Træg start af X5 - nu skal det altså løses ;-)  [LØST]

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Brugeravatar
OleDupont
Moderator
Moderator
Indlæg: 3912
Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
Navn: Ole Dupont
By: Nordsjælland

LØST:Træg start af X5 - [LØST]  [LØST]

Indlæg af OleDupont »

Det er nok ikke nogen hemmelighed, at min X5 ind imellem er lidt træg til at starte, - selvfølgelig mest om vinteren.

Men jeg synes, at det er mærkeligt, at jeg er nødt til at lade på batteriet jævnligt (blot for en sikkerheds skyld), og jeg tør da slet ikke engang tænke på at bruge fyret

Man kan jo blive helt ør af at søge på nettet, men jeg mener at have set noget om, at starteren måske mangler kraft...noget med at få den beviklet igen...eller noget. Alligevel oplever jeg, at den fungerer fint med fuldt opladet batteri, så...

Jeg har brug for input i forhold til følgende slagplan:

1. Hvem har en amperetang og er i stand til at måle bilens ladestrøm?

2. Har nogen erfaringer med dårlige generatorer i Bimmere?

3. Har nogen erfaringer med svage startere i Bimmere?

Det er naturligvis fristende (og hunde dyrt) at skifte både batteri, generator og starter, men belært af mine seneste udskiftninger af dele, der ikke fejlede noget, er jeg nok lidt mere påpasselig, inden jeg slår hul på sparegrisen

Skulle det blive nødvendigt, anser jeg udskiftning af generatoren som et rimeligt let gør-det-selv-projekt, mens jeg frygter en eventuel udskiftning af starteren.

Uanset hvad kan jeg alligevel ikke lave noget med den ene arm i øjeblikket, men det bedrer sig forhåbentligt

Alle input modtages med interesse og glæde!
De bedste hilsner

Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Brugeravatar
1548
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 463
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 22:46
Navn: Brian S. Jensen
By: Hesselager / Fyn
Kontakt:

Re: Træg start af X5 - nu skal det altså løses ;-)

Indlæg af 1548 »

Hej Ole

Vedr. dit batteri

Er det af AGM typen ?

Hvor gammelt er det ?

Hvis det er et ikke-AGM med mere end 3-4 år på bagen, så ville jeg helt sikker smide et Exide eller Varta AGM i !!
Mvh. Brian S. Jensen
E39 528i Sedan - 1996
E39 530d Touring - 2003
E30 318i Touring - 1990
http://www.bmw-club.dk
http://www.nolle.dk
Brugeravatar
OleDupont
Moderator
Moderator
Indlæg: 3912
Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
Navn: Ole Dupont
By: Nordsjælland

Re: Træg start af X5 - nu skal det altså løses ;-)

Indlæg af OleDupont »

Hej Brian, det er et Varta AGM G14 95 Ah., som 3 år gammelt. Men det var såmænd ikke bedre i starten, så jeg flakkede lidt med øjnene og var usikker på, at AGM nu var så godt.

Batteriet før fik et nyt liv i en af mine traktorer, hvilket igen for mig til at tænke på, om generatoren yder det, den skal.
De bedste hilsner

Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Brugeravatar
Rasmusb
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 80
Tilmeldt: tors 9. jul 2015 01:00
Geografisk sted: Nordjylland
Navn: Rasmus Bjerregaard
By: Hjallerup

Re: Træg start af X5 - nu skal det altså løses ;-)

Indlæg af Rasmusb »

Jeg tænker at teste ladestrømmen burde være lige til(ret mig endelig hvis jeg tager fejl). Det eneste man skal bruge er et voltmeter og evt. en medhjælper.

Start med at måle på plus og minus polerne ude i motorrummet, de skulle gerne være på ca. 12 volt, med et par decimaler.

Start så motoren og mål igen. Så skulle spændingen gerne være på 14 volt, med et par decimaler.

Prøv evt. med en hjælper og måle ved forhøjet tomgang/med nogle omdrejninger på.
Mvh. Rasmus Bjerregaard
E39 530d M-Tech/individual 2003
E61 LCI 530d M-Tech 2007(pt. uden afgift)
F07 530d GT 2009
Tidligere biler:
E61 530d M-Tech 2004
E36 325i Coupe M-Tech 1994
E61 530d 2005
E46 320d Touring 2001(FL)
E34 525tds
E34 530i
E36 325i Coupe
Brugeravatar
97746117
Super Star
Super Star
Indlæg: 1004
Tilmeldt: ons 12. nov 2008 20:45
Navn: Peter Kibsgaard
By: Sundby Mors

Re: Træg start af X5 - nu skal det altså løses ;-)

