LØST mangler HK og NM - ingen fejl ved udlæsning?? Alpina B10 4,6  [LØST]

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Brugeravatar
ffr
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 194
Tilmeldt: tors 19. nov 2009 14:32
Navn: Frederik Frederiksen
By: Vangede/Gentofte

Re: mangler HK og NM - ingen fejl ved udlæsning?? Alpina B10 4,6

Indlæg af ffr »

Kære alle,
Så kom der svar fra Polen. Bad dem om at fejlsøge på katalysatorer (uden at skære dem af), samt kigge på dysser.


Jeg har fået nedenstående svar - de har fundet en fejl i "map cooling sensor", ved ikke rigtig om sådan en svend kan give problemer med ydelsen? Oplever dog klart at bilen er mest vaks når den er kold og meget mere død når den er varm?
Hvad tænker I her i ekspertpanelet?
Ud over at blive fattig så er jeg sgu ved at komme i form efter to måneder uden bil.
Mvh Frederik
PS: Svar fra værksted herunder.

Hi Frederik!

Sorry for late response but we have spent some extra time trying to find further possible reasons of the power problem.

As for the injectors and igniton coils - computer does not reports any errors so I think we can drop this concept.

Our mechanic has analyzed the map cooling sensor and it turns out that it has a break in the circuit. It does affect the work of the engine so could be an idea to replace it. It is only available with thermostat and it cost 500pln plus replacement 250pln. He would also need some cooling fluid for 50pln for this operation.

Please let us know if that should be done?

Engine vent pipe is also broken and it would be good to replace it. It cost 260pln and replacement 140pln.

Please confirm if that should be done?

Last thing is spark plugs - it's always good to have spark plugs in top condition if we want to be 100% sure of the dyno result. Spark plugs cost 430pln and replacement 120pln.

Please write us if that should be done?

Than we could take the car for dyno test.

As for catalysator - we can check if the catalysator "guts" are present using camera, but we can't check their output without cutting them out. Nevertheless our workshop suggests to have 3 operations mentioned carried out in first order and if that doesn't help, than focus on other issues.
Mvh. Frederik
E39 Alpina B10 4.6i Touring 1998
Brugeravatar
admin
Administrator
Administrator
Indlæg: 2867
Tilmeldt: tirs 19. maj 2015 10:26
Navn: Mogens Juhl
By: Viby Sjælland
Kontakt:

Re: mangler HK og NM - ingen fejl ved udlæsning?? Alpina B10 4,6

Indlæg af admin »

Jeg forstår simpelthen ikke at du ikke henter din bil hjem. Det er jo den rene parodi og gætterier omkring hvad der er galt.
Mvh

Mogens Juhl
http://5erbmw.dk/forum
BMW F45 225xe M-Sport - 2017
BMW F20 LCI 118ia M-Sport - 2018
BMW E36 Compact 316I - 1997
Brugeravatar
janus-bmw
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: lør 27. nov 2010 19:46
Navn: Janus Harder
By: Frederiksberg

Re: mangler HK og NM - ingen fejl ved udlæsning?? Alpina B10 4,6

Indlæg af janus-bmw »

Hej Frederik

Jeg er helt enig med Mogens, få bilen hjem.
Jeg har en brugt termostat der virker, du må gerne få den, jeg kan også godt hjælpe med at skifte den.


Mvh. Janus Harder
Brugeravatar
plpoulsen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1708
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:55
Navn: Per Legarth
By: Randers

Re: mangler HK og NM - ingen fejl ved udlæsning?? Alpina B10 4,6

Indlæg af plpoulsen »

Jeg er også helt enig med dem der siger du skal få bilen hjem.

Med den tilbagemelding du har fået så har værkstedet bevist at de ikke har styr på basal fejlfinding.

Hvordan kan de begynde at snakke om tændrør så sent i processen???

Igen vil jeg også nævne at de kan konstatere om der er nok flow i katalysatorene ved at skrue lambdasonder ud og måle modtrykket. Men de påstår at det er nødvendigt at skære dem op. Det er sgu lidt svært at måle flow i noget der er skåret i stykker

Og at de siger der ikke kan være fejl i dyser og tændspoler på baggrund af at der ikke er fejlkoder på tester, understøtter min mistanke om at de ikke helt har styr på fejlfinding.

