Det uopslidelige emne: dæk

Import, afgifter, priser, oplevelser med værksteder osv.
Besvar
bimmercarl
Ny bruger
Ny bruger
Indlæg: 4
Tilmeldt: fre 12. okt 2018 10:04
Navn: Frands Rifbjerg
By: Søborg

Det uopslidelige emne: dæk

Indlæg af bimmercarl »

Tak for at blive optaget her på sitet.
Jeg eŕ ny i bimmer verdenen og har for nylig erhvervet mig en e61 3.0 touring xi fra 2007.
Efter en noget drøj start med en større motorrenovation er bilen nu på vejene og er en drøm at køre.
Jeg kører pt med Goodyear 17" runflat vinterdæk som fulgte med bilen.
De fungerer ok men jeg synes de føles lidt tunge og holder ikke luften særlig godt.
Så er spørgsmålet om hvilke dæk som BMW folket kører med?
I min fortid som Saabejer kørte jeg med Pirelli som jeg var glad for, men min nye meget strenge mekaniker bryder sig ikke om Pirelli og siger at Dunlop er de dæk man bruger på en BMW. Dunlop ligger mig dog fjernt så kom gerne med nogle tips og erfaringer med jeres dæk.

Bedste bimmer hilsener, bimmercarl
Mvh. Frands Rifbjerg
E61 3.0xi 2007
Brugeravatar
HenrikV
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 575
Tilmeldt: søn 28. feb 2010 18:14
Navn: Henrik V
By: Nordsjælland

Re: Det uopslidelige emne: dæk

Indlæg af HenrikV »

Hej Frands

Velkommen til :)
Jeg har personligt ikke de store erfaringer med Pirelli, men i min verden hører det med blandt de 6-8 bedste dæk på markedet, så hvis du er glad for dem, så kan du (i min verden) sagtens montere dem på din BMW.

Jeg har ikke selv en bil med "run-flat" dæk, men har ofte hørt fra andre, at det er meget stive at skøre med, og mange vælger at købe "Ikke-run Flat" dæk, når de skifter dæk.

Mht mine personlige erfaringer med dæk, så kører jeg pt. på Goodyear. Mine sommerdæk er Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 (fra sommeren 2017) og mine vinterdæk (købt i november 2018) er Goodyear Ultragrip performance. Begge disse dæk er jeg rigtigt godt tilfreds med. Før Goodyear sommerdækkene, kørte jeg på Dunlop, og de var faktisk også rigtigt gode. Jeg husker dog ikke hvilken model fra Dunlop de var, men der er sikkert også kommet nyere modeller siden.
Med venlig hilsen Henrik Veit
E70 X5 35d 2007
E39 530i Touring 2001
E39 528i Sedan 1998
Brugeravatar
HenrikT56
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 109
Tilmeldt: lør 12. okt 2013 11:38
Navn: Henrik T
By: Bagsværd

Re: Det uopslidelige emne: dæk

Indlæg af HenrikT56 »

Jeg droppede run-flat sidst jeg skiftede dæk. Nogle værksteder kan ikke håndtere dem. Og hvor tit er det lige, at man punkterer? Og når man så har en bil, der kan måle hvis et dæk taber luft, og evt. et vejhjælp-abonnement, så føler jeg ikke rigtigt behovet.

Jeg tror ikke, at jeg har haft en punktering de sidste 30 år, hvor jeg ikke bare kunne fylde lidt luft i, og så køre hen på et dækcenter og få den lappet. Sidst var her i sommer, hvor bilens computer fortalte, at et dæk havde tabt luft. Det var højre baghjul, der var punkteret, og havde tabt ca 1/2 atm. Man kunne ikke engang se det visuelt, så det virker fint :TU2

Jeg køber altid et af de 3-4 bedst performende i ADAC’s eller FDM’s dæktest. Og når man så kører en luksusbil med 6-cylindret benzinrækkemotor, så er det vel også fordi, man lægger vægt på komforten. Så jeg kigger altid lidt ekstra efter dækstøj.

Ud over de andre nævnte dæk, har jeg gode erfaringer med Continental og Michelin, og jeg kører nu (tilfældigvis) på Michelin både sommer (Primacy ...) og vinter (Alpin et-eller-andet).

Jeg tror ikke på, at man kan sige noget generelt om Dunlop eller Pirelli er bedst til BMW.

Kunne i øvrigt være interessant at høre, om nogen BMW-kørere har valgt at køre med den nye type helårsdæk, der skulle være (næsten) lige så gode som vinterdæk om vinteren?
Senest rettet af HenrikT56 man 21. jan 2019 15:02, rettet i alt 1 gang.
-------------------
Mvh. Henrik T
G30 540i 2020 (pre-LCI)
Tidligere: E60 (LCI) 525i aut. 2008
Brugeravatar
97746117
Super Star
Super Star
Indlæg: 1004
Tilmeldt: ons 12. nov 2008 20:45
Navn: Peter Kibsgaard
By: Sundby Mors

Re: Det uopslidelige emne: dæk

Indlæg af 97746117 »

jeg har i mange år kørt dunlop dæk, også vinter, men sidste år satte jeg pirelli vinter dæk 245/45-19 på min e66, de larmer ad h til i forhold til dunlop, jeg skal ikke ha flere pirelli, der er naturligvis IKKE runflat, :TU2
Mvh. Peter Kibsgaard
1 stk. E66 730ld individual `07, 2 stk. E39 525tds touring aut.´98, 1 stk. Toyota MR2 turbo´85, 1 stk. VW beach buggy´70
Tidl. Toyota Corolla van 1,8d turbo´86, Mazda mx5´90, BMW E34 525 tds van´95
EGBKN
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 16
Tilmeldt: fre 16. nov 2018 07:10
Geografisk sted: Sønderjylland
Navn: Erling Grete
By: Løjt 6200

Re: Det uopslidelige emne: dæk

Indlæg af EGBKN »

Jeg bruger helårsdæk til min 523i f10
Det er Michelin Crossclimate str 245/45 18ˋ
Det har fungeret fint indtil videre, men der har jo heller ikke været så meget sne og is endnu.
Mvh. Erling Grete
F10 523i 2011
bimmercarl
Ny bruger
Ny bruger
Indlæg: 4
Tilmeldt: fre 12. okt 2018 10:04
Navn: Frands Rifbjerg
By: Søborg

Re: Det uopslidelige emne: dæk

Indlæg af bimmercarl »

Tak for jeres svar!

Har nu skiftet til et sæt Continental Winter Contact TS 860
Og må sige at det føles som at komme i et par Adidas efter et par træskostøvler.
Runflat var bestemt IKKE nogen god oplevelse.

Så nu svæver min e61 videre ud på vejene.

Fortsat god vinter til alle BMW fans.

Mvh, Frands
Mvh. Frands Rifbjerg
E61 3.0xi 2007
Besvar