Ændre 2-delt højttalerkabel til 1 ?

Her kan du spørge om alt andet end BMW
Besvar
Brugeravatar
jodde
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 437
Tilmeldt: tors 9. apr 2009 21:59
Navn: Jesper Albech
By: Djursland

Ændre 2-delt højttalerkabel til 1 ?

Indlæg af jodde »

Hej,

Én af mine kammerater har et ældre Sony surround-system, hvor alle højttalerindgangene er sorte/røde "fjederklemmer".
Dvs. alle højttalerne har 2 små ledninger (+/-) der skal kobles til hver af de respektive indgange.
På receiveren er der ingen separat Sub-udgang, så for at få lidt baslyd alligevel, har han koblet subben til center-udgangen.
Ikke optimalt, men det kan spille, i mangel af bedre.

Nu har han imidlertid fået en nyere, men stadig brugt Jamo surround receiver.
Det er en rigtig 5.1, med separat Sub-udgang.
Men denne udgang er af en anden/nyere type, så der skal kun kobles 1 stik til. Ligner en phono udgang, hvilket vidst er det der bruges mest i dag.

Men hvordan kan han (eller jeg, da jeg gerne vil hjælpe ham), tilkoble hans nuværende sub, der har en 2-delt ledning, til en phono-udgang ?

Vi havde snakket om at klippe et phonostik af en ledning vi har i overskud fra en tidligere cd-afspiller. Men på de phonostik vi har, er der kun 1 ledning ind i phonostikket.

Derfor: Kan vi klippe et phonostik af, og twiste de 2 +/- kabler sammen, og lodde dem på phonokablets 1-ledning-system ?

Eller hvordan ændrer/modificerer/laver man overgang, fra 2 løse ledninger til 1 sub-stik ?

På forhånd mange tak for hjælpen
----------------------------------------------------------

Med venlig hilsen
Jesper Albech.

Tidligere BMW’er:
BMW E39 530da 2001 Sedan
BMW F34 318d GT
BMW F31 320d
BMW F31 320d LCI
BMW F36 420i Gran Coupé
Brugeravatar
plpoulsen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1708
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:55
Navn: Per Legarth
By: Randers

Re: Ændre 2-delt højttalerkabel til 1 ?

Indlæg af plpoulsen »

Hej Jesper,

Der er ikke forstærkerudgang til sub, men en pre-out, hvilket vil sige at der skal bruges en aktiv sub, eller også kobles en forstærker imellem pre-out og den gamle sub.

Mvh Per
Mvh. Per

Mail: per@carwizard.dk
Besvar