet mens de sad i motoren.
Der er følgende karakteristika ved startproblemerne:
-Den kan altid starte og springer igang, når den får 14 volt fra min bil via startkabler.
-Den kan altid starte hvis der sprøjtes dieselstart i indsugningen
-Den kan nogen gange starte ved at “hoste sig igang” (kører 6-10 sekunder på starteren), hvis batteriet er fuldt opladet og det ikke er alt for koldt.
-Når den har været startet og slukket igen (selv 20 sekunder efter start) så starter den fint (uden host) de næste 6-8 timer. Står den natten over kan den ikke starte igen.
-Når bilen er startet så pulserer kabinelyset, som om der er “generatorstøj”, men ladelampen har aldrig lyst under kørsel og der er også 14,7 volt på batteripolerne, når bilen er startet.
Hvad kan der være galt? - Er der nogle motorguruer med gode bud?
Jeg mistænker selv at den faktisk ikke forvarmer, men det harmonerer bare ikke helt med at den jo sagtens kan starte, når den får spænding fra min bil.
Jeg mistænker også en dårlig stelforbindelse til startmotoren, men det harmonerer bare ikke med at den jo fint starter, når den er varm eller blot har været startet i 20 sekunder. Kan en dårlig stelforbindelse være temperaturafhængig?
På forhånd mange tak