Dækvalg - Michelin eller Pirelli - noget om værdier  [LØST]

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Brugeravatar
OleDupont
Moderator
Moderator
Indlæg: 3912
Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
Navn: Ole Dupont
By: Nordsjælland

Dækvalg - Michelin eller Pirelli - noget om værdier

Indlæg af OleDupont »

Bilen er som sportsmodel født med 19" fælge og Michelin Latitude dæk, som jeg dengang ikke var vildt imponeret over.

Siden har jeg skiftet til 20" og Pirelli Zero i forbindelse med køb af et hjulsæt, og jeg har være godt tilfreds med dem, ligesom jeg også er tilfreds med Pirellis vinterdæk i 19".

Jeg har ret nye Pirelli fordæk i 275/40x20, men nu står bagdækkene for tur, og det er her, jeg begynder at flakke med øjnene og behøver Jeres input

Dækkene er 315/35x20 og jeg undrer mig over forskellene i pris og værdier på de 2 muligheder, jeg har overvejet:

Michelin Latitude Sport 3 (foto 1):
Brændstofforbrug: C. Egenskaber på våd vej: A. Støj: 70 db.

Pris: 2.373,- pr. stk.

Pirelli P Zero Rosso Asimmetrico (foto 2):
Brændstofforbrug: F. Egenskaber på våd vej: B. Støj: 74 db.

Pris: 3.027,50 pr. stk.

Umiddelbart er Michelin den oplagte vinder, men er I enige?

Jeg går naturligvis ud fra, at det betyder mindre, at jeg i givet fald vil køre med forskellige dækmærker, - dog på samme aksel.
De bedste hilsner

Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Brugeravatar
ST
Super Star
Super Star
Indlæg: 1246
Tilmeldt: fre 16. jan 2009 22:07
Navn: ST (Semir Tesnjak)
By: Vejle

Re: Dækvalg - Michelin eller Pirelli - noget om værdier

Indlæg af ST »

Uden at jeg bliver hængt op på det, så mener jeg at have læst et sted, at BMW anbefaler dæk med "lige streger" mønster som Michelin og Continental, bare sådan du ved det
Mvh. Semir Tesnjak
E61 525d 1/2008
E61 530d 7/2004 Tidl. bil
E60 520i 8/2004 Tidl. bil
E39 523i 4/1999 Tidl. bil
Brugeravatar
OleDupont
Moderator
Moderator
Indlæg: 3912
Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
Navn: Ole Dupont
By: Nordsjælland

Re: Dækvalg - Michelin eller Pirelli - noget om værdier

Indlæg af OleDupont »

@Semir: Hvis du mener langsgående riller, så har Pirelli-dækket dem da også, så jeg ved ikke rigtigt, hvor du vil hen med dit gæt...
De bedste hilsner

Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Brugeravatar
ST
Super Star
Super Star
Indlæg: 1246
Tilmeldt: fre 16. jan 2009 22:07
Navn: ST (Semir Tesnjak)
By: Vejle

Re: Dækvalg - Michelin eller Pirelli - noget om værdier

Indlæg af ST »

Det var bare som info til andre folk, eller hvis du valgte at kigge på andre dæk
Mvh. Semir Tesnjak
E61 525d 1/2008
E61 530d 7/2004 Tidl. bil
E60 520i 8/2004 Tidl. bil
E39 523i 4/1999 Tidl. bil
Brugeravatar
BoLarsen
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 568
Tilmeldt: lør 2. nov 2013 09:35
Navn: Bo Sloth Larsen
By: Frederikshavn

Re: Dækvalg - Michelin eller Pirelli - noget om værdier

Indlæg af BoLarsen »

Min erfaring er godt nok at man aldrig går helt fejl af Michelin og Continental.. Men i de der størrelser er alt jo pint lidt ud, så de små forskelle der evt er, de bliver nemt tydeligere...

Havde jeg ikke nogen erfaringer med lige den bil, så ville jeg godt nok selv vælge michelin..
Mvh. Bo Sloth Larsen
E60 525d 2004
Brugeravatar
OleDupont
Moderator
Moderator
Indlæg: 3912
Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
Navn: Ole Dupont
By: Nordsjælland

Re: Dækvalg - Michelin eller Pirelli - noget om værdier

Indlæg af OleDupont »

Ja Bo, det er netop det med størrelserne, der gør det lidt chancebetonet, men det ligger vist lige for at spare de godt 1.300,- kr. og så få et par dæk, der klarer sig bedre i testen

Sammenligner man Conti og Michelin, falder det også ud til Michelins fordel, bortset fra opførsel på våd vej, hvor de begge er topscorere.

