Hej folkens.
Har en E39 520 jeg godt kunne tænke mig at få lidt mere power ud af.
Er der nogen ting der er forholdsvis billigt og nemt at gå til, eller ville det være nemmere bare at smide en anden motor i?
Kan det passe at indsugningen fra en 523 passer på og ville denne her være nok og bare at smide på: http://viewitem.eim.ebay.dk/BMW-5-E39-5 ... 41425/item
Mere power ud af M52-B20
- jzonielsen@hotmail.com
- Almindelig bruger
- Indlæg: 33
- Tilmeldt: fre 12. apr 2013 14:10
- Navn: Jonas Nielsen
- By: Svendborg
Mere power ud af M52-B20
Mvh. Jonas Nielsen
E39 520 M52 97
- LarsHansen
- Super Star
- Indlæg: 1965
- Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 22:54
- Navn: Lars Hansen
- By: Arlöv
- Kontakt:
Re: Mere power ud af M52-B20
Smid en anden maskine i. Det andet er vildt bøvlet hvis du ikke er ekspert udi tuning uden tryk.
Der er også turbo og kompressor at tænke på, men med tanke på at din bil er over 15 år gammel, med tilhørende højt kilometer tal, kan den idé nok godt skrinlægges.
find en nyere 525 motor som du køber komplet med alt tilbehør af bokse, følere og lignende (måske en hel bil fra Tyskland el. lign ?)og smid den i. Der er musik i kubik tuning istedet for at forsøge sig frem med andre knaster, dyser, portet topstykke, spjælhus osv.
En 525-maskine kan fås for under 7000 kr. her i Sverige hvor jeg bor og så har du fået 40-45 Hk der stensikkert holder, UDEN du har lavet kineserløsninger på maskinen.
Man sagde engang at hvis du tuner seriøst, koster det 1000 kr. pr. ekstra Hk du ønsker dig og med sådan en motor som din, tror jeg ikke det holder med kun 1000 kr.
God fornøjelse
Der er også turbo og kompressor at tænke på, men med tanke på at din bil er over 15 år gammel, med tilhørende højt kilometer tal, kan den idé nok godt skrinlægges.
find en nyere 525 motor som du køber komplet med alt tilbehør af bokse, følere og lignende (måske en hel bil fra Tyskland el. lign ?)og smid den i. Der er musik i kubik tuning istedet for at forsøge sig frem med andre knaster, dyser, portet topstykke, spjælhus osv.
En 525-maskine kan fås for under 7000 kr. her i Sverige hvor jeg bor og så har du fået 40-45 Hk der stensikkert holder, UDEN du har lavet kineserløsninger på maskinen.
Man sagde engang at hvis du tuner seriøst, koster det 1000 kr. pr. ekstra Hk du ønsker dig og med sådan en motor som din, tror jeg ikke det holder med kun 1000 kr.
God fornøjelse
Mvh. Lars
E39 540i Touring
E39 540i Touring
Re: Mere power ud af M52-B20
Hej Jonas,
M52 520i, 523i og 528i bruger samme indsugningsmanifold, så det får du ikke noget ud af.
Det billigste, totalt set, ville være at lægge en 523i motor i.
Mvh Per
M52 520i, 523i og 528i bruger samme indsugningsmanifold, så det får du ikke noget ud af.
Det billigste, totalt set, ville være at lægge en 523i motor i.
Mvh Per
Re: Mere power ud af M52-B20
Lars, hvis han smider en 525i motor i overskrides effekten med 20% og så er der en ny afgift at betale, hvilket helt klart ikke er en billig løsning
Alle former for trykladning resultere også i at 20% teknisk set overskrides, dog kræver det ikke ny afgift, men derimod en ny "teknisk egnetheds" godkendelse.
Mvh Per
Alle former for trykladning resultere også i at 20% teknisk set overskrides, dog kræver det ikke ny afgift, men derimod en ny "teknisk egnetheds" godkendelse.
Mvh Per
- LarsHansen
- Super Star
- Indlæg: 1965
- Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 22:54
- Navn: Lars Hansen
- By: Arlöv
- Kontakt:
Re: Mere power ud af M52-B20
Enig Per, men der er sgu ikke ret mange synsmænd der gider kigge efter...
Ellers vil en 2.5 l fra en 523 holde sig fint inden for grænsen på de 20%
Personligt ville jeg dog vælge 2.5 24V med VANOS og så løbe risikoen for at det bliver opdaget...
Indrømmet...Jeg tænker meget lidt på de danske regler da jeg, her i Sverige, kan øge effekten på min bil til 1200 Hk (Ved ikke om det overhovedet er muligt?) uden at de vil sikre sig andet end bilen kan bremse og at den ikke forurener. Der er ting de går meget op i (lys, undervogn og emmission) og ting de ikke interesserer sig ret meget for (bremser, styrtøj og rust)
Ellers vil en 2.5 l fra en 523 holde sig fint inden for grænsen på de 20%
Personligt ville jeg dog vælge 2.5 24V med VANOS og så løbe risikoen for at det bliver opdaget...
