indsugningsmanifold E39

Alt omkring tuning af bmw'er
Brugeravatar
trykkeren
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 215
Tilmeldt: fre 10. aug 2012 09:23
Navn: Lasse Nes
By: Holbæk
Kontakt:

indsugningsmanifold E39

Indlæg af trykkeren »

Har ladet mig fortælle at jeg ville kunne opnå lidt ekstra HK, ved at montere et indsugningsmanifold fra en 528 på min lille 520ér.

Som jeg fik det beskrevet, krævede det ikke andre ændringer, hvilket ville passe mig perfekt, da jeg helst ikke vil ændre alt for meget på min dejlige bil.

Nogen der har erfaringer/advarsler mod dette, så hører jeg gerne om det.


Mvh. Lasse N Hansen
E39 520i 2002
Brugeravatar
plpoulsen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1708
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:55
Navn: Per Legarth
By: Randers

Re: indsugningsmanifold E39

Indlæg af plpoulsen »

Du kan ikke bruge en indsugningsmanifold fra en 528i, hverken fra en M52 eller M52tu på din M54 og du vil heller ikke opnå mere ydelse, tror du blander det rundt med dem der bruger indsugningsmanifold fra en M50B25 motor (hvilken heller ikke kan bruges på din M54).

Hvis du skal gøre noget ved din så er det en M54B30 manifold du skal have fat i, men virker bedst hvis du samtidig får skarpere knaster og bananmanifold på og får bilens motorstyring mappet ind efter den ændrede motor Og husk hvis din tuning får effekten til at stige >20% så skal du have dokumenteret bilens tekniske egnethed til den øgede effekt og krævede forureningskrav. Afgift derimod slipper du for at skulle betale så længe din tuning ikke har karakter af motorombytning (altså hvis du F.eks. strokede motoren til større slagvolumen o.lign.)

Ellers skulle du overveje at få bygget en kompressor på, det vil som regel give 100hk ekstra og du skal ikke betale ny afgift men bilen skal selvfølgelig have godkendt den tekniske egnethed.

Mvh Per
Mvh. Per

Mail: per@carwizard.dk
Brugeravatar
trykkeren
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 215
Tilmeldt: fre 10. aug 2012 09:23
Navn: Lasse Nes
By: Holbæk
Kontakt:

Re: indsugningsmanifold E39

Indlæg af trykkeren »

Er ikke så vild efter at lave større ændringer på bilen/motoren.
Sad og snakkede med en der fortalte om det, og det lød som en ændring jeg ville kunne acceptere, da det da kunne være lækkert med lidt ekstra under hjelmen.

Men M54B30 manifold kunne da være en ide´- det er vel i omegnen af 15-25 hk dette ville give ?

Er der nogen ide´i at mappe motoren som den står ?


Mvh. Lasse N Hansen
E39 520i 2002
Brugeravatar
plpoulsen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1708
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:55
Navn: Per Legarth
By: Randers

Re: indsugningsmanifold E39

Indlæg af plpoulsen »

Til at starte med så har ham der fortalte dig om det umiddelbart ikke specielt styr på det hvis han har foreslået en 528i manifold, så hans vejledning om hvad det kræver skal du nok passe på med at tage for gode varer

Hvad er det du ønsker at opnå ved at ændre på motoren?

Det er nemmere at vejlede dig til en brugbar løsning du bliver tilfreds med hvis du på forhånd har overvejet hvad du vil opnå og hvad din økonomi til projektet er, for det er ikke gratis at begynde at ændre på en motor og sket ikke hvis du ikke selv kan lave det men skal betale en fagmand.

Og den der med bare lige smide en manifold på og regne med at så har men fået en raket for et par tusinde den holder ikke, hverken med hensyn til økonomi eller ydelse

Mvh Per
Mvh. Per

Mail: per@carwizard.dk
Brugeravatar
trykkeren
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 215
Tilmeldt: fre 10. aug 2012 09:23
Navn: Lasse Nes
By: Holbæk
Kontakt:

Re: indsugningsmanifold E39

Indlæg af trykkeren »

Nej men er netop ikke "vild" efter at ændre så hulens meget. Da jeg så hørte den røver historie, syntes jeg det lød som noget jeg kunne acceptere på min bil. Men vil hellere beholde den som den er, er ikke meget for at der bliver åbnet op til motoren.

