Knastkæde på N52, N53, N54 samt VANOS og specialværktøj til knastaksel

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Besvar
jacob
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 17
Tilmeldt: tirs 12. apr 2016 22:30
Navn: Jacob Ryttergaard
By: Tårnby

Knastkæde på N52, N53, N54 samt VANOS og specialværktøj til knastaksel

Indlæg af jacob »

Hej

Lidt om knastkæder, Vanos og specialværktøj - jeg håber I vil byde ind:

1/ Knastkæder
Hvad er erfaringen med levetid på eller præventiv udskiftning af knastkæde på de 6cyl. benzinere fra '~05 og frem (dvs. N52, N53, N54)? De har 'enkelrad' knastkæde i modsætning til 'dobbeltrad' kæde på tidligere motorer, men jeg har ikke hørt om problemer i stil med hvad der har været på de 4-cyl. Diesel (og en masse andre mærker). Men derfor bliver ting jo slidte over tid alligevel.
Min N53 har rundet 250.000km og jeg ønsker at køre i hvert fald 100.000km mere i den - bør jeg så ikke skifte knastkæden præventivt nu, eller hur?

2/ Vanos
Der dukker jævnliget (måske 1x/måned) en motoralarm op om at indsugningsknastakslen er ude af sync med krumptappen hvilket giver en advarsel i displayet om 'engine fault - reduced power'. Det kommer typisk hvis jeg starter en kold bil og giver gas og kører få sekunder efter. Hvis jeg venter et måske halvt minuts tid inden jeg kører, eller hvis jeg f.eks bakker ud af indkørslen uden at træde på speederen er der oftest ikke noget problem. Hvis jeg genstarter motoren efter fejlen er opstået er der heller ikke noget problem længere. Jeg tolker det som om olien er løbet fra Vanos systemet i løbet af natten og lige skal have tid til at løbe til igen. Det er aldrig sket på udstødningsknasten. Hvad sider erfaringen: Er Vanos enheden på knastakslen slidt efter 250.000km? Er det tætningsringene på knastakslen der er slidte eller har gnavet sig ind i lejeskinnen, hvilket der især skrives om på udenlandske fora? Hvad siger den kollektive sagkundskab her?

Jeg har syncroniseringsværktøjet til knastakslerne og er klar til at checke synkroniseringen, men når nu grydelåget er af tænker jeg om jeg mon lige så godt kan skifte knastkæde og Vanosaktuator på den ramte knastaksel samt checke de tilhørende tætningsringe og lejeskinner. Dog mangler jeg de 6 klembøjler (OEM 118553) der skal til for at holde lejeskinnerne sammen når det monteres igen - måske har en af jer dem og vil låne dem ud, leje dem ud eller sælge dem?
Mvh. Jacob
E60LCI 530i 2007 Manuelt Gear
jacob
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 17
Tilmeldt: tirs 12. apr 2016 22:30
Navn: Jacob Ryttergaard
By: Tårnby

Re: Knastkæde på N52, N53, N54 samt VANOS og specialværktøj til knastaksel

Indlæg af jacob »

Hej

Jeg er er ved at skifte lejebro for indsugningsknastakslen på min N53 motor og søger akut at låne/leje/købe BMW værktøj 11 8 8 553 eller en kopi af det. De bruges også på N52 or N54.
NDyAMKS.png
NDyAMKS.png (32.7 KiB) Vist 1324 gange
Håber en af jer ligger inde med et sæt så jeg kan komme ud at køre igen snart ;)
Mvh. Jacob
E60LCI 530i 2007 Manuelt Gear
Besvar