Manglende lockup i aut gearkasse

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Besvar
JAN C
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 88
Tilmeldt: søn 3. okt 2010 02:40
Navn: Jan Christensen
By: Løsning

Manglende lockup i aut gearkasse

Indlæg af JAN C »

Hej med jer og Godt Nytår :V :V

Ja , det er efterhånden, ved at være længe siden jeg sidst har været her inde, men min BMW kører ikke ret
mange km. om året ( ca. 1000-1500 km. ). Kun hvis vi skal ud på lidt længere ture, ellers foregår den daglige
transport på cykel el. i vores Fiat panda. Nogle gange kan bmw’en stå stille i garagen , i 3-4 måneder af gangen,
det er selvføldig en skam, men jeg kan ikke nænne,at skille mig af med den, da den stadig kører som en drøm.
Men nu er der kommet lidt skår i glæden, i fredags kørte vi i sommerhus, ved vestkysten. Der er jo nogen dejlige
lange lige veje, derud vestpå, og der opstod problemet, når den når op i 5 gear, plejer den at lave lockup, efter
kort tid, men det vil den ikke mere, og når jeg slukker den, kommer der fejlmelding i instrumentpanelet, og nogle
gange når jeg starter den, går den i nødprogram, det skal lige siges, at den skifter perfekt op og ned igennem
gearerne, på nær lockup. Der er skiftet olie og filter i gearkassen for ca. 10000 km. siden. Vil hører om der er
nogle herinde, der har oplevet det samme eller noget lingende, og hvordan i løste det.

På forhånd tak :V :V
Mvh. Jan Christensen
E39 530IA STEPTRONIC SEDAN 2003
FIAT PANDA. 2017
Brugeravatar
OleDupont
Moderator
Moderator
Indlæg: 3911
Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
Navn: Ole Dupont
By: Nordsjælland

Re: Manglende lockup i aut gearkasse

Indlæg af OleDupont »

Hej Jan,

Også Godt Nytår til dig :TU2

Her du prøvet det gamle sypigetips med at re-sette gearkassen?

Sæt tænding på (men start ikke)
Træd speederen i bund, forbi kick-down, i 30 sekunder
Slip spederen, start motoren og kør en kort frisk tur

Om det hjælper i længden, ved jeg ikke, men på min hedengangne X5 E53 af samme årgang hjalp det.
De bedste hilsner

Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
JAN C
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 88
Tilmeldt: søn 3. okt 2010 02:40
Navn: Jan Christensen
By: Løsning

Re: Manglende lockup i aut gearkasse

Indlæg af JAN C »

Hej Ole

Ja, Ole, jeg kan godt huske det gamle sypigetips :TU2 , fra år tilbage, har også prøvet det, nogle gange,
men det hjælper desværre ikke :( , kan være bange for, det er converteren, det er galt med :? .
Mvh. Jan Christensen
E39 530IA STEPTRONIC SEDAN 2003
FIAT PANDA. 2017
michael Ravnholt
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 102
Tilmeldt: tors 1. aug 2019 13:21
Geografisk sted: Ballerup
Navn: Michael Ravnholt
By: Ballerup

Re: Manglende lockup i aut gearkasse

Indlæg af michael Ravnholt »

hej :(

Det er sgu skidt, når ens bil ikke virker....

Jeg har ikke selv været ude for det du her beskriver, men jeg ville klart få målt dit batteri og set efter stel forbindelser.
Hvorfor skulle converteren være gået i stykker lige pludseligt. det er en rimelig robust en, men hvis den mangler lidt olie i gearkassen, laver den osse en masse mærkelige problemer. se efter det først..... det kan let gøres fra en lift :) både se efter stel forbindelser og olie, men batteriet kan kun måles, hvis du kan få en udlæsning hvori man kan se hvor meget der er i % reelt set er tilbage af liv i batteriet. du kan ikke måle det med en elpind :(

god fornøjelse.

kh MC
Mvh. Michael Ravnholt
BMW 530xd F11 2012/10
JAN C
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 88
Tilmeldt: søn 3. okt 2010 02:40
Navn: Jan Christensen
By: Løsning

Re: Manglende lockup i aut gearkasse

Indlæg af JAN C »

Hej Michael :V

Jeg tror ikke, det er batteriet, det er kun to år gammelt, og når jeg ikke kører i bilen, står det med intelligentlader
på hele tiden. Men det kunne måske godt være, at den mangler lidt olie, selvom den ikke står og drypper, det skal
ihvertfald undersøges, sammen med stelforbindelserne.

Mange tak for dit indspark Michael :TU1 :TU1
Mvh. Jan Christensen
E39 530IA STEPTRONIC SEDAN 2003
FIAT PANDA. 2017
JAN C
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 88
Tilmeldt: søn 3. okt 2010 02:40
Navn: Jan Christensen
By: Løsning

Re: Manglende lockup i aut gearkasse

Indlæg af JAN C »

Hej

Lige en lille Update, jeg har haft bilen nede ved Dansk Automatgear service i Børkop, han har haft tester på den,
og siger at det er gearvælger styring, den melder fejl på. Så i næste uge, skal den derned igen, og have skiftet
gearvælger styring, så håber jeg på, at det er det, for den er halv peberet :roll: :o.
Vender tilbage, når den forhåbentlig virker igen ;) .
Mvh. Jan Christensen
E39 530IA STEPTRONIC SEDAN 2003
FIAT PANDA. 2017
Besvar