Rystende hjul - Fysikken bag?

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Besvar
Brugeravatar
Serupkri
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 120
Tilmeldt: tors 22. mar 2007 09:50
Navn: Kristian Serup
By: Holte

Rystende hjul - Fysikken bag?

Indlæg af Serupkri »

Jeg har for nyligt fået udskiftet mine temmelig gamle, men ufattelig holdbare, Michelin PS2 dæk til nogle lettere brugte Continental SportContact 3 ContiSeal i størrelsen 235/40 18 95Y.

Dækkene har siddet på en Passat CC, er fra 2010, har ca. 6 hhv. 7 mm. mønster på for- og bagdæk, og ser med det blotte øje og ved håndberøring fine ud - altså ingen synlige skader, uens slid eller hæl/tå.

Jeg var selv til stede ved monteringen, hvor afbalanceringen foregik på en helt ny maskine med "Displaygøgl" m.v. og markering af hvor på fælgens "bredde" vægtklodserne skulle sidde. Den største vægt var 55 gram og alle hjul viste 0/0 gram efter montering af vægtklodser. Hjul monteret med 2 x efterspænding med momentnøgle. I det hele taget var mekanikeren meget grundig.

Nå, men problemet er at hjulene ryster mellem ca. 105-140 km/t. Op til ca. 105 km/t er der absolut intet at mærke, og efter ca. 130 begynder rysteriet at aftage - mellem 140 og 200 (som jeg naturligvis testede på min tur til Tyskland) er der meget, meget lidt at mærke - men det var der også på de gamle sommerdæk, og på mine nye vinterdæk. Det er ikke fordi rysteriet mellem 105-140 er slemt - jeg kan mærke det i rattet, og solskærmen samt nakkestøtten på passagersæden vibrerer, men det ikke så rattet hopper og danser.

Jeg kan naturligvis prøve følgende, for at se om det hjælper:

-Kontrollere for tabte vægtklodser
-Bytte om på for- og baghjul
-Dreje hjulene en halv omgang på navet
-Få hjulene afbalanceret på en anden maskine

Hjulene kan selvfølgelig have tabt en eller flere vægtklodser, men ubalancen har været der fra starten, så det skal være sket med det samme. Jeg tvivler stærkt på at endnu en afbalancering på samme maskine vil gøre en forskel.

Men hvad er det for en "fysisk lov", der skaber denne ubalance ved bestemte hastigheder? - Det er egentlig det, jeg er mest interesseret i. Har I nogle gode bud?

Dækkene kommer fra en forhjultrukket bil, og jeg har monteret dækkene på samme vis, fordi der er mest mønster på baghjulene. Kan det tænkes at forhjulene skal "slides til", når de sættes på en anden bil med anderledes hjulvinkel og -spidsning? - Jeg synes nemlig rysteriet er blevet lidt mindre med tiden, og har flyttet sig lidt op i hastighed, før det fremtræder, men det kan sagtens være fordi jeg langsomt vender mig til det.
Mvh. Kristian Serup
F11 530d 5/2011
Lasse520
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 8
Tilmeldt: tors 13. dec 2018 08:40
Navn: Lasse Berg Svenningsen
By: Slagelse

Re: Rystende hjul - Fysikken bag?

Indlæg af Lasse520 »

Hej,

Det lyder meget som min F11 også. Fik du løst problemet?

Jeg skal forbi min dækmand i morgen, og have hjulene på afbalanceringsmaskinen igen. Mine dæk er godt nok helt nye, og dækmanden mente at de lige skulle sætte sig på fælgen.

Men min synger/rusker/larmer lige omkring 110 km/t, i et par km/t og herefter går det over i ryst/hop - indtil 140 km/t.
Mvh. Lasse Berg Svenningsen
F11 520d 2014
Scheel
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 9
Tilmeldt: man 17. dec 2018 09:18
Navn: Anders Scheel
By: Næstved

Re: Rystende hjul - Fysikken bag?

Indlæg af Scheel »

Hejsa

At montere brugte dæk fra anden bil er i min verden HELT tosset ide, ikke to biler slider dækkene ens..

I dette tilfælde kommer dæk fra en passat som kører med helt andre vinkler... mit råd... få dem af og køb nogle nye..Alt andet er spild af tid.
Mvh. Anders Scheel
F10 - 530D
Brugeravatar
Barnholdt
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 69
Tilmeldt: fre 8. dec 2017 22:37
Geografisk sted: Aalborg
Navn: Henrik B. Lund
By: Aalborg

Re: Rystende hjul - Fysikken bag?

Indlæg af Barnholdt »

ALDRIG sæt brugte dæk på en bil. De er slidt anderledes end den bil de kommer på og vil altid give problemer.
At en F11 måske har et generelt problem med rystende undervogn er en anden sag. Med nye dæk er udgangspunktet optimalt for at løse evt andre problemer som vedrøre undervognen.
Mvh. Henrik B. Lund
F31 320d 2017
F20 M135i 2013 (Solgt)
F10 530d 2010 (Solgt)
Brugeravatar
JM540466
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 219
Tilmeldt: lør 29. sep 2012 09:24
Geografisk sted: Skagen
Navn: Torben Larsen
By: Skagen

Re: Rystende hjul - Fysikken bag?

