5'er touring v 3'er touring & diesel v benzin

Import, afgifter, priser, oplevelser med værksteder osv.
Besvar
Katsu
Ny bruger
Ny bruger
Indlæg: 2
Tilmeldt: ons 13. mar 2019 22:53
Navn: Katsuaki Sørensen
By: Frederiksberg

5'er touring v 3'er touring & diesel v benzin

Indlæg af Katsu »

Hej 5erbmw!

Tak for medlemsskabet. Grundet at jeg snart skal købe ny bil og stærkt overvejer en BMW har jeg oprettet mig herinde for at få lidt tips og tricks til min fremtidige bil. Som overskriften antyder så er dette indlæg 2 delt. En 3'er mod 5'er diskussion og en diesel mod benzin diskussion.

Først lad os tage model kampen:

Jeg er lige blevet far for nogle uger siden, og derfor skal vi nu have en mere praktisk bil i stedet for min gamle Datsun 240 veteran (som er til salg!!), som ikke ligefrem er familievenlig.
- Jeg har kigget på en 320D fra 2016 med en Euro6 motor og praktisk talt ALT i udstyr. Den har gået lidt over 100K km til 370.000kr.
- Derudover har jeg kigget på en 520D fra 2014 som IKKE har en euro6 motor, med næsten lige så meget udstyr som 3'eren. Den har gået 142K km. til 330.000kr.
- 3'eren tiltaler mig da den er nyere og har gået mindre. Nogle siger at 3 serien kan have lidt med undervognen og timing chain, er det noget som I kender til?
- 5'eren er det større og det vil ikke kræve lige så meget logitisk bøvl at komme afsted med meget opbakning. Men den har ikke en euro6 motor og den har gået længere.
Findes der familiemennesker herinde som har haft begge modeller som kan sige godt og ondt om dem. Er 3'eren tilstrækkelig i plads til en lille familie? Jeg har testet at vores barnevogn (EmmalJunga Big Star Surpreme) kan ligge i bagagerummet med stellet bagved imod bagklappen. Der er ikke meget plads tilbage men BMW's rude åbning gør det muligt at udnytte pladsen mere, efter bagklappen er lukket.
Er 5'eren for stor og klumset?

Dertil skal det siges at jeg nok kommer til at køre omkring 10.000km årligt, noget af det vil blive bykørsel da jeg bor i Kbh. Men har hørt at de nyere dieselmotorer sagtens kan klare det.

Diesel eller benzin?
Med alle de nye tiltag som bliver lavet overalt i verden (nok mest Europa) er det svært at sige om dieselbiler bliver noget værd i fremtiden og hvor lang tid der går før det sker. I London bliver der i disse dage lavet en masse regulativer som påligger ekstra skatter til dieselbiler. Om det nogensinde kommer så vidt i Danmark tror jeg nok, men hvor lang tid der går kan ingen vide, da vores politik er rent børnehavepolitik, men det er en diskussion til en anden gang. Den nye Euro 6 motor som skulle bruges i dieselbiler fra september 2015 og frem gør det muligt for bilerne at køre i de dieselfri zoner i europæriske storbyer, indtil videre. Så er den lille forskel i grøn afgift, som måske bliver opvejet meget godt fint ifht. km/l. Leder man efter vil ved i alle at udvalget i benzinere er langt mindre end diesel, hvilket gør det mere attraktivt med en diesel, men hvad nu hvis man ikke kan komme af med den om nogle år, og i så fald hvor mange år? Sidste år faldte saglet af dieselbiler med 25% i Storbritanien (har ikke tal fra DK) og mange bilmærker fokuserer mere og mere på hybrider, og ren el. Men de ligger også stadig mange kræfter og resourcer i deres dieselbiler. Hvad er jeres tanker omkring dette?

Håber i har lyst til at svare på dette lange indlæg og komme med jeres ærlige tanker og erfaringer vedr. de to ovennævnte biler og hele "isbjørneproblemet".

KH Katsu
Brugeravatar
Kurt
Super Star
Super Star
Indlæg: 1503
Tilmeldt: fre 9. mar 2007 09:55
Navn: Kurt Larsen
By: Odense

Re: 5'er touring v 3'er touring & diesel v benzin

Indlæg af Kurt »

Velkommen til :)
By kørsel og ca 10000 km om året, så ville jeg vælge benzin, jeg kender ikke noget til de 2 du spørger om, men ville helt sikkert vælge benzin..
Mvh. Kurt
E39 520 1996 solgt

Volvo S40 2.4 2004
Katsu
Ny bruger
Ny bruger
Indlæg: 2
Tilmeldt: ons 13. mar 2019 22:53
Navn: Katsuaki Sørensen
By: Frederiksberg

Re: 5'er touring v 3'er touring & diesel v benzin

Indlæg af Katsu »

Kurt skrev: fre 15. mar 2019 10:07 Velkommen til :)
By kørsel og ca 10000 km om året, så ville jeg vælge benzin, jeg kender ikke noget til de 2 du spørger om, men ville helt sikkert vælge benzin..
Tak :)

Jeg har tidligere haft en dieselbil i københavn med lav km pr år og mange kortere ture, ingen problemer. Findes der evidens for at nye dieselmotorer ikke kan klare det samme som benzinere eller er det bare noget vi har fået af vide for lang tid siden og ikke tænk over st det har ændret sig siden?! Jeg ved det ikke for jeg har haft samme tanke.
Besvar