erfaringer med lavpris vinterdæk

Import, afgifter, priser, oplevelser med værksteder osv.
Besvar
Brugeravatar
HenrikV
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 575
Tilmeldt: søn 28. feb 2010 18:14
Navn: Henrik V
By: Nordsjælland

erfaringer med lavpris vinterdæk

Indlæg af HenrikV »

Står og skal til at have vinterdækkene på. Jeg kørte sidste år på 16" Goodyear ultragrip, som jo er et ganske udmærket vinterdæk.
Nu har jeg fået fingre i et sæt 18" fælge og overvejer om jeg skal smide et sæt billigere vinterdæk på de fælge, eller jeg bare skal fortsætte på mine 16" .
Er der nogen af jer som har GODE erfaringer med et vinterdæk, som er relativt billigt (ikke SÅ billigt som f.eks. Nankang), men som ikke koster +1200 kr. pr. dæk
I behøver ikke komme med skræmme historier, dem har jeg hørt, men det kunne jo være at der var en af jer som havde POSITIVE historier om de lidt billigere dæk.
Med venlig hilsen Henrik Veit
E70 X5 35d 2007
E39 530i Touring 2001
E39 528i Sedan 1998
Brugeravatar
OleDupont
Moderator
Moderator
Indlæg: 3911
Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
Navn: Ole Dupont
By: Nordsjælland

Re: erfaringer med lavpris vinterdæk

Indlæg af OleDupont »

Dine dæk er den eneste forbindelse til vejen, og jeg ville aldrig gå på kompromis med dæk :TU2

Et sæt vinterdæk holder måske 5-6 år, så det er ikke den store ekstra investering pr. år, hvis du vælger det bedste :mrgreen:

Jeg selv har gode erfaringer med Pirelli og lidt dårligere med Michelin, hvor bilen "sejler" lidt.
De bedste hilsner

Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Brugeravatar
PerT
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 154
Tilmeldt: man 21. nov 2016 14:45
Navn: Per Tropp-Christiansen
By: Aarhus

Re: erfaringer med lavpris vinterdæk

Indlæg af PerT »

En kvalitetsbil fortjener kvalitetsdæk.

Jeg ville aldrig spare her. Det er din og din families sikkerhed (liv og førlighed), som du gambler med.

AutoBild Sports Car har i seneste nummer en vinterdæktest, og de billige dæk falder ganske enkelt igennem. Det mest grelle eksempel er en forøgelse af bremselængden på våd vej med +13 meter (fra Continental med 50,5 meter og til Sunny med 63,5 meter).

Continental, Michelin og Goodyear er dæk som testen anbefaler.
Mvh. Per Tropp-Christiansen
BMW 525dA, F11, 3.0 6cyl, sophistograu, olie fyr, bi-xenon, læder, navi business, M-rat, Breyton 19"
MINI Cooper Clubman D
Brugeravatar
HenrikV
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 575
Tilmeldt: søn 28. feb 2010 18:14
Navn: Henrik V
By: Nordsjælland

Re: erfaringer med lavpris vinterdæk

Indlæg af HenrikV »

Det er lige som om I ikke læser mit indslag.
Jeg taler NETOP IKKE om dæk af den kvalitet som "Sunny" falder ind under.

Jeg er HELT med på at man ikke skal købe udelukkende ud fra pris, men ligesom nogen har problemer med Goodyear, har jeg haft problemer med Continental (Som jeg oplever bliver "firkantede")

Jeg tænker på mærker som Nexen Winguard Sport, Toyo Snowprox S 954 og lign. dæk, som jeg håbede nogen af jer havde erfaringer med.
Med venlig hilsen Henrik Veit
E70 X5 35d 2007
E39 530i Touring 2001
E39 528i Sedan 1998
Brugeravatar
OleDupont
Moderator
Moderator
Indlæg: 3911
Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
Navn: Ole Dupont
By: Nordsjælland

Re: erfaringer med lavpris vinterdæk

Indlæg af OleDupont »

Hej Henrik,

Jeg har skam læst dit opslag, og mine kommentarer er ud fra en mere generel betragtning om, at jeg selv aldrig kunne drømme om at tage det næstbedste, når det drejer sig om dæk ;)

I øvrigt har jeg "af nød" på grund af størrelsen sat Continental sommerdæk på baghjulene, og jeg oplever ligesom dig, at de nærmest er firkantede. I hvert fald når de ikke Pirelli til sokkeholderne :mrgreen:

På min E39 kørte jeg i 10½ år udelukkende på Good Year, men dæk udvikles jo løbende, ligesom bilerne, så det kan være lidt af en jungle at finde det mest optimale.

