Alu contra kobberfedt

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Besvar
Brugeravatar
JM540466
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 219
Tilmeldt: lør 29. sep 2012 09:24
Geografisk sted: Skagen
Navn: Torben Larsen
By: Skagen

Alu contra kobberfedt

Indlæg af JM540466 »

Hej .
Har lige skiftet højre forfjeder incl alt nyt dog ikke edc dæmperen. Skifter venstre side imorgen. Alu og kobberfedt går da fint sammen som det ses via billedet. Dog er højre ankerplade tæret i prikker og ved slibning er det tørt hvidt pulver/alu som drysser. Saltet og hvad der ellers bruges er hårdt ved alumhttp://5erbmw.dk/forum/download/file.php?mode=view&id=1248ihttp://5erbmw.dk/forum/download/file.php?mode=view&id=1249nium. download/file.php?mode=view&id=1247
Vedhæftede filer
IMG_20200410_134054.jpg
IMG_20200410_134054.jpg (2.28 MiB) Vist 3248 gange
IMG_20200410_134054.jpg
IMG_20200410_134054.jpg (2.28 MiB) Vist 3248 gange
IMG_20200409_090104.jpg
IMG_20200409_090104.jpg (2.88 MiB) Vist 3248 gange
Mvh. Torben Larsen
E 39 540 I V 8 M62 TU B44
Brugeravatar
janl
Super Star
Super Star
Indlæg: 1740
Tilmeldt: tirs 6. jan 2009 11:02
Navn: Jan Ladefoged
By: Brønshøj

Re: Alu contra kobberfedt

Indlæg af janl »

Saltet (på vejene) ???!!

Der har næsten ikke været saltet i flere år i DK men der er gratis bilvask i Skagerak :lol: :lol:
Mvh. Jan Ladefoged
Tidl BMW'ere
E30 320/323/325 årg 1984 i 11år
E30 320/325 årg 1989 i 3år
E39 523/528 årg 1996 i 6år
E39 523iA årg 1999 i 1/2år
E61 523i årg 2006 i 4år.
F36 420d årg 2015 i 5mdr -> Solgt !
Bye bye BMW :shock:
Brugeravatar
HenrikT56
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 109
Tilmeldt: lør 12. okt 2013 11:38
Navn: Henrik T
By: Bagsværd

Re: Alu contra kobberfedt

Indlæg af HenrikT56 »

Nej, den korrosion kommer ikke fra salt. Se mit hjul nedenfor. Det har kørt 7 vintre, og der er ikke spor af korrosion (måske lidt svært at se pga. fotokvaliteten, men det er der altså ikke).

Din korrosion, Torben, et et fremragende eksempel på galvanisk korrosion frembragt af kobber (fedt) mod aluminium.

Der står lidt om det her:

https://da.wikipedia.org/wiki/Spændingsrækken

Som du kan se, ligger kobber milevidt over aluminium, og udgør altså en stærk korrosionsrisiko for aluminium’et.

Årsagen til, at du alligevel får det til at fungere er nok, at du med din roterende stålbørste efterhånden har slebet så meget materiale af navreces’en og fælghullet, at der er plads til “korrosionsmaterialet” (alu-salte) nede omkring navet, så fælgene ikke sætter sig fast. Det er mit bedste gæt.

Og årsagen til at du, Jan, i min tidligere tråd om fastsiddene fælge skriver, at det stadig er “mein kampf” at få fælgene af, selvom du bruger alu-fedt er (gætter jeg), at de tusindvis af mikroskopiske alu-partikler i fedtet gnubbes op ad navet (jern/stål) og reagerer galvanisk (fordi jern også er mere ædelt end aluminium), og danner alu-salte, som fylder den lille sprække mellem navreces og fælg op, så fælgen alligevel sætter sig.

Jeg mener at løsningen må være - som de skriver i branchevejledningen - at bruge metalfri (“anti-seize”) pasta, f.eks PUTOLINE keramisk fedt fra T Hansen.
Vedhæftede filer
692B586F-4B6F-4499-8105-12DB828AAACF.jpeg
692B586F-4B6F-4499-8105-12DB828AAACF.jpeg (1.24 MiB) Vist 2532 gange
-------------------
Mvh. Henrik T
G30 540i 2020 (pre-LCI)
Tidligere: E60 (LCI) 525i aut. 2008
Besvar