Indlæg af JM540466 »

Jeg tror de skal slides til som du også nævner. En anden måde er at få dem raspet . Men så mister du noget slidbane
Men du kunne også som du selv skriver prøve at dreje dem. Er du helt sikker på at der ikke er snavs mellem fælgen og navnet . Det skal være helt rent før det får en lille smule kobberfedt. En anden ting er også at det er vigtigt at man monterer fælgen på samme sted hver gang. Har selv sat en rød streg på navet der skal flugte med ventilen.
Mvh. Torben Larsen
E 39 540 I V 8 M62 TU B44
Brugeravatar
janl
Super Star
Super Star
Indlæg: 1740
Tilmeldt: tirs 6. jan 2009 11:02
Navn: Jan Ladefoged
By: Brønshøj

Re: Rystende hjul - Fysikken bag?

Indlæg af janl »

Jeg har aldrig orienteret mine fælge på navet med en streg.
Det burde kun være nødvendigt hvis de har været på en spinner......hvis de da bruges mere i dækbranchen :roll:
Mvh. Jan Ladefoged
Tidl BMW'ere
E30 320/323/325 årg 1984 i 11år
E30 320/325 årg 1989 i 3år
E39 523/528 årg 1996 i 6år
E39 523iA årg 1999 i 1/2år
E61 523i årg 2006 i 4år.
F36 420d årg 2015 i 5mdr -> Solgt !
Bye bye BMW :shock:
Brugeravatar
JM540466
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 219
Tilmeldt: lør 29. sep 2012 09:24
Geografisk sted: Skagen
Navn: Torben Larsen
By: Skagen

Re: Rystende hjul - Fysikken bag?

Indlæg af JM540466 »

Hej

I forbindelse med at sætte hjul på en bil og de er følsomme som en BMW nu er skal man altid sætte fælgen det samme sted på navet. Og det gøres jo ved at markere på navet. Det er jo analog med såfremt man spænder en koblingstrykflade op på krumtappen. Når man adskiller skal man markere hvor koblingsnavnet sad og ved samling sætte det det samme sted.
Mvh. Torben Larsen
E 39 540 I V 8 M62 TU B44
Brugeravatar
janl
Super Star
Super Star
Indlæg: 1740
Tilmeldt: tirs 6. jan 2009 11:02
Navn: Jan Ladefoged
By: Brønshøj

Re: Rystende hjul - Fysikken bag?

Indlæg af janl »

En koblingstrykplade er altså afbalanceret i sig selv og skal blot placeres i de noter som er presset ind i svinghjulet. Svinghjulet er ligeledes afbalanceret "i sig selv". Det samme med bremseskiver.
Next......koblingspladen drejer jo rundt på gearkassens højgearsaksel (strålerne) og skal derfor heller ikke mærkes.

Lad os nu droppe den her forvirrende snak overfor trådstarter og slå det fast……...hjul skal IKKE orienteres på hjulnavet med en tuschstreg eller lign ved demontering/genmontering. :mrgreen:
Jeg har ingen problemer med at man gør dette men det er slet ikke nødvendigt
Mvh. Jan Ladefoged
Tidl BMW'ere
E30 320/323/325 årg 1984 i 11år
E30 320/325 årg 1989 i 3år
E39 523/528 årg 1996 i 6år
E39 523iA årg 1999 i 1/2år
E61 523i årg 2006 i 4år.
F36 420d årg 2015 i 5mdr -> Solgt !
Bye bye BMW :shock:
Brugeravatar
HenrikT56
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 109
Tilmeldt: lør 12. okt 2013 11:38
Navn: Henrik T
By: Bagsværd

Re: Rystende hjul - Fysikken bag?

Indlæg af HenrikT56 »

Enig med Jani.
Det med stregen giver jo kun mening, hvis bilens hjulophæng, nav og skiver ikke er 100% i balance, og det må man som udgangspunkt gå ud fra, at de er i en moderne bil.

Hvis du googler lidt, er der en del artikler fra Teknologisk Institut og andre, der beskriver hvor vigtig fastspændingen af hjulet er - både på bilen, og især på afbanceringsmaskinen. Selv en fejl på en brøkdel af en mm kan øjensynligt giver store afbalanceringsfejl.

https://m.branchevejledning.dk/afbalancering-3

https://www.teknologisk.dk/_/media/4106 ... plakat.pdf

Men ellers er der jo som én skriver, mulighed for at få raspet lidt af dækket for at sikre sig, at hjulene er 100% runde. Jeg ved ikke, hvor man finder et værksted, der kan det?

Og så er der vist noget, der hedder en “spinner” (prøv at google). Her laver man en sidste afbalancering med hjulet siddende på akslen, EFTER at det er afbalanceret i en maskine. Her giver det selvfølgelig mening med den røde streg :) . Det er nu heller ikke noget, jeg har set anvendt i praksis.

Men hvis du er i deep shit, så...

Jeg fandt dette link i et VAG forum. Måske de kan hjælpe. Ser ud som om, de findes i hele storkøbenhavn:

http://www.gsp9700.dk/balance.html
-------------------
Mvh. Henrik T
G30 540i 2020 (pre-LCI)
Tidligere: E60 (LCI) 525i aut. 2008
Brugeravatar
JM540466
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 219
Tilmeldt: lør 29. sep 2012 09:24
Geografisk sted: Skagen
Navn: Torben Larsen
By: Skagen

Re: Rystende hjul - Fysikken bag?

Indlæg af JM540466 »

Hej
Kan ikke lade være at henvise til diverse tekniske vejledninger i forb. med afmontering påmontering af maskindele mv.. Der sikrer man sig at de sidder på samme sted når de bliver monteret og at momentet er korrekt. Rep vejledningen over E34 525 I So Wirds Gemacht gør faktisk en dyd ud af at opmærke før adslillelse.
Mvh. Torben Larsen
E 39 540 I V 8 M62 TU B44
Besvar