F11 520D “tikker”/knaldre

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Besvar
FrankJorgensen
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: ons 13. nov 2019 00:26
Navn: Frank Jørgensen
By: København K

F11 520D “tikker”/knaldre

Indlæg af FrankJorgensen »

Hej alle brave folk

Min 520’er er begyndt at “tikke”/knaldre lidt når den er kold. Kører man den stille og rolig kommer der ikke noget, giver man den lidt gas, så kommer det. Ikke voldsom højt, men dog en ny lyd. Efter nogle minutter / når den er varm hører man intet. Den trækker fint, motoren kører jævnt i tomgang osv osv.

Det er “sjovt nok” begyndt at komme nu her hvor det er blevet koldere i vejret. Det kan selvfølgelig også være tilfældigheder.

Lidt fakta. Det er en 2012, har kørt 115.000 km, og de sidste 20.000 km (imens jeg har haft den) her jeg hældt bell add diesel additiv i næsten hver tank. Kører 90% motorvej, og 10% by.

Jeg skal til service med den på fredag, (kører olieskift for hver 15.000 km), hvor der skal en ny egr ventil på (motorlampen har lyst fra tid til anden, med ugers mellemrum, og fejl udlæst er egr ventil,
Kommer typisk når man har kørt stille og rolig, i byen med trailer osv), samt monteres nyt batteri. Batteriet er kun 3 år gammel, men når det bliver koldt i vejret som nu, taber dem strømmen ekstrem hurtigt, og bilen lukker ned for diverse systemer imens den holder parkeret.

Er det bare “dysestøj” som jeg kan kører lystigt videre med?
Hvordan vil en defekt dyse komme til udtryk?
Hvis det er kæden, vil den kunne komme med de lyde, eller er den kendetegnet ved det famøse “raslen” både varm og kold?
Andet?
Mvh. Frank Jørgensen
F11 520d 2012
Mårtensson
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 46
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 02:21
Navn: Jesper Mårtensson
By: Stevnstrup

Re: F11 520D “tikker”/knaldre

Indlæg af Mårtensson »

Jeg har lige haft samme problem. jeg gav min en belladd one shot hvor der var ca 5 liter tilbage tanken, og kørte en tur på motorvejen i 7 gear, så den havde lidt omdrejninger i ca. 50-60 km. og ummidelbart virker det til at have hjulpet lige pt. syntes jeg. da jeg startede den i morges, efter den har stået i 2 dage, var der ikke noget. jeg var nemlig ude i at få tjekket mine dyser. men det venter jeg lige lidt med, da jeg tror det har hjulpet. det gjorde fuldstændig det samme som du beskriver.
Venlig hilsen
Jesper Mårtensson

Bmw F11 520d
Bmw e61 530d 231hk :)
FrankJorgensen
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: ons 13. nov 2019 00:26
Navn: Frank Jørgensen
By: København K

Re: F11 520D “tikker”/knaldre

Indlæg af FrankJorgensen »

Ok... men det skal siges at jeg kører den “for pænt” når jeg kører by og landevej, alt den får ikke lov virkelig at trække osv. men motorvej ligger jeg næsten altid på 130 -140 kmt i med fuld oppakning, fruen og unger osv, og der får motoren alligevel lov at bestille noget. Men det kan sagtens være jeg skal være “endnu hårde” ved den, for virkelig at blive blæst igennem :?
Mvh. Frank Jørgensen
F11 520d 2012
Mårtensson
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 46
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 02:21
Navn: Jesper Mårtensson
By: Stevnstrup

Re: F11 520D “tikker”/knaldre

Indlæg af Mårtensson »

jeg kører stort set på samme måde. ved ikke om det har noget at sige. men kunne høre her til morgen at mit ikke er HELT væk. men knap så galt. så lidt har den belladd hjulpet :) men ellers skal du få tjekket dine dyser. jeg tror ikke det er din kæde så tidligt. jeg har lige fået skiftet min ved 250.000 og den lavede stadig den samme lyd, så det må komme fra dyser. men som sagt. prøv sådan en belladd one shot. eller få en til at smide en wurth dyserenser på bilen, mens den kører. tror også det kan hjælpe :)
Venlig hilsen
Jesper Mårtensson

Bmw F11 520d
Bmw e61 530d 231hk :)
FrankJorgensen
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: ons 13. nov 2019 00:26
Navn: Frank Jørgensen
By: København K

Re: F11 520D “tikker”/knaldre

Indlæg af FrankJorgensen »

Det vil jeg give “et shot” tror jeg :-).

Ellers kan jeg lige hører på værkstedet hvor den skal til service, om ikke de kan forsøge at putte noget krudt der gør lignende, og se om det virker. Da jeg nævnte om ikke de kunne tjekke dyser, blev han lidt luren ved tiden på værkstedet :-) - det kunne de ikke lige nå en fredag, oveni alt det andet :-)
Mvh. Frank Jørgensen
F11 520d 2012
Mårtensson
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 46
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 02:21
Navn: Jesper Mårtensson
By: Stevnstrup

Re: F11 520D “tikker”/knaldre

Indlæg af Mårtensson »

nej mange værksteder plejer at sende dem et sted hen at få tjekket. da det kræver en speciel maskine. men syntes heller ikke at jeg har læst nogen steder at de døjer med dyserne. så syntes det er tidligt hvis din skulle have defekte dyser. men jeg ville prøve enten at give den belladd eller en med en würth dyserenser, og få dem til at køre det igennem. så tror jeg den holder op. :) men vend gerne tilbage, hvis du finder ud af om det kan være andet :)
Venlig hilsen
Jesper Mårtensson

Bmw F11 520d
Bmw e61 530d 231hk :)
Besvar