Side 1 af 1

Chip-tuning / Power Box

: tors 2. feb 2017 17:22
af OleDupont
Ja, emnet har været oppe nogle gange, men et gennemsyn af alle indlæg giver et overordentligt grumset billede :?

En del sværger til at få det udført på et værksted med den slags ekspertise.

En del mener, at man "bare" køber en boks - plug and play.

En del mener, at man skal være meget varsom i forhold til drive-line.

Hvem har ret? Alle 3 segmenter?

Af bare kedsomhed overvejer jeg en såkaldt Power Box (se link: http://www.ebay.de/itm/290783928884?_tr ... EBIDX%3AIT ). I følge leverandøren er det i allerhøjeste grad plug and play, ligesom man lynhurtigt kan pille boksen af igen.

Prisen er € 159 (kr. 1.200) inklusiv forsendelse.

Denne her lover en effektforøgelse på ca. 20 % - Øget moment med ca. 15 % - Og en forbedret brændstoføkonomi på ca. 15 %. Alt i alt meget tiltalende :mrgreen:

Det vil i mit tilfælde betyde:

218 HK > 257 HK
500Nm > 575 Nm
10,8 km/l > 12,4 km/l - med mit kørselsmønster p.t. vil boksen være tjent ind på 8-9 måneder.

Men hvad vil det mon betyde for min ZF (6-trin) automatgearkasse og fordelerkassen? Motoren har stadigvæk ikke rundet 190.000 km., men det sker snart ;)

Kom gerne med Jeres erfaringer - gode som dårlige - måske til glæde for andre end mig :TU1

Re: Chip-tuning / Power Box

: søn 26. feb 2017 23:17
af dh142
En plug and play boks, går jo egentlig bare ind og snyder motorstyringen hvilket gør at den aflæser forkerte værdier og sender derfor et "falsk" signal til de forskelige enheder. Det virker skam også fint i praksis. Mit råd vil helt klart være at få den på rullefelt hos en professionel og lade dem om programmere motorstyringen. På den måde er der mere "kontrol" over hvad der sker med din motor.

Jeg ved der er et værksted i Nordjylland der specialisere sig for BMW, dem kan jeg varmt anbefale. Sidst jeg var på besøg hos dem havde de en kunde fra Norge og en kunde fra københavn.

Min e39 530d gik fra de standard 184 (målt til 185) endte på 228hk.

Det koster dog noget mere end de 1200.- men er også overbevist om det er alle pengene værd

Re: Chip-tuning / Power Box

: man 27. feb 2017 04:11
af OleDupont
Hej David, velkommen i forum og tak for din kommentar :V

Selvom jeg kommer nordenfjords fra, er der nok lige lovlig langt derop :mrgreen:

Og egentlig klarer jeg mig fint, som det er, så jeg ser nok tiden lidt an.

Re: Chip-tuning / Power Box

: man 27. feb 2017 11:54
af PerT
Jeg vil til enhver tid køre forbi Scantune. Han laver mange BMW'er, også leasingbiler.

Han virker seriøs og grundig. Hvis man følger ham på Facebook, så ser man M5'ere, skrappe MB'ere, Porscher - plus selvfølgelig mange mere mainstreambiler. Han har et godt ry.

Min 525d (3,0) gik fra 204hk og til 315hk, 450nm og til 660nm. Det behøver jeg ikke sige, at dem mærker man :TU1 Og det til en anden pris end listeprisen hos BMW AG...

Min blev programmeret gennem motorstyringen og var på rullefelt både før og efter, med check af udstødningsværdierne - så ved du, at partikelfiltret også kan følge med.

Re: Chip-tuning / Power Box

: tirs 28. feb 2017 19:13
af NZBA
Fik min chippet hos cartrends i rødovre, de lagde et Landberg tun i den, og den gik fra 143 til 180 hk, som tydeligt mærkes :-)

Re: Chip-tuning / Power Box

: lør 10. feb 2018 18:26
af BimmerBoy83
Personligt kunne jeg aldrig drømme om at putte en tuningsbox på min bil, hverken JB4 eller andet. Hvad nu hvis der er et eller andet ved din bil der gør, at de værdier i boksen ikke er godt for den, eller bare ikke optimalt?

Min tidligere bil, E90 320d blev optimeret af RH motorsport da den havde kørt 150.000. Mine forældre har den nu, den har i skrivende stund kørt 365.000, og den snurrer stadig derud af... på den originale turbo, vel at mærke.

Min seneste bil, en Skoda Octavia blev optimeret hos Landberg. Det blev også en helt ny bil. Den blev dog solgt videre ret hurtigt. Har ikke en finger at sætte på hans arbejde.

Min nuværende 530d skal også optimeres, jeg kan bare ikke bestemme mig for hvem der skal gøre det :?

Jeg vil mene, at hvis man ikke er villig til at ofre de 3000-4500 kr det koster at få en dygtig tuner til at skræddersy et program SPECIFIKT til din bil, bør man acceptere den som den er standard.

Re: Chip-tuning / Power Box

: lør 3. mar 2018 10:28
af kreller
En tuningsboks snyder med railtrykket. Det bevirker at at den kører med et højere tryk og der derfor bliver sprøjtet mere diesel ind. Det snyder din bordcomputer som tror du kører længere på literen.
En del tunere snyder også lidt med åbningstiden på dyserne, som igen giver bedre økonomi på bordcomputeren.

Kører man pænt vil en tuning give bedre økonomi ellers ikke og man skal ikke stole på bordcomputeren.

Re: Chip-tuning / Power Box

: tors 30. sep 2021 10:31
af michael Ravnholt
hej alle :)

Ja der er flere måder at lave de justeringer, for at få mere power....

Det jeg har forholdt mig til, var kort og godt, at den gav noget mere Nm ved lave omdrejninger, den svinder mindre og køre længere på literen :) ca 1,5 km.
momentet bruger jeg til at trække en campingvogn..... som vejr 2 ton, her sparet jeg ca 2 km.

det jeg fik lavet, var en "motorjustering" nogen kalder det en tuning og det kan man sagtens kalde det, men jeg bruger ikke hastighed :) kun trækkraften :)

en af min bekendte bruger denne tunings enhed, den virker for mig, som det er en ens ændring der er lavet.

Begge biler er ens 530 d 2013 og forurener ca 20 % mindre.... det er målt før og efter :)

kh mc