Indrømmet...Jeg tænker meget lidt på de danske regler da jeg, her i Sverige, kan øge effekten på min bil til 1200 Hk (Ved ikke om det overhovedet er muligt?) uden at de vil sikre sig andet end bilen kan bremse og at den ikke forurener. Der er ting de går meget op i (lys, undervogn og emmission) og ting de ikke interesserer sig ret meget for (bremser, styrtøj og rust)
Mvh. Lars
E39 540i Touring
E39 540i Touring
Re: Mere power ud af M52-B20
En 523i er en 2,5 24v med Vanos
De tekniske krav til bilen er ret ens for Sverige og Danmark, det er kun den "urimelige" høje registreibgsafgift, som holder danskere tilbage...
Tror du vil få svært bed at hive 1200hk ud af din og samtidig overholde emmissionsgrænseværdierne
Mvh Per
De tekniske krav til bilen er ret ens for Sverige og Danmark, det er kun den "urimelige" høje registreibgsafgift, som holder danskere tilbage...
Tror du vil få svært bed at hive 1200hk ud af din og samtidig overholde emmissionsgrænseværdierne
Mvh Per
- LarsHansen
- Super Star
- Indlæg: 1965
- Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 22:54
- Navn: Lars Hansen
- By: Arlöv
- Kontakt:
Re: Mere power ud af M52-B20
Netop
Jeg mener nu een af de første 523'ere.
De kom (her i Sverige: http://www.autopower.se/modellguiden/e39.asp ) med en 2.5 l 12V 170 Hk maskine. Ved ikke om den var med eller uden VANOS ?
Men med 170 Hk kan den uden problemer smides i en 520'er uden at overskride 20% grænsen. Sådan en maskine kan snildt findes her for næsten ingen penge...
Jeg mener nu een af de første 523'ere.
De kom (her i Sverige: http://www.autopower.se/modellguiden/e39.asp ) med en 2.5 l 12V 170 Hk maskine. Ved ikke om den var med eller uden VANOS ?
Men med 170 Hk kan den uden problemer smides i en 520'er uden at overskride 20% grænsen. Sådan en maskine kan snildt findes her for næsten ingen penge...
Mvh. Lars
E39 540i Touring
E39 540i Touring
Re: Mere power ud af M52-B20
Du kan ikke få en E39 med R6'er uden vanos.
523i fra før 9/1998 er M52 (enkelt vanos) mens dem fra 9/1998 er M52Tü (dobbelt vanos) Begge en 2,5 24V med 170hk.
525i er en M54B25 2,5 24V og 192hk og overskrider derfor de 20%
Mvh Per
523i fra før 9/1998 er M52 (enkelt vanos) mens dem fra 9/1998 er M52Tü (dobbelt vanos) Begge en 2,5 24V med 170hk.
525i er en M54B25 2,5 24V og 192hk og overskrider derfor de 20%
Mvh Per
-
- Senior Bruger
- Indlæg: 772
- Tilmeldt: ons 11. mar 2009 14:13
- Geografisk sted: Amager
- Navn: Peter T.
- By: Amager
Re: Mere power ud af M52-B20
Hej Jonas
Jeg synes også M52B20'eren var underdimensioneret i min gamle E39. Jeg købte en brugt M52B25 fra en gut i Odense for 5.000 kr. med alt (generator, klima kompressor, termostat, vandpumpe, motorstyring osv.). Den havde gået knap 200.000 km og kørte fint efter den var skiftet.
I starten kørte jeg med den gamle motorstyring, men den blev opdateret til en der passede (med input fra plpoulsen), men synes ikke jeg kunne mærke så meget igen. Det kan være den blev lidt mere økonomisk.
Differentialet 3,43 blev jeg dog lidt træt af efter noget tid da jeg kørte meget på motorvej
Håber du finder på en god løsning.
/Peter
Jeg synes også M52B20'eren var underdimensioneret i min gamle E39. Jeg købte en brugt M52B25 fra en gut i Odense for 5.000 kr. med alt (generator, klima kompressor, termostat, vandpumpe, motorstyring osv.). Den havde gået knap 200.000 km og kørte fint efter den var skiftet.
I starten kørte jeg med den gamle motorstyring, men den blev opdateret til en der passede (med input fra plpoulsen), men synes ikke jeg kunne mærke så meget igen. Det kan være den blev lidt mere økonomisk.
Differentialet 3,43 blev jeg dog lidt træt af efter noget tid da jeg kørte meget på motorvej
Håber du finder på en god løsning.
/Peter
Mvh. Peter
BMW E60 LCI 525d 2007
BMW E60 LCI 525d 2007
- OleDupont
- Moderator
- Indlæg: 3911
- Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
- Navn: Ole Dupont
- By: Nordsjælland
Re: Mere power ud af M52-B20
Jeg fik en af de første 523´ere, og den var skam med Vanos. Jeg mener faktisk, at den var med dobbelt Vanos.
De bedste hilsner
Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5