Håber du træffer den for dig bedste beslutning :TU2
De bedste hilsner

Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Brugeravatar
97746117
Super Star
Super Star
Indlæg: 1004
Tilmeldt: ons 12. nov 2008 20:45
Navn: Peter Kibsgaard
By: Sundby Mors

Re: erfaringer med lavpris vinterdæk

Indlæg af 97746117 »

jeg har solgt flere sæt nexen dæk, og kun fået positive tilbage meldinger, jeg har selv kørt på dunlop de sidste år og er godt tilfreds, jeg overvejer dog et sæt pirelli sottozero 3 til e66, er der nogen der ved om de støjer...
Mvh. Peter Kibsgaard
1 stk. E66 730ld individual `07, 2 stk. E39 525tds touring aut.´98, 1 stk. Toyota MR2 turbo´85, 1 stk. VW beach buggy´70
Tidl. Toyota Corolla van 1,8d turbo´86, Mazda mx5´90, BMW E34 525 tds van´95
Brugeravatar
Rytteren
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 93
Tilmeldt: man 1. aug 2011 14:32
Navn: Jan Rytter
By: Svenstrup J

Re: erfaringer med lavpris vinterdæk

Indlæg af Rytteren »

Jeg fik anbefalet Nokian af min dæk pusher, som netop det du søger, godt all-round vinterdæk. Fruen har kørt 3 sæsoner og er godt tilfreds (og hun er ret skarp på køreegenskaber, støj, mm :D )
Mvh. Jan Rytter
_____________________________
530D M-tech G31 2018 + Tesla M3LR 2020
Brugeravatar
HenrikV
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 575
Tilmeldt: søn 28. feb 2010 18:14
Navn: Henrik V
By: Nordsjælland

Re: erfaringer med lavpris vinterdæk

Indlæg af HenrikV »

Tak til Peter & Jan for de gode input :)
Med venlig hilsen Henrik Veit
E70 X5 35d 2007
E39 530i Touring 2001
E39 528i Sedan 1998
Brugeravatar
PerT
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 154
Tilmeldt: man 21. nov 2016 14:45
Navn: Per Tropp-Christiansen
By: Aarhus

Re: erfaringer med lavpris vinterdæk

Indlæg af PerT »

Det er ligesom natur medicin / alternativ behandling. Der er masser af god erfaring og gode oplevelser, men når det kommer til dokumentationen, så er der meget, der ikke dur.

Sådan er det også med dæk. Har hørt om taxavognmænd, som er godt tilfreds med lavprisdæk, men når lavprisdækket møder op i en dæktest, så falder det ofte igennem.

Vi har nok forskellige krav, og så kan de fleste dæk jo sagtens køre ned til bageren og tilbage igen. Eller sagt på en anden måde, fordi nogen er tilfreds med en KIA, så vil jeg personligt være ked af, at køre i een.... :lol:
Mvh. Per Tropp-Christiansen
BMW 525dA, F11, 3.0 6cyl, sophistograu, olie fyr, bi-xenon, læder, navi business, M-rat, Breyton 19"
MINI Cooper Clubman D
Brugeravatar
HenrikV
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 575
Tilmeldt: søn 28. feb 2010 18:14
Navn: Henrik V
By: Nordsjælland

Re: erfaringer med lavpris vinterdæk

Indlæg af HenrikV »

Hej PerT

Jamen du har ret, det er nemlig et skøns spørgsmål. Det betyder f.eks. også en del, om det er et spritnyt mellemklasse dæk, eller et 5-6 år gammelt primium klasse dæk. Ligeså har dæktryk også en stor betydning.
En ting som også har stor betydning er dækstørrelsen. I nogle dæktest får et dæk i en dimension (F.eks. 205/55-16) gode bedømmelser , mens dækket i en anden test i en anden dimension (f.eks. 245/40-18) får mindre gode bedømmelser.
Ved de fleste tests, tager de heller ikke dagligdags problemer, som f.eks. at dækkene bliver "firkantede" med i testresultaterne (Som f.eks. Continental har en tendens til i sommerdæk (Min oplevelse)
Det er nok bare umuligt at spørge andre mennesker til råds, i denne slags spørgsmål.
Jeg er ihvertfald kommet frem til at jeg beholder mine 16" Goodyear vinterdæk i denne sæson, og så må vi se næste år :)

Tak for alle jeres input.
Med venlig hilsen Henrik Veit
E70 X5 35d 2007
E39 530i Touring 2001
E39 528i Sedan 1998
Besvar