manglende hestekræfter og momnent
- JM540466
- Meget Aktiv Bruger
- Indlæg: 219
- Tilmeldt: lør 29. sep 2012 09:24
- Geografisk sted: Skagen
- Navn: Torben Larsen
- By: Skagen
manglende hestekræfter og momnent
Havde BMWén på rullefelt. Der manglede 20 hk fra sidste rulning. Nu skal den checkes på tirsdag ved Sæby Autoteknik. Den viser ikke nogle fejlkoder så er spændt på hvad det kan være. Har dog mistanke til det elektroniske gasspjæld som måske ikke leverer de informationer den skal til bilens computer. NM var helt nede i 32 kg.
Mvh. Torben Larsen
E 39 540 I V 8 M62 TU B44
E 39 540 I V 8 M62 TU B44
- JM540466
- Meget Aktiv Bruger
- Indlæg: 219
- Tilmeldt: lør 29. sep 2012 09:24
- Geografisk sted: Skagen
- Navn: Torben Larsen
- By: Skagen
Re: manglende hestekræfter og momnent
Bilen blev undersøgt ved Sæby Autoteknik og det viste sig at kæden var for lang og at den ene vanos sad fast. Har bestilt delene og er så småt igang med adskillelse, men det er en ordenlig omgang. Skifter samtidig paraplyerne , de er nok noget hårde efter 21 år.. Kæden på olepumpen skal nok også strammes op. Tager det stille og roligt, men skal nok bruge en 3 dage på projektet.
Mvh. Torben Larsen
E 39 540 I V 8 M62 TU B44
E 39 540 I V 8 M62 TU B44
-
- Almindelig bruger
- Indlæg: 17
- Tilmeldt: tirs 12. apr 2016 22:30
- Navn: Jacob Ryttergaard
- By: Tårnby
Re: manglende hestekræfter og momnent
fint med en update og held og lykke med projektet
Mvh. Jacob
E60LCI 530i 2007 Manuelt Gear
E60LCI 530i 2007 Manuelt Gear
- JM540466
- Meget Aktiv Bruger
- Indlæg: 219
- Tilmeldt: lør 29. sep 2012 09:24
- Geografisk sted: Skagen
- Navn: Torben Larsen
- By: Skagen
Re: manglende hestekræfter og momnent
Hej
Er godt i gang med at skifte kæde og vanos . Paraplyerne de var hårde som sten er skiftet ,30 blev det til. Den sidste udstødningsventil i hver række kan man ikke komme til , men den ene er jo skiftet . det må så være det et kæmpearbejde . Har p.t. fået de sidste dele. Mangler dog tætningsringene til vanos samt presseværktøjet. Det kommer fra Tyskland. Bestillte ellers ved Beisan i USA men er stadig ikke kommet frem(Corona). Vedlægger et billede ad den adskilte motor. Krumtapbolten sidder med 41 kg men det var faktisk let med det rette låseværktøj og forlænger på nøglen.
Nu skal det samles og vanos skal repareres. Der går nogle dage endnu da det hele foregår udendørs, men alt bliver pakket godt og grundigt ind i plasic og aviser.
Er godt i gang med at skifte kæde og vanos . Paraplyerne de var hårde som sten er skiftet ,30 blev det til. Den sidste udstødningsventil i hver række kan man ikke komme til , men den ene er jo skiftet . det må så være det et kæmpearbejde . Har p.t. fået de sidste dele. Mangler dog tætningsringene til vanos samt presseværktøjet. Det kommer fra Tyskland. Bestillte ellers ved Beisan i USA men er stadig ikke kommet frem(Corona). Vedlægger et billede ad den adskilte motor. Krumtapbolten sidder med 41 kg men det var faktisk let med det rette låseværktøj og forlænger på nøglen.
Nu skal det samles og vanos skal repareres. Der går nogle dage endnu da det hele foregår udendørs, men alt bliver pakket godt og grundigt ind i plasic og aviser.
Mvh. Torben Larsen
E 39 540 I V 8 M62 TU B44
E 39 540 I V 8 M62 TU B44
- JM540466
- Meget Aktiv Bruger
- Indlæg: 219
- Tilmeldt: lør 29. sep 2012 09:24
- Geografisk sted: Skagen
- Navn: Torben Larsen
- By: Skagen
Re: manglende hestekræfter og momnent
Glemte billedet. Her er det, men desværre er filen for stor, sorry.