Havde det været til min gamle E39, var jeg blevet på Good Year F1.
De bedste hilsner

Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Brugeravatar
adamzack
Super Star
Super Star
Indlæg: 1442
Tilmeldt: ons 3. sep 2008 03:22
Geografisk sted: Nordsjælland
Navn: Allan Ash
By: Farum

Re: Dækvalg - Michelin eller Pirelli - noget om værdier

Indlæg af adamzack »

En af grundene til at jeg holder mig til Michellin



Lars H skrev:
> Hey Allan
>
>
> Må altså lige fare på tastaturet her !
>
> Uden at tage stilling til den generelle kvalitet af "kineser" dæk, er det absolut ikke min erfaring at de er voldsomt meget mere skæve end alle andre dæk.
> Alle dæk KAN være skæve og det gælder absolut også for de dyre mærkedæk, dog undtaget MICHELIN. De er ALTID lige og jeg tror de tester hvert enkelt dæk inden det forlader fabrikken.

>
> MVH. Lars H

Og fra http://www.brandgrades.com/tires/michelin/

> Each tire is hand-inspected before leaving the factory to ensure quality.....
Med Venlig Hilsen Allan

Tidl E39 528i 2/1998
VW Touran 1.4 TSI 150 Comfortline 2018
Seat Leon sports tourer 2020
Brugeravatar
E60Vest
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 911
Tilmeldt: man 27. sep 2010 16:27
Navn: B. Andersen
By: Vestjylland

Re: Dækvalg - Michelin eller Pirelli - noget om værdier

Indlæg af E60Vest »

Hej

Det er med dækvalg som med valg af kvinde : ) , det der dur for den ene dur ikke for den anden

Personligt har jeg meget dårlige præferencer når det gælder Michelin , har prøvet dem på både mine Honda'er og BMW'er igennem årene , finder dem ekstremt dårlige i regnvejr ( skøjter rundt på r.. og albuer , især på Honda'erne ) , at de så også begynder at larme når de bliver halvslidt ( laver hæl/tå ) gør ikke billedet bedre af dette dækmærke hos mig.

Derimod har jeg gennem årene haft god erfaring med Conti , dog begrænset km tal , men det kan jeg abstrahere fra når bare de er trygge at køre på i tør/regnvejr ( regnvejrs egenskaber vægter specielt jeg højt ) , samt at de yder komfort bla. igennem et lavt støjniveau gennem stort set hele dækkets levetid.

Et dæk der kørte rigtig godt på mine Honda'er i sin tid var Kleber , dette dæk havde nogen af de egenskaber som Conti også står for , dog sjældent man ser det i dag.

Vil man have et godt og støjfrit dæk , skal man nok som udgangspunkt gå efter et mærke dæk med asymmetrisk mønster , da de ofte er meget lydsvage og tit også har gode vådvejs egenskaber.

Så til Ole vil jeg sige , af de to du nævner ville jeg personligt nok gå efter Pirelli dækket , hvis det "skal" være en af de to

Mvh
E60Vest
Mvh. B.Andersen
E60Vest
Brugeravatar
1548
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 463
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 22:46
Navn: Brian S. Jensen
By: Hesselager / Fyn
Kontakt:

Re: Dækvalg - Michelin eller Pirelli - noget om værdier

Indlæg af 1548 »

Hej E60 Vest

Jeg er rimelig sikker på at du har været uheldig med dine Michelin eller at der har været andre faktorer som har spillet ind.

Jeg vil til enhver tid anbefale Michelin - både med hensyn til køreegenskaber, komfort og ikke mindst, slidstyrke !

Jeg har ikke andet end gode erfaringer med dem - både i 17, 18 og 19" på mine E39ere (og tidligere E34)

Conti er også udemærket, men har slet ikke de samme kilometer i sig.
Mvh. Brian S. Jensen
E39 528i Sedan - 1996
E39 530d Touring - 2003
E30 318i Touring - 1990
http://www.bmw-club.dk
http://www.nolle.dk
Brugeravatar
E60Vest
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 911
Tilmeldt: man 27. sep 2010 16:27
Navn: B. Andersen
By: Vestjylland

Re: Dækvalg - Michelin eller Pirelli - noget om værdier

Indlæg af E60Vest »

Hej Brian

Som jeg startede mit indlæg med , "nogen vil have moren , andre datteren"

Det vil altid være subjektivt hvordan man oplever et dæk ( og min oplevelser med Michelin dæk er så ikke de bedste ).

Som du måske også læste ,ja så påpeger jeg jo rent faktisk at Conti ikke er et dæk med mange km i , dette vægter jeg som ligeledes skrevet ikke så højt , da den oplevede sikkerhed betyder mere for mig end at køre en "million" km , ved godt at penge/pris tit er den alt overskyggende faktor her på dette forum når der tales dæk/reservedele/værksted.

Det tillader jeg mig dog at sætte mig udover , da jeg vægter kvalitet og sikkerhed i mine/vores biler højt , ikke mindst når det både er min familie , men også mig selv der skal køre i dem

Mvh
E60Vest
Mvh. B.Andersen
E60Vest
Besvar