Indlæg af 97746117 »

du kan få volt frem i den "hemmelige menu" i bc og så ud og køre
Mvh. Peter Kibsgaard
1 stk. E66 730ld individual `07, 2 stk. E39 525tds touring aut.´98, 1 stk. Toyota MR2 turbo´85, 1 stk. VW beach buggy´70
Tidl. Toyota Corolla van 1,8d turbo´86, Mazda mx5´90, BMW E34 525 tds van´95
Brugeravatar
1548
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 463
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 22:46
Navn: Brian S. Jensen
By: Hesselager / Fyn
Kontakt:

Re: Træg start af X5 - nu skal det altså løses ;-)

Indlæg af 1548 »

Bemærk at "den hemmelige menu" typisk max. viser 13.8 volt (det gør den i hvert fald i begge vore E39ere)
Mvh. Brian S. Jensen
E39 528i Sedan - 1996
E39 530d Touring - 2003
E30 318i Touring - 1990
http://www.bmw-club.dk
http://www.nolle.dk
Brugeravatar
janl
Super Star
Super Star
Indlæg: 1740
Tilmeldt: tirs 6. jan 2009 11:02
Navn: Jan Ladefoged
By: Brønshøj

Re: Træg start af X5 - nu skal det altså løses ;-)

Indlæg af janl »

Skal generatorens formåen testes skal du helt rigtigt have fat i et tangampermeter.

Klargør ved at sætte tangampermeteret på enten + eller - polen.
Start bilen....gerne fra kold.... og tænd ALLE strømforbrugende "aggregater" s.s. nærlys/fjernlys/fyr/sædevarme/el-bagrude/blæser på max osv osv.
Aflæs tangampermeter

Jeg ved så ikke hvad "en god værdi" skal være på din X5'er men >50A skal nok forventes
Mvh. Jan Ladefoged
Tidl BMW'ere
E30 320/323/325 årg 1984 i 11år
E30 320/325 årg 1989 i 3år
E39 523/528 årg 1996 i 6år
E39 523iA årg 1999 i 1/2år
E61 523i årg 2006 i 4år.
F36 420d årg 2015 i 5mdr -> Solgt !
Bye bye BMW :shock:
Brugeravatar
OleDupont
Moderator
Moderator
Indlæg: 3912
Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
Navn: Ole Dupont
By: Nordsjælland

Re: Træg start af X5 - nu skal det altså løses ;-)

Indlæg af OleDupont »

Har du sådan en sjover Jan?
De bedste hilsner

Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Brugeravatar
BoLarsen
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 568
Tilmeldt: lør 2. nov 2013 09:35
Navn: Bo Sloth Larsen
By: Frederikshavn

Re: Træg start af X5 - nu skal det altså løses ;-)

Indlæg af BoLarsen »

mål det med kold motor og mål på kablet der kommer bagud af generatoren. Den sidder rimelig fremkommeligt, er sikker på du kan komme til at få klemt et tangamperemeter omkring B+ kablet der kommer bagud af generatoren. Det er rødt og tykt som en pølse.

ifølge Ebay.de, så ligger en typisk generator til din på en ydelse på 150 amp, og når du tænder alt med kold motor (ALT!!), så burde du kunne få den godt deropad.

Hæv lige motorens omdrejningstal til 1100, ellers kan du ikke være sikker på den yder maks
Mvh. Bo Sloth Larsen
E60 525d 2004
Brugeravatar
janl
Super Star
Super Star
Indlæg: 1740
Tilmeldt: tirs 6. jan 2009 11:02
Navn: Jan Ladefoged
By: Brønshøj

Re: Træg start af X5 - nu skal det altså løses ;-)

Indlæg af janl »

Ole...nej desværre ellers måtte du selvfølgelig låne det.

Bo.... godt lige at få præciseret at det er generatorkablet der skal måles på og ikke batterikabel som kunne misforstås i mit indlæg.

Det der er vigtigt i denne sammenhæng er at voltene kan være "udmærket" at aflæse men det der tæller langt mere er strømmen fra generatoren hvis man har et ladeproblem.

Hvis batteriet er sløjt kan det ikke tage i mod alle de mange ampere som generatoren kan levere men spændingen kan være ok.

En anden ting er hvis en battericelle er klappet sammen, ja så mangler man et par volt eller mere og her er volt aflæsning til gengæld meget brugbar.
Mvh. Jan Ladefoged
Tidl BMW'ere
E30 320/323/325 årg 1984 i 11år
E30 320/325 årg 1989 i 3år
E39 523/528 årg 1996 i 6år
E39 523iA årg 1999 i 1/2år
E61 523i årg 2006 i 4år.
F36 420d årg 2015 i 5mdr -> Solgt !
Bye bye BMW :shock:
Besvar