Mvh. Torben Larsen
E 39 540 I V 8 M62 TU B44
E 39 540 I V 8 M62 TU B44
- OleDupont
- Moderator
- Indlæg: 3911
- Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
- Navn: Ole Dupont
- By: Nordsjælland
Re: manglende hestekræfter og momnent
Hej Torben,
Du nedskalerer bare billedet, så burde det kunne lade sig gøre
Du nedskalerer bare billedet, så burde det kunne lade sig gøre
De bedste hilsner
Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
- JM540466
- Meget Aktiv Bruger
- Indlæg: 219
- Tilmeldt: lør 29. sep 2012 09:24
- Geografisk sted: Skagen
- Navn: Torben Larsen
- By: Skagen
Re: manglende hestekræfter og momnent
Hej
Nu er reparationen overstået . Det var en ordentlig omgang. Justeringsværtøjet til timerhjul på indsugningsknasten passede ikke så jeg måtte købe et nyt sæt . Timede i første omgang forkert da jeg fulgte beisans instruktioner, der viste at vanos før indstilling skulle drejes med uret=clockwise, men fandt på nettet en anden instilling hvor vanos skulle drejes mod uret=anticlockwise. Hjulet bestemmer at der skal gives signal til indsprøjning m.m.Den startede så i anden omgang .Måtte flere gange time det hele da det er svært at holde udstødningsknasten helt fast. Måtte købe låseværktøj til at holde knastblokkene på plads , ellers kan man ikke lave det . Værktøjet skrues i tændrørshullet for at holde det på plads. Knækkede også en bolt i indsugningsknasten der holder vanos. Momentnøglen duede ikke. Ny bolt og 3 dages venten. Men efter alle fortrædeligheder kører den fantastisk. Overhovedet ingen diesellyd i tomgang. Det mindst bøvlede var at skifte pakninger i vanoshjulet og få det presset sammen med 13 kg og derefter en hel omgang. Der skulle tages ved. Her kunne Beisans vejledning godt bruges , men man skal anvende den originale vejledning da proceduren med at spænde taktkæden er anderledes end Beisans vejledning. Slutmomentet på kæden er 0,7 kg og det er svært at komme til. Måtte tilpasse en bøjelig wire for at kunne spænde det korrekte moment. Nu kan den vel køre 250.000 km mere før end der skal skiftes igen. Men kender nu hver en bolt og skrue så næste gang går det hurtigere .
Nu er reparationen overstået . Det var en ordentlig omgang. Justeringsværtøjet til timerhjul på indsugningsknasten passede ikke så jeg måtte købe et nyt sæt . Timede i første omgang forkert da jeg fulgte beisans instruktioner, der viste at vanos før indstilling skulle drejes med uret=clockwise, men fandt på nettet en anden instilling hvor vanos skulle drejes mod uret=anticlockwise. Hjulet bestemmer at der skal gives signal til indsprøjning m.m.Den startede så i anden omgang .Måtte flere gange time det hele da det er svært at holde udstødningsknasten helt fast. Måtte købe låseværktøj til at holde knastblokkene på plads , ellers kan man ikke lave det . Værktøjet skrues i tændrørshullet for at holde det på plads. Knækkede også en bolt i indsugningsknasten der holder vanos. Momentnøglen duede ikke. Ny bolt og 3 dages venten. Men efter alle fortrædeligheder kører den fantastisk. Overhovedet ingen diesellyd i tomgang. Det mindst bøvlede var at skifte pakninger i vanoshjulet og få det presset sammen med 13 kg og derefter en hel omgang. Der skulle tages ved. Her kunne Beisans vejledning godt bruges , men man skal anvende den originale vejledning da proceduren med at spænde taktkæden er anderledes end Beisans vejledning. Slutmomentet på kæden er 0,7 kg og det er svært at komme til. Måtte tilpasse en bøjelig wire for at kunne spænde det korrekte moment. Nu kan den vel køre 250.000 km mere før end der skal skiftes igen. Men kender nu hver en bolt og skrue så næste gang går det hurtigere .
Mvh. Torben Larsen
E 39 540 I V 8 M62 TU B44
E 39 540 I V 8 M62 TU B44
- JM540466
- Meget Aktiv Bruger
- Indlæg: 219
- Tilmeldt: lør 29. sep 2012 09:24
- Geografisk sted: Skagen
- Navn: Torben Larsen
- By: Skagen
Re: manglende hestekræfter og momnent
Hej
Glemte lige at nu er den rullet til 301 HK.
Glemte lige at nu er den rullet til 301 HK.
Mvh. Torben Larsen
E 39 540 I V 8 M62 TU B44
E 39 540 I V 8 M62 TU B44