Det lød bare meget nemt, FOR nemt til at være sandt


Mvh. Lasse N Hansen
E39 520i 2002
Brugeravatar
HenrikV
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 575
Tilmeldt: søn 28. feb 2010 18:14
Navn: Henrik V
By: Nordsjælland

Re: indsugningsmanifold E39

Indlæg af HenrikV »

Problemet er dybest set at ham der har rådgivet dig, har overset at din bil har M54 motor og ikke M52 motor.
Jeg har personligt godt nok ikke hørt om ombygningen på en M52B20 motor, men rygtet vil vide at man med fordel kan smide en M50B25 indsugning på en M52B25 og M52B28 motor.
MEN som plpoulsen skriver er det ikke BARE LIGE AT..... Der skal ændres en del ting og der er risiko for utætheder i indsugningen hvis ikke det laves ordentligt. Jeg har flere gange hørt om Turner motorsports i USA som laver de nødvendige dele, så det blir lavet ordentligt.
http://www.turnermotorsport.com/p-1965- ... 52s52.aspx
Men selve sættet koster 385 dollars og man skal formentlig betale told/afgift/moms hvis pakken bliver nappet i tolden. DERUDOVER skal du så finde et M20B25 indsugningsmanifold, og det koster vel brugt 6-800 kr.
Det kunne være sjovt at lave et forsøg med at få en bil med M52B25/28 på rullefelt og så skifte indsugningsmanifolden til et M20B25, og så derefter på rullefelt igen, for derved at få AF ELLER BEKRÆFTET om det giver nogen HK og eller drejningsmoment. Jeg har aldrig set det dokumenteret.
Med venlig hilsen Henrik Veit
E70 X5 35d 2007
E39 530i Touring 2001
E39 528i Sedan 1998
Brugeravatar
trykkeren
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 215
Tilmeldt: fre 10. aug 2012 09:23
Navn: Lasse Nes
By: Holbæk
Kontakt:

Re: indsugningsmanifold E39

Indlæg af trykkeren »

Grunden til at jeg hoppede på ideen, var at det lød som en mindre ændring, med et acceptabelt resultat af hk.

Jeg skal ikke ha en Brian bil, men vi er vel alle lidt drenge endnu, så man vil jo gerne ha lidt mere hk. Særligt når man har en lille 2.2 L motor.

Har overvejet sports filter, men efter at ha læst div ulemper om beskidt Luftmængdemåler er det ikke aktuelt.

Jeg har det fint med bilen som den er, men er der en mindre ændring, er jeg villig til det, for at få det lidt sjovere. Vil ikke spytte over 10.000 kr i motoren, og ende med noget der kan skade den.


Mvh. Lasse N Hansen
E39 520i 2002
Brugeravatar
HenrikV
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 575
Tilmeldt: søn 28. feb 2010 18:14
Navn: Henrik V
By: Nordsjælland

Re: indsugningsmanifold E39

Indlæg af HenrikV »

Jeg ved desværre ikke om det er muligt på en M54 motor. Men når plpoulsen siger nej, så ville jeg tage det for gode varer, han har virkelig styr på tingene
Med venlig hilsen Henrik Veit
E70 X5 35d 2007
E39 530i Touring 2001
E39 528i Sedan 1998
Brugeravatar
trykkeren
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 215
Tilmeldt: fre 10. aug 2012 09:23
Navn: Lasse Nes
By: Holbæk
Kontakt:

Re: indsugningsmanifold E39

Indlæg af trykkeren »

Ja det koster jo kassen at få flere hk, så det må blive på den næste bimmer.


Mvh. Lasse N Hansen
E39 520i 2002
Brugeravatar
JM540466
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 220
Tilmeldt: lør 29. sep 2012 09:24
Geografisk sted: Skagen
Navn: Torben Larsen
By: Skagen

Re: indsugningsmanifold E39

Indlæg af JM540466 »

Har et mainifold med gasspjæld liggende. Det passer til en M50 B25 motor. Udskiftede med individuelle gasspjæld incl anden chip samt lidt større dyser og bananmanifold.
Det virker.
Manifolden er til salg.

Lasse N skrev:
> Ja det koster jo kassen at få flere hk, så det må blive på den næste bimmer.
Mvh. Torben Larsen
E 39 540 I V 8 M62 TU B44
Besvar