Har de haft scope på bilen og analyseret tændingssignal og dysesignal, og hvad med AFR måling på rullefelt?

osv osv....
Mvh. Per

Mail: per@carwizard.dk
Brugeravatar
ffr
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 194
Tilmeldt: tors 19. nov 2009 14:32
Navn: Frederik Frederiksen
By: Vangede/Gentofte

Re: mangler HK og NM - ingen fejl ved udlæsning?? Alpina B10 4,6

Indlæg af ffr »

Forsinket opdatering.
Forsøger at gøre det. Kort (har hverken behov for at være på eller interessant, men kan sikkert have problemer med forståelsen :-))
Jeg fik bilen hjem for to uger siden.
Det blev en dyr omgang, men stort set alle heste er fundet (det hjalp at skifte 18 år gamle følere, samt de øvrige ting værkstedet foreslog).
Bilen er ikke komplet omlakeret, men alle steder der trængte, jeg kan ikke se en enste overgang.
Fælge står som ny og alt kører som smurt. Eneste problem jeg fortsat har, er at der er sat en ombytter radio i der ikke er helt uden problemer :-(. Den prøver jeg at lodde selv.
Det viste sig desværre at der også var rust ved donkraft/løfte punkter, men det blev lavet, sammen med udskiftning af diverse gummiister etc.
Bilen står nu som en meget nyere bil. Er netop hjemkommet fra en ferie i Tyskland og må glad konstatere at det går forrygende på autobahn (holdt mellem 8 og 9 på literen og nølen mellem 150-200 - det er ikke dumt).
Mvh Frederik



Sent from my iPad using Tapatalk
Mvh. Frederik
E39 Alpina B10 4.6i Touring 1998
Brugeravatar
ffr
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 194
Tilmeldt: tors 19. nov 2009 14:32
Navn: Frederik Frederiksen
By: Vangede/Gentofte

Re: mangler HK og NM - ingen fejl ved udlæsning?? Alpina B10 4,6  [LØST]

Indlæg af ffr »

Glemte, at jeg også har et par kodeproblemer, det kan ses i anden tråd herinde :-)


Sent from my iPad using Tapatalk
Mvh. Frederik
E39 Alpina B10 4.6i Touring 1998
Brugeravatar
ffr
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 194
Tilmeldt: tors 19. nov 2009 14:32
Navn: Frederik Frederiksen
By: Vangede/Gentofte

Re: mangler HK og NM - ingen fejl ved udlæsning?? Alpina B10 4,6

Indlæg af ffr »

Løst - tak til Mogens


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh. Frederik
E39 Alpina B10 4.6i Touring 1998
Brugeravatar
Lune
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 623
Tilmeldt: tors 17. dec 2009 08:33
Navn: Michael Larsen
By: Sønderborg

Re: LØST mangler HK og NM - ingen fejl ved udlæsning?? Alpina B10 4,6

Indlæg af Lune »

Hvad var løsningen?
-----------------------------
Mvh. Michael
E60 M5 2005
E30 320i Cab Cirrusblau - 1988
Brugeravatar
ffr
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 194
Tilmeldt: tors 19. nov 2009 14:32
Navn: Frederik Frederiksen
By: Vangede/Gentofte

Re: LØST mangler HK og NM - ingen fejl ved udlæsning?? Alpina B10 4,6

Indlæg af ffr »

@Lune, kodeproblemerne hidrørte kombiinstrument (se anden tråd herom). Vi konstaterede endvidere at der var fejl på mit næsten nye Varta AGM batteri, så har bestilt nyt
Øvrigt ved bilen er nævnt tidligere i tråden (værkstedet konstaterede en masse andet, - ikke noget der vedrørte effekten, men som også blev skiftet ud.
Mest overraskende for mig var det at der var rust ved de punkter under bilen beregnet for donkraft, blev udskiftet.
Bilen kører simpelthen sol ny igen. Den trækker rent op til knapt 280.
Eneste jeg stadig er lidt usikker på er at momentkurven ser lidt ujævn ud på papiret.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh. Frederik
E39 Alpina B10 4.6i Touring 1998
Brugeravatar
ffr
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 194
Tilmeldt: tors 19. nov 2009 14:32
Navn: Frederik Frederiksen
By: Vangede/Gentofte

Re: LØST mangler HK og NM - ingen fejl ved udlæsning?? Alpina B10 4,6

Indlæg af ffr »

@Lune, kodeproblemerne hidrørte kombiinstrument (se anden tråd herom). Vi konstaterede endvidere at der var fejl på mit næsten nye Varta AGM batteri, så har bestilt nyt
Øvrigt ved bilen er nævnt tidligere i tråden (værkstedet konstaterede en masse andet, - ikke noget der vedrørte effekten, men som også blev skiftet ud.
Mest overraskende for mig var det at der var rust ved de punkter under bilen beregnet for donkraft, blev udskiftet.
Bilen kører simpelthen sol ny igen. Den trækker rent op til knapt 280.
Eneste jeg stadig er lidt usikker på er at momentkurven ser lidt ujævn ud på papiret.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh. Frederik
E39 Alpina B10 4.6i Touring 1998
Besvar