Elektrisk fan swap E39 523i M52B25

Alt omkring tuning af bmw'er
Besvar
Brugeravatar
120hk
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 16
Tilmeldt: ons 12. jan 2011 17:05
Navn: Peter Henriksen
By: Hastrup

Elektrisk fan swap E39 523i M52B25

Indlæg af 120hk »

Jeg har en ide om at jeg vil fjerne min visko blæser og montere en elblæser i stedet.Bilen er med klima og har derfor en blæser monteret foran køleren.Jeg har fundet ud af at en blæser fra en e46 passer på min køler men har læst på diverse forums at den bliver styret af en kontakt i nederste kølerslange der virker som en modstand hvor DME modulet så bestemmer hvornår og hvor hurtigt blæseren skal køre.Der sidder også en styreenhed på blæseren. Er der nogen der ved om det kan tilsluttes min DME eller om der er andre muligheder for tilslutning på min bil.Ellers bliver det en Spal fan med styremodul til blæserhastighed ville være nemmest med den fra E46 hvis det kunne lade sig gøre.
Brugeravatar
hijack
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 93
Tilmeldt: tors 26. mar 2009 11:02
Navn: Indsæt for- og efternavn her
By: Slagelse

Re: Elektrisk fan swap E39 523i M52B25

Indlæg af hijack »

Jeg blev træt af visco-koblinger for over 2 år siden, men glad da jeg fandt ud af, at bilen ikke mangler den. Når det er særlig varmt holder jeg øje med temp. og holder klima tændt - den ekstra køling fra blæseren er tilstrækkelig når kølesystemet i øvrigt er i orden. Ingen problemer selv på varmeste tid sidste sommer.

Venligst Jack
BMW E39 540iA 6/97 SOLGT - nu Seat Altea FR Van
Tidl. E39 523iA, HARTGE H 5 S, E30 320i, E21 323i
Brugeravatar
Mega
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 27
Tilmeldt: søn 2. aug 2009 00:56
Navn: Morten Mega
By: Brøndby Strand

Re: Elektrisk fan swap E39 523i M52B25

Indlæg af Mega »

Har også kørt uden blæser, men da jeg røg ind i snestorm og holdte en del stille, røg temp'en op.

Hvordan gik det med el-blæseren ?

PS. Efter 2 viskokoblinger fra schmiedmann, blev det en org som virker perfekt


Mvh. Morten
E39 528i
Brugeravatar
MichaelE39
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 35
Tilmeldt: ons 13. nov 2013 12:39
Navn: Michael Refstrup
By: Helsingør

Re: Elektrisk fan swap E39 523i M52B25

Indlæg af MichaelE39 »

Jeg har lige monteret EL blæser på min E39,
det har jeg gjort ved hjælp af en ny termostat, samt en adapter jeg kunne sætte på den nederste kølerslange, derefter er blæseren forbundet med termostaten, dvs den først får strøm når den nederste kølerslange er 92/95 Grader varm, løsningen fungere super godt, og blæseren kører og efter bilen er slukket (indtil temp er nede)


her er lidt links til dele.

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... re-322030/

samt

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... -92-61580/


Mvh. Michael Refstrup
E39 523i 1996
Besvar